2026-09-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeritTheQueen
Jag har tänkt exakt samma som allt du skriver! Framför allt om Erica. Det är hon som har hållit Clara i schack och skapat strukturerna åt henne för att kunna göra mysigt innehåll som känns som ett magasin, fast en blogg. Det är inte Underbara Clara, det är Eureka Erica!

Nu när Clara är FRI så är det också dålig struktur och dåligt innehåll.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om Clara är svår att jobba/umgås med över tid. Dels rörig och ostrukturerad (gud vad jobbigt det är att jobba med sådana människor!), men framför allt… som hon själv avslöjar i sin hemska podd. Hon är en falsk och småaktig person som älskar att snacka skit och höja upp sig själv. Med självgoda snörvlande ljud som hon inte kan låta bli att undslippa så fort hon känner att hon klämt till någon eller sagt något riktigt präktigt. Och nu när hon är skild är de här beteendena givetvis värre än någonsin.
Great minds, Berit. Great minds! 😊
Citera
2026-09-04, 16:05
Medlem
Det finns nästan inte en kritisk eller ifrågasättande kommentar kvar i Claras kommentarsfält längre. Hänger alla här i stället för att undgå *asflabb* eller att kallas *dum gås* eller annat snorkigt?
Citera
2026-09-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkaAnka13
Det finns nästan inte en kritisk eller ifrågasättande kommentar kvar i Claras kommentarsfält längre. Hänger alla här i stället för att undgå *asflabb* eller att kallas *dum gås* eller annat snorkigt?

Ingen törs vara kritisk iaf. Fortfarande största bloggen dock.
Citera
2026-09-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Har gått igenom nästa exakt samma fas som du, minus för blöjorna, med Clara. Tröttnade för något år sen när jag upplevde att hon verkade falsk och förhärligade sig själv på ett osympatiskt sätt. Blev så glad när jag upptäckte den här tråden att det var fler som tyckte som jag så det inte bara var jag som inbillade mig. Har också insett att hon är ganska otrevlig i kommentarsfältet så slutade följa Insta för ett tag sen. Jag har inte svaret specifikt på Claras omvandling, men känner samma för andra influencers och tror att de genomgår en fas i processen med framgång. De inser att samarbeten är lukrativt, de tappar sig själva genom att bli betraktade av andra hela tiden osv..

Tycker alltid Clara varit så otroligt självgod och utmålat sig själv och sitt sätt att leva som facit. Det har bara skiftat fokus. Alltid verkat så otroligt falsk. Kul att hon äntligen fått förverkliga sin dröm att vara en riktig högstadie-mean girl.
Citera
2026-09-04, 17:42
Medlem
Blir så irriterad när hon använder ordet Pimpa, som i senaste inlägget Pimpa Lampor på längden och tvären. 2013 gjorde hon en bok som hette UnderbaraClaras garderob : pimpa, sy och fixa. Ogillar starkt hur ord och företeelser som stringtrosor och uttryck som "hora ut sig" sprider sig in i vanligt språk. Det känns bara äckligt. Översättningen av engelska av Pimping är "The business of procuring clients for a sex worker and living off their money". Snälla sluta
Citera
2026-09-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkaAnka13

Om man betalar för bloggen måste man ju lämna personuppgifter, så hon ser vem som är kritisk. Det är ett lätt sätt att få all kritik och intressanta dialoger att tystna. Dels kanske inte folk törs vara kritiska, och de som är det kan lätt få sina konton och IP-adresser avstängda från bloggen.
Citera
2026-09-04, 19:39
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Jag har ändå landat i att hon väljer att lyfta fram allt bra, att det inte speglar hela sanningen. Likväl som mycket annat har visat sig vara luftslott. Det är fint att hon lyfter sina barn, men för mig som läsare hade hon kanske kunnat hålla dem utanför bloggen nästan helt, för att undvika att det låter som skryt. OBS! Jag tycker att man kan få skryta över sina barn, det är mer kontexten som jag ifrågasätter.
Du pekar verkligen på något viktigt här. Det är alltid vanskligt att skildra framförallt större barn i offentliga kanaler. Hon låser dessutom in sig i en viss historia och om det det då blir besvärligt med barnen så måste hon tumma på verkligheten i sina inlägg för att behålla den bilden. Samma med "själsfränden" Marcus

Sandra Beijer hade ett liknande problem innan, dvs att hon med sina tidigare killar kraftigt idealiserade både dem och relationen. Men sen, efter att det tagit slut framkom det att exemepelvis resor som skildrats med ett romantisk skimmer i själva verket var fyllda med bråk och gråt.

