2022-07-05, 17:11
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Ditt trollande är för dåligt.

Köper inte tjockisfamiljer stora mängder läsk för att tanka barnen och sig själva allt fetare?

Kan man inte hyra skidor?
Citera
2022-07-05, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Släng och köp nytt alltså? Släng gamla bilar, kylskåp, TV-apparater och skrivare. Riv gamla oisolerade hus och bygg ekohus.

För att nyproduktion inte genererar utsläpp och inte kräver resurser.

Det är inte bara svart eller vitt…

Omställningar har alltid sina problem under en tid.
Men i princip alla bilar skrotas efter en tid, så om de skrotas tidigare och det bidrar till snabbare övergång till miljövänligare alternativ så kanske det blir mer fördelar än nackdelar
Citera
2022-07-05, 17:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg föreslår en höjning av skatten på äldre fordon.
Detta för att finansiera bidragen till nya bilar.
Kanske kan man utöka malusdelen till att omfatta äldre bilar som en balans för att finansiera systemet, säger Sten Forsberg.

Källa: Teknkens Värld.

Såklart att en biltillverkare vill att vi ska pensionera äldre bilar till förmån för nyare.
Citera
2022-07-05, 17:30
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
ja tycker stadsbor borde va utan bil...ni har bussen ju...ta bort alla parkeringar så löser det sig..ni gnäller ju om dålig luft men bor där ändå.
Vet inte om du är seriös eller ironisk, jag tycker dock det är en bra idé. Har säkert 30 kollegor som har under 3km till jobbet. Kanske 25 av dem åker bil... och gnäller på drivmedelpriset/höga skatter. Dessa kan utan tvekan klara sig utan bil...
Citera
2022-07-05, 17:37
Medlem
Ska vi inte ta ut högre skatt på äldre människor - äldre hundar - äldre företag - gamla begagnade kläder. smycken, konst, antikviteter mm mm
Citera
2022-07-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Vet inte om du är seriös eller ironisk, jag tycker dock det är en bra idé. Har säkert 30 kollegor som har under 3km till jobbet. Kanske 25 av dem åker bil... och gnäller på drivmedelpriset/höga skatter. Dessa kan utan tvekan klara sig utan bil...
både ock faktiskt..nu har jag slutar jobba å bor på landet men när vi jobbade i gbg så var det flera som åkte spårvagn eller buss till byggena..flera hyrde bil i bilpol om de behövde..många tog snabbtåget mellan gbg å kållered ca 2,5 mil funkade perfekt tyckte dom..
Citera
2022-07-05, 18:00
Medlem
Nu vill jag inte ha det så här men jag är förvånad att de inte kommit på det förut.
Straffbeskatta äldre bilar som är mindre miljövänliga och låt nyare bilar vara helt skattebefriade.
Citera
2022-07-05, 18:03
Medlem
tnems avatar
Citat:
Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg föreslår en höjning av skatten på äldre fordon.
Kanske kan man utöka malusdelen till att omfatta äldre bilar som en balans för att finansiera systemet, säger Sten Forsberg.

Källa: Teknkens Värld.

En ny bil är alltid en större miljöbelastning än en begagnad(befintlig) då utsläppen från en bils livscykel är som störrst vid tillverkningen.
Citera
2022-07-05, 18:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Är det för att kompensera att äldre bilar inte betalar med lika mycket övervakningsdata när de mera sällan är uppkopplade? Och att ägarna faktiskt äger dem?

Nåja, frihet kostar och är därför inget för alla, så även högre skatt hade inte fått mig att ändra mig och köpa och äga... förlåt underdånigast vara ägd av en ny bil.

Och aldrig nånsin nån "Dassauto" från VW.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-07-05 kl. 18:09.
Citera
2022-07-05, 18:06
Medlem
elbels avatar
i princip alla miljöbesulut jag läser gagnar endast de som köper ny bil varje år och alla andra får pröjsa
fattiga konsumenter betalar hela kakan
Citera
2022-07-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tyskland har något liknande system där äldre bilar betalar högre skatt.

Som det är nu så är ju också helt fel. Nyare bilar som kanske släpper ut "renade" avgaser och 100 gram koldioxid per kilometer kostar 4000-6000 om året i skatt och en bil från 1992 som släpper ut orenade avgaser och 150 gram koldioxid per kilometer kostar runt 2000 i skatt per år.
Fast en bil från 1992 är ju skattefri eftersom den är 30 år eller äldre så där betalar man ingen fordonsskatt alls! Äldre bilar drar ju dock mer bränsle så staten får ju in pengar ändå men rätt skönt att bara behöva besikta vartannat år!
Frågan är hur länge de kommer tillåta att 30 år gamla bilar blir skattebefriade! Om några år kan man ju glida runt i riktigt schyssta "veteranare" till vardags med! Exempelvis en Volvo S70 eller Audi A3/A4 av första generationen och med dieselmotor funkar ju som bruksbil om man inte är väldigt kräsen!
Citera
2022-07-05, 18:55
Medlem
volvo 240s avatar
Tack och lov blir det snart skattefritt här hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in