2022-07-07, 11:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nix. Förnyade mitt bank id häromdagen på banken. Identifierade mig med körkort. Inte Ica banken. Så antingen har du missförstått eller så suger Ica banken. Tror även man kan legitimera sig småkallat med sitt betalkort i bankdosa på bank.

Ja, TS problem är att hans bank saknar kontor och då fastnar han i limbo om han saknar pass/nationellt id. https://support.bankid.com/sv/fragor...ed-id-kontroll
Citera
2022-07-07, 11:15
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Nix. Förnyade mitt bank id häromdagen på banken. Identifierade mig med körkort. Inte Ica banken. Så antingen har du missförstått eller så suger Ica banken. Tror även man kan legitimera sig småkallat med sitt betalkort i bankdosa på bank.
Du skrev inte vilken bank. Ropa inte hej än, du kanske är den siste att göra så, det är inte hållbart med olika säkerhetskrav hos olika banker. De är alla lika rädda.
Citera
2022-07-07, 11:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Då får du 5 års giltighet på körkortet och tar polisen ditt körkort tappar du också ditt id, egentligen är det väldigt opraktiskt upplagd idag.
Att polisen ens tar ett körkort fysiskt känns ganska obsolet vad säger du. Räcker med en digital Nolla i körkortsregistret.
Senast redigerad av Barents 2022-07-07 kl. 11:37.
Citera
2022-07-07, 11:17
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Du skrev inte vilken bank. Ropa inte hej än, du kanske är den siste att göra så, det är inte hållbart med olika säkerhetskrav hos olika banker. De är alla lika rädda.

Handelsbanken.

Tror inte det. Bankerna vill ju att vi ska kunna hantera saker själv så de slipper oss fysiskt.
Citera
2022-07-07, 11:19
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Handelsbanken.

Tror inte det. Bankerna vill ju att vi ska kunna hantera saker själv så de slipper oss fysiskt.
ICAbanken verkar ha motsatt agenda.

Finns ingen annan bank med fler kontor än ICAbanken, jag har inte kollat upp detta men om man kan lösa detta problem i en ICA-kassa så är det inte längre ett problem. Men denna lösning nämndes inte i ICAbankens info-email.
Citera
2022-07-07, 11:21
Medlem
Citat:
Då får du 5 års giltighet på körkortet och tar polisen ditt körkort tappar du också ditt id, egentligen är det väldigt opraktiskt upplagd idag.

Jag har aldrig någonsin haft ett nationell ID-kort. Har liksom inte sett vad nyttan är om man redan har körkort och pass, men nu kanske man måste börja ha alla 3? Det är vansinne. Man ska reducera antalet kort folk behöver, inte öka det.

Finns ingen anledning till varför inte körkort också kan göras till nationellt ID-kort.
Varför ska folk ha 3 kort? Finns det någon bra förklaring till det?
Citera
2022-07-07, 11:22
Medlem
Citat:
Att polisen ens tar ett körkort fysiskt känns ganska obsolet vad säger du. Räcker med en digital Nolla i korkortregistret.
Håller helt med dig. Finns ingen anledning att fysiskt ta kortet. Bättre att då digitalt dra in det och sen kan man ha kvar det som ID-kort.
Citera
2022-07-07, 11:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Att polisen ens tar ett körkort fysiskt känns ganska obsolet vad säger du. Räcker med en digital Nolla i korkortregistret.

Ja på obsolet men nej, skulle polisen ha teknikproblem blir det svårt att verifiera giltigheten ute på fältet.
Citera
2022-07-07, 11:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har aldrig någonsin haft ett nationell ID-kort. Har liksom inte sett vad nyttan är om man redan har körkort och pass, men nu kanske man måste börja ha alla 3? Det är vansinne. Man ska reducera antalet kort folk behöver, inte öka det.

Finns ingen anledning till varför inte körkort också kan göras till nationellt ID-kort.
Varför ska folk ha 3 kort? Finns det någon bra förklaring till det?

Hehe, jag tänkte PRECIS som du gör nu när rubrikerna i tidningarna kom 2019 att körkorten skulle komma att bli ogiltiga som idhandling - när jag kollat närmare och insett varför man vill göra det så bytte jag fot.

Hellre ta bort fysiska körkort och lägga dem i app likt norrmännen, sedan kräva pass eller nationellt id för identifiering.

Edit: jag har heller aldrig haft ett nationellt id tidigare, nu har jag det - 100 spänn för fem år är rea!
Senast redigerad av sucuk 2022-07-07 kl. 11:31.
Citera
2022-07-07, 11:39
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Edit: jag har heller aldrig haft ett nationellt id tidigare, nu har jag det - 100 spänn för fem år är rea!
När använder du det? Har du det i plånboken varje dag? Jag har aldrig i hela mitt liv, förrän nu med ICAbanken om min mobil går sönder, behövt ett. 100 kr för något som inte används är inte alls rea!
Citera
2022-07-07, 11:40
Medlem
Citat:
Hehe, jag tänkte PRECIS som du gör nu när rubrikerna i tidningarna kom 2019 att körkorten skulle komma att bli ogiltiga som idhandling - när jag kollat närmare och insett varför man vill göra det så bytte jag fot.

Hellre ta bort fysiska körkort och lägga dem i app likt norrmännen, sedan kräva pass eller nationellt id för identifiering.

Du har så klart rätt i att fysiska kort bör försvinna över tid. Redan nu borde jag kunna ha ETT kort i mobilen som är både pass, nationellt ID-kort och körkort, men det lär ju inte hända i Sverige förrän om 10 år eller så. Jo det kommer bli digitalt innan dess, men man kommer göra missen att inte inkludera alla varainater. Som sagt, finns ingen anledning till 3 olika kort. Pass, ID-kort och körkort kan vara samma kort kan jag tycka och allt digitalt.
Citera
2022-07-07, 11:41
Medlem
Citat:
När använder du det? Har du det i plånboken varje dag? Jag har aldrig i hela mitt liv, förrän nu med ICAbanken om min mobil går sönder, behövt ett. 100 kr för något som inte används är inte alls rea!

Det var inte mig du citerade, men jag ser en användning. Det är om du reser genom Europa. Då kan du behöva nationellt ID-kort om du inte har pass med dig, men har du passet, så är ID-kortet helt onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in