Med hennes nuvarande kille är Sandra mycket mer återhållen och vi som läsare vet väldigt lite om deras relation. Han förekommer på bild men hon pratar om honom på ett ganska neutralt sätt (fast ändå uppskattande). Det tror jag är oerhört smart och av allt att döma så är detta hennes längsta och mest lyckliga relation.
Citera
2026-09-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Du pekar verkligen på något viktigt här. Det är alltid vanskligt att skildra framförallt större barn i offentliga kanaler. Hon låser dessutom in sig i en viss historia och om det det då blir besvärligt med barnen så måste hon tumma på verkligheten i sina inlägg för att behålla den bilden. Samma med "själsfränden" Marcus

Sandra Beijer hade ett liknande problem innan, dvs att hon med sina tidigare killar kraftigt idealiserade både dem och relationen. Men sen, efter att det tagit slut framkom det att exemepelvis resor som skildrats med ett romantisk skimmer i själva verket var fyllda med bråk och gråt.

Med hennes nuvarande kille är Sandra mycket mer återhållen och vi som läsare vet väldigt lite om deras relation. Han förekommer på bild men hon pratar om honom på ett ganska neutralt sätt (fast ändå uppskattande). Det tror jag är oerhört smart och av allt att döma så är detta hennes längsta och mest lyckliga relation.

Men hon (och hennes livsstil) figurerar i varenda krönika tv-spelaren skriver.
Citera
Igår, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Om man betalar för bloggen måste man ju lämna personuppgifter, så hon ser vem som är kritisk. Det är ett lätt sätt att få all kritik och intressanta dialoger att tystna. Dels kanske inte folk törs vara kritiska, och de som är det kan lätt få sina konton och IP-adresser avstängda från bloggen.

Intressant! Inte reflekterat över det förut.

De senaste dagarnas inlägg är så läsvärda. Tack 🙏🏻
Citera
Igår, 10:36
Medlem
Kan vara värt att påminna om att Clara förklarat hur hon tänker kring sitt bemötande av negativa kommentarer i bloggen här: https://underbaraclaras.se/2016/11/22/extra-langt-och-svettigt-podavsnitt-om-kritik-kristyr-och-kardemummakaffe/

Jag har alltid tyckt att hon haft rätt inställning - konstruktiva svar på konstruktivt formulera kritik och otrevliga svar på otrevligt formulerad kritik. Tror dock att vänskapen med Malin puttat henne över nån sorts kant, där hon gått full-on mobbare och upplever det som en stor befrielse. Som andra i tråden också tagit upp tycker jag "din dumma gås" var ett svar som kändes som nåt hon bett Malin om hjälp att tänka ut. Kan verkligen föreställa mig att hon ringer Malin och frågar hur hon kan formulera sig så elakt som möjligt för att trycka tillbaka kritik hon tycker är småaktig, och så bollar de olika alternativ.
Senast redigerad av illiad1 Igår kl. 10:38.
Citera
Igår, 11:03
Medlem
Ett annat intressant inlägg ur det förflutna är det här: https://underbaraclaras.se/2023/08/23/redo-for-en-ny-riktning/

Kanske var det just där hon slog in på vägen mot poddinlägg som "Kåta hockeykärringar stör mig", "Varför festar Sanna Marin med så fula kändisar?", "Öppna dina hål, öppna dina tillgångar", "Ditt döda foster vill prata med dig", "Skjut dem", "Två burkar snopp", "Mathilda Djerfs tubklänning" och "Utan byxor med brösten i händerna".
Senast redigerad av illiad1 Igår kl. 11:34.
Citera
Igår, 12:37
Medlem
Jag blev nyfiken på hur Clara låter när hon sjunger och hittade ett klipp: https://www.facebook.com/share/v/19RvCwDhkG/?mibextid=wwXIfr

Är tyvärr inte musikalisk, men hennes röst kanske passar bättre med jazz? Kände inte att den här tolkningen av ”Bered en väg för Herren” gjorde något för mig. Starkt (stark övertro på sig själv?) dock att våga ställa sig och sjunga själv i TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in