2022-07-05, 19:17
Jag betalar 1170kr per år för min stora tunga Peugeot som går på diesel. Det räcker gott och väl!
Citera
2022-07-05, 19:41
Medlem
yz44s avatar
Det är ju inte så att bilarna är underbeskattade idag precis, finns väl inget med högre skatter.

Han talar givetvis i egen sak men att som företagare förorda högre skatt är väl magstarkt.
De kan väl väl ta ut mindre vinst i stället om han nu vill sänka priset.
Citera
2022-07-05, 19:42
Bannlyst
Snart är det dags att köra med avställd bil. Om fler gör så har den smutsiga och korrupta regeringen ingen chans.
Citera
2022-07-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Hörde om en idé för civil olydnad.

Om man kunde uppbåda ett upprop så att ALLA fordonsägare (även åkare osv) ställde av alla sina fordon (och begärde in överkjutande fordonsskatt) under en månad, typ under sommaren, då polisen ändå är underbemannad.

Och körde ändå som vanligt, förstår ni vilken omskakning det skulle göra i statsmakten.

Inte en chans att man skulle kunna lagföra alla "skattebrottslingar", och vi kunde ha en fond för att betala böter för de stackare vilka ertappades.
Polisen har ju inte resurser till något så det vore en ganska riskfri rebellisk åtgärd men skicka ett budskap.

Räcker ju att låta några få poliser stå någon dag och plocka alla de kan för att de ska ta slut.
Citera
2022-07-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är inte bara svart eller vitt…

Omställningar har alltid sina problem under en tid.
Men i princip alla bilar skrotas efter en tid, så om de skrotas tidigare och det bidrar till snabbare övergång till miljövänligare alternativ så kanske det blir mer fördelar än nackdelar

Och exakt vad är miljövänligare? Och miljövänliga än vad? Och hur vet DU det? Finns det faktaunderlag som täcker HELA tillverkningsprocessen samt livstid och slitage på det?
En välhållen 20 årig bil är alltid en bättre lösning miljömässigt. Det är fakta som inte går att blunda för.
Citera
2022-07-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Snygg inlaga för att hålla nybilsförsäljningen uppe. Det kommer dock inte att hända om inte MP lyckas hänga kvar i riksdagen...
Å va tycker du vi ska göra åt det i valet hösten 2022?
Citera
2022-07-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Ska vi inte ta ut högre skatt på äldre människor - äldre hundar - äldre företag - gamla begagnade kläder. smycken, konst, antikviteter mm mm
Det har vi redan tack vare sossarna.
Citera
2022-07-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Är det för att kompensera att äldre bilar inte betalar med lika mycket övervakningsdata när de mera sällan är uppkopplade? Och att ägarna faktiskt äger dem?

Nåja, frihet kostar och är därför inget för alla, så även högre skatt hade inte fått mig att ändra mig och köpa och äga... förlåt underdånigast vara ägd av en ny bil.

Och aldrig nånsin nån "Dassauto" från VW.
Citera
2022-07-05, 22:06
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
så dumt så man baxnar...

Han vill sälja nya bilar. Vem litar på en bilnasare?
Citera
2022-07-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nu fick jag ytterligare ett argument för att aldrig köpa en VAG-stämplad bil...
Citera
2022-07-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
Fast en bil från 1992 är ju skattefri eftersom den är 30 år eller äldre så där betalar man ingen fordonsskatt alls! Äldre bilar drar ju dock mer bränsle så staten får ju in pengar ändå men rätt skönt att bara behöva besikta vartannat år!
Frågan är hur länge de kommer tillåta att 30 år gamla bilar blir skattebefriade! Om några år kan man ju glida runt i riktigt schyssta "veteranare" till vardags med! Exempelvis en Volvo S70 eller Audi A3/A4 av första generationen och med dieselmotor funkar ju som bruksbil om man inte är väldigt kräsen!
En av mina hobbybilar är skattebefriad.
Lyckas MP klamra sig upp förbi 4%-spärren så är det väl snart slut med det.
Då får man återgå till att ställa av under vintersäsongen - som förr.
Citera
2022-07-06, 06:44
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg föreslår en höjning av skatten på äldre fordon.
Detta för att finansiera bidragen till nya bilar.
Kanske kan man utöka malusdelen till att omfatta äldre bilar som en balans för att finansiera systemet, säger Sten Forsberg.

Källa: Teknkens Värld.
Han anser, inte föreslår, det har ju han knappast mandat att göra, att man ska ha en högre skatt även på bilar äldre än tre år, att malus ska förlängas.
Citat:
Ursprungligen postat av Teknikens Värld
Men bilbranschen vill se fortsatt höga bonusar ännu några år och Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg föreslår en höjning av skatten på äldre fordon för att finansiera bidragen.

– Kanske ska man utöka malusdelen till att också omfatta äldre bilar som en balans och för att finansiera systemet, säger Sten Forsberg.
Man kan ju tolka det som man vill, men när jag läser texten tolkar jag det som att han menar det och inte att man ska retroaktivt införa malusskatt på alla äldre bilar. Vilket jag för den delen inte tror går att göra, aldrig nånsin* har skattereglerna för bilar ändrats retroaktivt och att det skulle ske nu är inte sannolikt.

*Nånsin till högre skatt får man väl säga, i samband med omläggningar har ju skatten sänkts eller tagits bort retroaktivt.
Senast redigerad av Generalknase 2022-07-06 kl. 06:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in