2022-07-04, 21:12
Medlem
[quote=Engineer|80776721]Förteckning? Det är knappast något Franz-Jäger i numrerad utgåva det handlar om utan typ:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-...tsskap-013990/

Tror du Jula har dokumentation på vilka som köper detta?[/QUOTE

Franz Jäger är kinesisk skit med ett klistermärke.
Citera
2022-07-04, 21:29
Medlem
Franz Jäger är kinesisk skit med ett klistermärke.[/quote]

Jag vet att Teknikmagasinet sålde något de kallade Frabz-Jäger. Jag menade bara "seriöst kasaskåp".

Seriösa kasaskåp ser ut så här tex:
https://www.robursafe.se/sv/hem/prod...eskap-iii-500/

Edit: aha, det finns skåp som heter Franz Jäger:
https://www.safedirekt.se/categories...jger-kassaskap
Men vem köper seriöst ett skåp av några som tagit sitt namn från en serie rätt dåliga komedifilmer?
Senast redigerad av Engineer 2022-07-04 kl. 21:32.
Citera
2022-07-04, 22:01
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Franz Jäger är kinesisk skit med ett klistermärke.

Jag vet att Teknikmagasinet sålde något de kallade Frabz-Jäger. Jag menade bara "seriöst kasaskåp".

Seriösa kasaskåp ser ut så här tex:
https://www.robursafe.se/sv/hem/prod...eskap-iii-500/

Edit: aha, det finns skåp som heter Franz Jäger:
https://www.safedirekt.se/categories...jger-kassaskap
Men vem köper seriöst ett skåp av några som tagit sitt namn från en serie rätt dåliga komedifilmer?[/quote]Det är väl ännu konstigare att så många har bytt efternamn till Jönsson efter den där filmserien?
Citera
2022-07-04, 23:41
Medlem
bergsturks avatar
Visserligen känns tråden som en trolltråd, men utifall inte:

Alla billiga "elektriska" skåp har en solenoid som manövrerar en spärr, för att låsa huvudlåsmekanismen. När man använder "reservnyckeln" manipulerar man manuellt samma mekanism som solenoiden annars manipulerar elektriskt.

Ibland kan man slå in hela reservlåset i skåpet med en slägga. Sedan får man kika in och se vad det är man ska manipulera. Eller borra några mindre hål runt reservlåset för ett stort och bekvämt hål, bryt loss låset, och pilla på mekanismen. Det kan också gå att dyrka låset, beroende på modell.

Det finns också andra metoder, till exempel kan man använda våld för att manipulera solenoiden (den begränsas av en svag fjäder) men modernare skåp har skydd mot detta och TS skåp är dessutom bultat i väggen, då går det inte. Man kan ibland också manipulera solenoiden utifrån med en extremt stark magnet.

För övrigt är det ungefär 50/50 med skåp som har batterierna inuti/utanpå. Hotellskåp har alltid batterierna utanpå, och reservsätt att ta sig in.
Citera
2022-07-05, 01:08
Medlem
Kolla på Youtube.
Citera
2022-07-05, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snutkuken22
Just den biten är mitt fel men jag förstår ändå inte hur batterierna bara kan tillåtas ta slut. Hur många har kvar sina nycklar efter typ 1000+ år... Jag kommer inte ens åt med kofot utan att riva garderoberna.

Rent konkret. Hur får man upp det? Vinkelslip?

Ring Dynami Harry!

Gassvets kanske? Jobbigt om du har värdepapper/sedelbuntar dock.
Citera
2022-07-05, 02:03
Medlem
Franz Jäger?
Citera
2022-07-05, 02:46
Medlem
Polis2010s avatar
Troll. Som säkert någon påpekat så finns det alltid sätt att komma åt elektroniska skåp. Ett 9V batteri på utsidan och sedan slå in koden. Det händer att batteri inne i skåpet tar slut så det finns reservväg. Gäller även meterstora kassaskåp med vikt över ett ton.
Citera
2022-07-05, 07:27
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snutkuken22
Innanför dörren i en garderob i hallen sitter ett kassaskåp fastborrat med åtta bultar i en tjock skorsten. Batterierna i koddosan var plötsligt slut. Nödnycklarna vi fick till är med all säkerhet borta. Har ingen aning.
Hur fan kan man tillverka kassaskåp där batterierna plötsligt bara tar slut utan förvarning. Förvisso nycklar men ändå...

Jag måste ha upp det. Vad gör man?

Har ett liknande, och man kan inte kalla det kassaskåp. Jag kan få upp min genom att jucka på handtaget och rycka lite. Men det vet ingen annan än jag. Nycklarna har jag självklart kvar. Men ett uselt "kassaskåp" är det.
Citera
2022-07-05, 07:30
I mitt vapenskåp därhemma kan man trycka ett batteri i två hål under koddosan. Kolla där.
Citera
2022-07-05, 10:34
Medlem
Accentifys avatar
Gud vad sprängkåta alla var i denna tråd!

Lyssna inte på idioterna, de flesta privatkassaskåp har bedrövlig säkerhet när det kommer till just nödlåset (alltså det du öppnar med de borttappade nycklarna) och du kan väldigt lätt dyrka upp låset med rätt metod.

Som en person tidigare förslog, gå in på youtube och sök på Lockpicking Lawyer. Har du tur sitter det ett waferlås på kassaskåpet och då är du inne efter 5 minuter.
Citera
2022-07-05, 21:15
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag föreslår att TS köper betydligt mer än en kapskiva. Köp 20.

TS, ta med dig kaffetermos också för du kommer sitta länge med den där Jula-slipen.

Och glöm inte ordentlig skyddsutrustning.

Enligt TS beskrivning skulle jag gissa att skåpet är 3-4mm plåttjocklek.
Skulle detta vara ett riktigt kassaskåp, ett Rosengren eller liknande med bra stål och tegellaminerat så väger även ett mindre skåp 1-1,5ton.
Och värdet kanske är 150 000kr, 50 000 begagnat?
Om så är fallet så är det ganska dumt att skära sönder istället för att beställa en nyckel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in