2022-07-04, 16:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
Finns inga evighetsbatterier. Du får läsa mindre lögner från Elon musks twitter till nästa kassaskåp så du inte går i fällan igen.
Citera
2022-07-04, 16:30
"Effektivaste sättet är en rejäl sprängladdning." Det enklaste bör vara låta en tjock stock gunga med nosen mot luckan tills den viker sig inåt. Skåpet sitter högt upp och långt in för maximala besvär.

Inte säkert att skåpet hade hittats på plats. Än mindre säkert att någon kunnat slå in det när det i historian nästan var fyllt med bara sten. Ut hade ingen fått det.
"Den som gräver en grop, han faller själv däri, och den som vältrar upp en sten, på honom rullar den tillbaka."
Citera
2022-07-04, 16:45
Medlem
Ts kan du sätta in ett 9volts batteri nånstans? Det har mitt kassaskåp. Då ger man tillräckligt med ström för att kunna slå koden.

Annars ring DUKTIG låssmed. 99% kan ej laga efter de öppnat.

Tar de fram kapen ber du dem visa heta arbeten licens eller ring nån annan. Vred av en nyckel till företagets skåp och fick ringa 6-7 låssmeder i sthlm innan en gammal gubbe kom och gjorde ett helt fantastiskt jobb. Det enda jag ser är att det är ett 0,8mm hål som blivit igentäppt. Tror han slog av en gängtapp i hålet han borra. Detta gäller ett rejält skåp med glassäkringar så din historia blir nog kortare.
Senast redigerad av Lastpall500kg 2022-07-04 kl. 16:50.
Citera
2022-07-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Enklast är väl att kontakta tillverkaren/säljaren och se om de kan hjälpa dig. De har väl en förteckning av köparna/ägarna av skåpen och kan ge dig en tillfällig kod att öppna med. Det brukar finnas en nödingång så att säga.

Förteckning? Det är knappast något Franz-Jäger i numrerad utgåva det handlar om utan typ:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-...tsskap-013990/

Tror du Jula har dokumentation på vilka som köper detta?
Citera
2022-07-04, 17:29
Medlem
Kassaskåp brukar vara gjorda så att batterierna går att byta när skåpet är låst varför undersöker du inte det
Citera
2022-07-04, 17:41
Medlem
Asb3rger1337s avatar
En låssmed borde du ringa. De har säkert koll på vilka metoder/personer man kontaktar!?!
Citera
2022-07-04, 17:52
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snutkuken22
Innanför dörren i en garderob i hallen sitter ett kassaskåp fastborrat med åtta bultar i en tjock skorsten. Batterierna i koddosan var plötsligt slut. Nödnycklarna vi fick till är med all säkerhet borta. Har ingen aning.
Hur fan kan man tillverka kassaskåp där batterierna plötsligt bara tar slut utan förvarning. Förvisso nycklar men ändå...

Jag måste ha upp det. Vad gör man?
Det du kan prova är att ta ett 9 volts batteri 2 kabel bitar en smal spik. Skav av lite färg på dörren, pilla fast kablarna på batteriet, tvinna plus kabeln på spiken och håll den in i nyckel hålet och den andra kabeln minus där du skavt av färgen samtidigt tryck in din kod. Men är strömmen helt slut kan din kod vara borta ur minnet då är det problem kan åxå vara så att det elektriska är trasigt. När vi röjer ur dödsbon är det riktigt vanligt att nycklar saknas och inte koder är uppskrivna någonstans man får leka jönssonligan för att få upp värdeskåp och kassaskåp även vapenskåp men hur vi gör kommer jag aldrig avslöja för det finns fel folk som kommer försöka öppna andras grejer tyvärr. Nej det hjälper inte att skicka pm till mej ring lyssnad kommer jag att svara
Citera
2022-07-04, 18:37
Medlem
braatthas avatar
Jag har nycklar endast och dom sitter alltid i.
Man har ju inte värdesaker i ett sådant skåp endast saker som man vill ska överleva en brand.
Värdesaker har man på ett säkert ställe, för om det blir inbrott så bryter/dyrkar eller tar hela skåpet.
Citera
2022-07-04, 18:52
Medlem
glajarns avatar
Verkar jävligt konstigt att batterierna sitter på insidan av dörren? Mitt sitter utanför och du borde ha så du kan göra det från utsidan av skåpet med hjälp av ett 9 v batteri. Annars är det jävligt konstigt.
Citera
2022-07-04, 19:26
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det enda jag kan tänka mig är diamantborr, thermit eller syra.

Man kan inte borra i stål med diamant. Diamantklingor används till aluminium eller sten och liknande.
Termit kommer bara att värma skåpet, förmodligen starta en eldsvåda och rökfylla hela huset med sanering för hundratusen som resultat och ingenting mer.
Syra fungerar inte som på filmer. Man kan inte fräta hål på ett kassaskåp eller ens en tunn plåt med syra som jag misstänker att du föreställer dig.

Man använder en helt vanlig vinkelslip för 199kr på Jula med en helt vanlig kapskiva och skär upp skåpet.
Alternativt en skärbrännare om man inte är orolig för att elda upp allt i skåpet, eller att brandlarmet ska vråla.
Citera
2022-07-04, 20:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Man kan inte borra i stål med diamant. Diamantklingor används till aluminium eller sten och liknande.
Termit kommer bara att värma skåpet, förmodligen starta en eldsvåda och rökfylla hela huset med sanering för hundratusen som resultat och ingenting mer.
Syra fungerar inte som på filmer. Man kan inte fräta hål på ett kassaskåp eller ens en tunn plåt med syra som jag misstänker att du föreställer dig.

Man använder en helt vanlig vinkelslip för 199kr på Jula med en helt vanlig kapskiva och skär upp skåpet.
Alternativt en skärbrännare om man inte är orolig för att elda upp allt i skåpet, eller att brandlarmet ska vråla.

Jag har ingen erfarenhet men jag har en grundutbildning inom kemi så jag fattar att både thermit och teknisk syra fungerar även om det är riskabelt och antagligen orsakar både personskador och skador på fastigheten om det utförs av outbildade.
Citera
2022-07-04, 20:16
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja

Jag föreslår att TS köper betydligt mer än en kapskiva. Köp 20.

TS, ta med dig kaffetermos också för du kommer sitta länge med den där Jula-slipen.

Och glöm inte ordentlig skyddsutrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in