Citat:
Ursprungligen postat av
Någon
Intressant info. Skulle vara givande att komma åt bloomberg-artikeln (betalsida) också.
Artikeln jag kan läsa tolkar jag som att pengarna finns där frysta men om eu vill ge dem till Ukraina så behövs mer detaljerade uppgifter. Givet hur hårda sanktioner en del europeiska banker åkt på tidigare när de inte haft koll på ryska tillgångar så tror jag det kommer svida ordentligt om de har låtit dessa tillgångar hamna i fel händer. De tillgångar i fysiskt guld är troligen kvar då det är logistiskt svårt att flytta guld även under de bästa förutsättningar.
Håller med om guldet. men kan det stämma? De hade kunnat lokalisera 14% av tillgångarna. Hur mycket guld var fryst?
Jag har funderat på om de har kunnat använda sina låsta tillgångar för att knuffa marknaden. Dvs att tillgångarna inte kunnat flyttas ut från bankerna, men kunnat handlas.
Anta då att de tar stora positioner i t ex OMX (kort OMX). Samtidigt tar de lång position i tillgångar som inte är frysta lite längre ner. De kan vara så stora att de flyttar marknaden. Men när de ska täcka, så förlorar de pengar - men i den redan frysta depån. Förstår du hur jag menar? På så vis kan du generera vinst i de icke frysta depåerna. Det finns mer sofistikerade upplägg också, det här var bara ett enkelt exempel.