Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg föreslår en höjning av skatten på äldre fordon.
Detta för att finansiera bidragen till nya bilar.
Kanske kan man utöka malusdelen till att omfatta äldre bilar som en balans för att finansiera systemet, säger Sten Forsberg.
Källa: Teknkens Värld.
Han anser, inte föreslår, det har ju han knappast mandat att göra, att man ska ha en högre skatt även på bilar äldre än tre år, att malus ska förlängas.
Citat:
Ursprungligen postat av Teknikens Värld
Men bilbranschen vill se fortsatt höga bonusar ännu några år och Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg föreslår en höjning av skatten på äldre fordon för att finansiera bidragen.
– Kanske ska man utöka malusdelen till att också omfatta äldre bilar som en balans och för att finansiera systemet, säger Sten Forsberg.
Man kan ju tolka det som man vill, men när jag läser texten tolkar jag det som att han menar det och inte att man ska retroaktivt införa malusskatt på alla äldre bilar. Vilket jag för den delen inte tror går att göra, aldrig nånsin* har skattereglerna för bilar ändrats retroaktivt och att det skulle ske nu är inte sannolikt.
*Nånsin till högre skatt får man väl säga, i samband med omläggningar har ju skatten sänkts eller tagits bort retroaktivt.