2023-02-10, 16:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Valutareserven inklusive guldreserven var värd 630 miljarder dollar innan feb 2022. Hälften konfiskerades då Ryssland hade mycket av det i väst, ytterligare 100 miljarder förbrukades under förra året. Man har redan från ryskt håll konfiskerat alla dollarreserver som privatpersoner hade i ryska banker.
National Wealth Fund som inkluderar det som är avsatt till pensioner låg på 175 miljarder dollar men december 2022 tog man ut 20% för att täcka underskottet den månaden. Men man ska komma ihåg att tillgångarna i NWF är rubel. Det är tveksamt vad det faktiska värdet på den reserven är när du gått in i en krigsekonomi.
Då återstår belåning från ex.vis Kina och Indien och vad de ställer för motkrav på garantier. Kina gillar ju traditionellt sett landområden med attraktiva kvaliteter såsom logistik eller råvaror som garantier. Jag tror att Xi Jinping lurar skjortan av Putin.

Det tror jag med. Men du ser här att om man lägger ihop dessa tal, så räcker det för flera års budgetunderskott innan de kommer ner på absurt låga nivåer, särskilt om de får låna av kineserna. Kina har sålt av en hel del USA-bonds. Det skulle kunna vara för att istället köpa bonds i Ryssland, men jag har inte följt med i obligationsmarknaden.

Rysslands våta dröm är ju ifall de frysta reserverna "upptinas" igen. Rättsläget är ju oklart på dem. Jag tror Väst har ett problem med att frysa medel på det viset, om inte väldigt många länder utanför väst håller med om att det är en bra idé. Det sänker trovärdigheten för väst som en handelspartner i deras ögon.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-02-10 kl. 16:10.
Citera
2023-02-10, 16:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Inget intressant alls från ryska riksbankens möte idag ju. Tror att det är locket på som gäller nu. Räntan ligger still på 7.5%.

https://www.themoscowtimes.com/2023/02/10/russian-central-bank-holds-key-rate-at-75-a80197
Citera
2023-02-10, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
De får ju ta och öppna ryska börsen så kommer cashen flöda.. Blev miljonär på 90talet för ynka 70 000 på gazprom sist ska in med mycket mer bara de får fingrarna ur snart

Ja så fort de öppnar så in me cash 👍
Citera
2023-02-10, 16:18
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Inget intressant alls från ryska riksbankens möte idag ju. Tror att det är locket på som gäller nu. Räntan ligger still på 7.5%.

https://www.themoscowtimes.com/2023/02/10/russian-central-bank-holds-key-rate-at-75-a80197
Finns ju en del intressant om ryska ekonomi, inkomsterna sjunker och utgifterna ökar.
"The total revenues of the Russian budget in January, according to the Ministry of Finance, fell by 35%, to 1.356 trillion rubles. And expenses increased by 59%, to 3.117 trillion rubles.

As a result, the "hole" in the budget for one month was equal to 60% of the annual plan. The January deficit - 1.76 trillion rubles - was a record for the first month of the year for at least the last 25 years."

https://www.moscowtimes.ru/2023/02/09/dohodi-rossiiskogo-byudzheta-ot-eksporta-ruhnuli-pochti-v-4-raza-a33545
Citera
2023-02-10, 16:50
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Då återstår belåning från ex.vis Kina och Indien och vad de ställer för motkrav på garantier. Kina gillar ju traditionellt sett landområden med attraktiva kvaliteter såsom logistik eller råvaror som garantier. Jag tror att Xi Jinping lurar skjortan av Putin.
Definitivt! Är det någon som tjänar på det här kriget så är det Xi Jinping; han gör goda affärer då en desperat Putin står utanför pantbanken och gråter över att han inte för köpa avancerad elektronik eller västvärldens värdesaker. Make China Great Again verkar vara Ryzzlands melodi?
Citera
2023-02-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det tror jag med. Men du ser här att om man lägger ihop dessa tal, så räcker det för flera års budgetunderskott innan de kommer ner på absurt låga nivåer, särskilt om de får låna av kineserna. Kina har sålt av en hel del USA-bonds. Det skulle kunna vara för att istället köpa bonds i Ryssland, men jag har inte följt med i obligationsmarknaden.

