2022-06-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det gör dom såklart inte fattar du väl.

Inte?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Germanwings_Flight_9525
Citera
2022-06-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vad jag förstår så tjänar en SAS pilot skyhögt mer än i många andra bolag. Så kan det inte fortgå. Nu mister man istället hela kakan.

Ja, andra bolag strejkar också men nu är tålamodet med SAS slut och jag är troligen inte ensam.

Sorgligt. Jag har 100 tals fligher med SAS i bagaget

Dom tjänar hälften av många andra storbolag.
SAS ledning har gjort massor med dåliga affärer det är ett politiskts styrt bolag, vars mål inte är att tjäna pengar.

Har massor med avtal med Cayman island och
verkar vara en tvättmaskin av svarta pengar till politiker och eliten. Personalen är det inget fel på.
Citera
2022-06-28, 16:04
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Tjänar de mindre än kollegor så går det bra att byta arbetsgivare.
93 000/mån ska det visst vara i snitt. Jag tjänar betydligt mindre än så men är jag missnöjd så får jag vackert söka annat jobb.

Det kan man tycka men nu var jag nyfiken på ditt påstående om att de skulle tjäna skyhögt mer än piloter som flyger för andra bolag. Gör de precis samma jobb som andra piloter men tjänar långt mer blir det svårare att försvara eventuellt strejkande, ligger de däremot under snittet är det väl ganska förståeligt även om de förstås även skulle kunna söka sig till andra arbetsgivare.
Citera
2022-06-28, 16:09
Medlem
Tur vi har folk som piloterna på sas. De må ha en fet lön redan innan men faktum är att strejker likt dessa spiller över på andra brancher.

Man skulle kunna säga att piloterna är känsliga men i grunden har de rätt: Hög inflation kräver högre lön! Inte ska de anställda behöva lida för att det är inkompetenta företagsledningar och stater som inte kan sköta ekonomin. Satan va pengar det går åt i detta landet men ingen vet till vad.
Citera
2022-06-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Dom tjänar hälften av många andra storbolag.
SAS ledning har gjort massor med dåliga affärer det är ett politiskts styrt bolag, vars mål inte är att tjäna pengar.

Har massor med avtal med Cayman island och
verkar vara en tvättmaskin av svarta pengar till politiker och eliten. Personalen är det inget fel på.

Hälften och de väljer att stanna kvar istället för att byta jobb? Helt otroligt tokigt.
Konkursen är nog vid det här laget given så det spelar ingen roll längre.

Jag har inga siffror men självklart tjänar de inte hälften
Citera
2022-06-28, 16:29
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
De är en bidragande orsak till löneinflationen och bör sparkas och ersättas med importerad arbetskraft.
Hmmm.
Har du också ett jobb där du bör ersättas med utländsk personal?
Citera
2022-06-28, 16:39
Medlem
Citat:
Hälften och de väljer att stanna kvar istället för att byta jobb? Helt otroligt tokigt.
Konkursen är nog vid det här laget given så det spelar ingen roll längre.

Jag har inga siffror men självklart tjänar de inte hälften

Flygbolag har inte en fri arbetsmarknad.
Dom har ett stelt föråldrat seniorritetssystem.

Du befodras och får löneökning efter antaltjänsteår.
Om du varit 15 år i ett bolag och blivtit kapten och fått hyfsat lön. Om du då byter bolag startar du som styrman med låg lön vilket görs att man stängs in i ett bolag.

Det blir ingen konkurs ledning drivs av andra saker än justa affärer.

Lufthansa pilots are well paid by industry standards. A pilot at Lufthansa earns on average 180,000 euros ($190,000) a year before tax, though a captain on the highest pay level can earn as much as 22,000 euros a month before tax.15 mars 2017

SAS topplön 97 000 i mån väl under hälften

ingångslön drygt 30 000 på SAS

Airline Pilot salaries at Ryanair can range from £16,800 - £120,000 per year.
£=12.5 sek
Senast redigerad av rusellpeters 2022-06-28 kl. 16:55.
Citera
2022-06-28, 16:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Busschaufför i luften.. Ja du har inte någon koll alls märker ja.

SAS är inget välmående företag som behandlar sin personal på ett bra sätt.
Varför ska dom inte få strejka om arbetsgivaren gör allt som går för att försämra arbetsvillkoren och sparka folk?

SAS kommer att konka och piloterna blir utan jobb. När de söker nya jobb kommer frågan, "har du varit SAS-pilot" Är svaret ja, så får de inget nytt de får köra buss.
Citera
2022-06-28, 16:48
Medlem
Vindruteturkarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Visst får de strejka, men de borde förstå att allt bara blir sämre av det. Ju bättre villkor de får desto tidigare går SAS i graven.
Då kanske det är dags för SAS att ta ner skylten redan nu. Om företaget inte går att driva med mindre än att man plågar sin personal har man nåt rejält fel på sin affärsplan.
Citera
2022-06-28, 16:49
Medlem
Gold94s avatar
Jag läste på Aftonbladet att en nybakad sas-pilot hade 34 000 i ingångslön 2019 före pandemin och en annan sas-pilot som jobbat i 10 år tjänade runt 50 000 kr.
Sen tillkommer väl lite extrapengar beroende på hur dom jobbar.

Så jag personligen tycker att dom inte alls har en bra lön, jag trodde att piloter tjänade lite mer än så faktiskt.
Citera
2022-06-28, 16:57
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Nu handlar det inte om att de inte ska ha betalt utan om att de inte ska ligga skyhögt över marknadslön.

Läs mitt inlägg ovan..
Citera
2022-06-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Läs mitt inlägg ovan..

Nu får man nog räkna in förmåner i lönen precis som vanligt folk. Dessutom måste man jämföra lönekostnader dvs räkna med sociala avgifter osv om man ska jämföra med Ryan.
Jag har inte siffrorna men sossar känns igen även om de har fin uniform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in