Rysslands våta dröm är ju ifall de frysta reserverna "upptinas" igen. Rättsläget är ju oklart på dem. Jag tror Väst har ett problem med att frysa medel på det viset, om inte väldigt många länder utanför väst håller med om att det är en bra idé. Det sänker trovärdigheten för väst som en handelspartner i deras ögon.
Som sagt, om Ryssland inte får tillbaka tillgångarna nu som är frysta i väst så räcker deras tillgångar 1 år givet hur mycket back de går nu. Sen kan de processa om de frysta tillgångarna i 5 år och kanske få tillbaka dem, men då är det försent för Putin.
Citera
2023-02-10, 22:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Som sagt, om Ryssland inte får tillbaka tillgångarna nu som är frysta i väst så räcker deras tillgångar 1 år givet hur mycket back de går nu. Sen kan de processa om de frysta tillgångarna i 5 år och kanske få tillbaka dem, men då är det försent för Putin.

Nu som i Januari, möjligtvis ja. Om man gör ett riktigt ryss-bear case:
- De fortsätter gå lika mycket back resten av året som de gjorde i Januari (25 BUSD)
- De får inte låna en krona av varken inhemska eller utländska investerare
- Deras frysta tillgångar förblir frysta
- De kan inte använda ryska pensioner
- De kan inte höja skatter eller på annat sätt spara
- De kan inte sälja guld

Så är valutareserven tömd på ett år. Och jag tror att man kan lägga till att om de bara bränner den i rasande takt från och med nu, så tror jag andra problem skulle uppstå innan pengarna tar slut; rubeln i fritt fall, bank runs, etc.

Men detta bear case ser osannolikt ut.
Citera
2023-02-10, 22:49
Medlem
Citat:
- De fortsätter gå lika mycket back resten av året som de gjorde i Januari (25 BUSD)
- De kan inte sälja guld

Så är valutareserven tömd på ett år. Och jag tror att man kan lägga till att om de bara bränner den i rasande takt från och med nu, så tror jag andra problem skulle uppstå innan pengarna tar slut; rubeln i fritt fall, bank runs, etc.

Mitt case innebär att de säljer allt guld, annars ser det ännu sämre ut.
Citera
2023-02-10, 22:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Mitt case innebär att de säljer allt guld, annars ser det ännu sämre ut.

Ja du har faktiskt rätt. Om vi antar att de har 230 miljarder USD i valutareserver så räcker det inte i ett helt år med en burn rate på 25 BUSD per månad, det räcker knappt 10 månader. Så då måste de också sälja guld. Bloomberg räknade som sagt med en helt annan burn rate på årsbasis, dvs detta är en svacka enligt dem.
Citera
2023-02-11, 18:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Trevlig tråd denna här verkligen. Folk kan hålla sig till ämnet! De senaste två dagrna så har Konstantin på "Inside Russia" gått igenom rysk ekonomi.

Del 1, Del 2

Det framkommer egentligen inget nytt som inte redan har tagits upp här i tråden. Men vill man ha lite mer bredd så kan man kolla på de. Han tror ungefär som några här i tråden att det ryska budgetunderskottet från januari är fullständigt ohållbart och om det fortsätter så kommer det att börja hända grejer redan till sommaren. Dock så är ju diktaturer svårbedömda helt klart. I Sverige hade det ju varit fullständig panik redan med krismöten dygnet runt haha.
Citera
2023-02-12, 01:51
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
- De kan inte sälja guld

USD är luftpengar. Här är bullcaset för rysk ekonomi: (FB) Bitcoin - trading och analys

Dock hotas Rysslands fascistregim också av kryptorevolutionen på lång sikt, men då är Putin död så han har förmodligen ingen anledning att bry sig. Krypto är för Putin vad massinvandringen var för Reinfeldt. I'm gonna give Sweden super economy.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2023-02-12 kl. 01:53.
Citera
2023-02-12, 11:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Jag har tänkt lite till på budgetunderskottet. Frågan är om detta inte är en mer intressant front än "kriget på kartan" nu. Förutom ryska "kissa i byxan"-strategier så har de också strategin:

1) "Den som ska ha återbetalningar får ta dem från de frysta medlen". Det är inte särskilt affärsmässigt att säga så. Men inte omöjligt att de väljer den vägen. Det vore synd om det lyckades, det kommer minska chansen för att Ryssland betalar skadestånd/återuppbyggnad.
2) Tigga finansiering av Kina och Indien. Detta kan i sin tur trigga sekundära sanktioner från Väst mot Kina.

Kineserna säljer av amerikanska statspapper.

https://www.chinadaily.com.cn/a/202301/20/WS63c9c892a31057c47ebaab84.html

längre trend:
https://asia.nikkei.com/Business/Markets/Bonds/China-s-Treasury-holdings-drop-below-1tn-to-12-year-low

Dock är Rysslands underskott just nu så massivt och Ryssland är ändå så stort land att det knappast blir så att Kina täcker allt, ens i ett ryskt bull-case. Deras avsäljningar av amerikanska statspapper motsvarar 200 miljarder USD ungefär, på senaste året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in