Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-23, 23:43
  #1
Medlem
Topic, många säger att det är omöjligt men jag tror att det är möjligt frågan är hur det skulle se ut i så fall.

Kommer det vara verifiering med BankID och samt kamera? med något mer?
Kanske att äldre får rösta fysiskt och under generationer får tillåtelse att rösta online men att man måste visa sig i kamera och visa tecken eller dylikt för att se att det fungerar som det ska?

Argument emot, att man måste se att de som röstar faktiskt gör det självmant.

Ifall det skulle bli en verklighet hur tror ni att det skulle se ut?
Citera
2022-06-23, 23:46
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Det är ytterst problematiskt att göra det hela med bankid.

1) Man ska kunna rösta anonymt
2) Det ska vara oerhört svårt att fuska i större skala
3) Gemene man ska kunna lita på att 1 och 2 gäller
Citera
2022-06-23, 23:51
  #3
Medlem
Valhemligheten samt möjligheten att påverka individers röster gör detta till ett ytterst dåligt alternativ.
Citera
2022-06-23, 23:55
  #4
Medlem
Idumeas avatar
Finns det en enda fördel med det? Man måste inte digitalisera allt bara för att man kan.
Citera
2022-06-23, 23:57
  #5
Medlem
Självklart kan man göra ett system med e-legitimation som fungerar felfritt. Men hur vet jag att "regimen" inte kör ett modifierat system "under huven"?

Precis som SvenHelsing skriver så faller allt på punkt 3.

Valet måste kunna kontrolleras av en lekman/väljarna/valobservatörer. Man måste kunna lita på valresultatet.

Det finns bara ett enda sätt att realisera en sådan kontroll och det är genom fysiska valurnor med fysiska lappar där vem som helst är välkommen att övervaka räkningen eller rentav själv delta i räkningen.

Problemet är ju att det är "regimen" som arrangerar valet och är en av kandidaterna i valet.
Citera
2022-06-24, 00:16
  #6
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
Självklart kan man göra ett system med e-legitimation som fungerar felfritt. Men hur vet jag att "regimen" inte kör ett modifierat system "under huven"?

Precis som SvenHelsing skriver så faller allt på punkt 3.

Valet måste kunna kontrolleras av en lekman/väljarna/valobservatörer. Man måste kunna lita på valresultatet.

Det finns bara ett enda sätt att realisera en sådan kontroll och det är genom fysiska valurnor med fysiska lappar där vem som helst är välkommen att övervaka räkningen eller rentav själv delta i räkningen.

Problemet är ju att det är "regimen" som arrangerar valet och är en av kandidaterna i valet.
Och även om man litar på regimen så kan det vara någon annan som modifierat systemet.

Visst går det att fuska med dagens system också, men du ska lyckas fuska med minst tjugotusen röster för att lyckas vinna ett enda mandat.
Citera
2022-06-24, 00:23
  #7
Medlem
vantablacks avatar
Som redan påpekats; Möjligheten att kunna rösta anonymt trumfar. Att rösta digitalt är överlag riskfyllt, även om detta skulle kunna göras helt anonymt, pga risken för inre men framför allt yttre påverkan av resultatet. Säga vad man vill om pappersvalsedlar men det är svårt att hacka det systemet eller genomföra fusk i sån stor omfattning att det påverkar slutresultatet.
Citera
2022-06-24, 00:29
  #8
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Valhemligheten samt möjligheten att påverka individers röster gör detta till ett ytterst dåligt alternativ.

Detta har jag aldrig förstått, hur är det svårare att påverka en person som går till vallokalen eller som gör det hemma?
Om jag sätter en pistol mot din sambos huvud och ber dig skicka en bild på när du stoppar rätt valsedel i kuvertet är inte så svårt. Jag lovar att jag kan få dig att till och med rösta på MP på det sättet.
Citera
2022-06-24, 00:40
  #9
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Detta har jag aldrig förstått, hur är det svårare att påverka en person som går till vallokalen eller som gör det hemma?
Om jag sätter en pistol mot din sambos huvud och ber dig skicka en bild på när du stoppar rätt valsedel i kuvertet är inte så svårt. Jag lovar att jag kan få dig att till och med rösta på MP på det sättet.
Det är rätt få som skulle ta till sådana extrema metoder.

Däremot skulle man kanske kunna få se fler hot om att göra slut, eller bara att livet blir allmänt jobbigt. Sker det hela i hemmet blir tröskeln betydligt lägre. Att något är teoretiskt möjligt att göra med båda metoderna innebär inte att det kommer ske lika ofta med båda metoderna. Det är lite som med Lexbase. Du hade kunnat gå och begära ut uppgifterna själv utan att kontakta Lexbase. Det är din grundlagsskyddade rättighet. Men det var först med Lexbase, MrKoll och liknande tjänster som det blev ett problem.
Citera
2022-06-24, 00:48
  #10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är ytterst problematiskt att göra det hela med bankid.

1) Man ska kunna rösta anonymt
2) Det ska vara oerhört svårt att fuska i större skala
3) Gemene man ska kunna lita på att 1 och 2 gäller

Precis, redan 1 och 2 blir nästan omöjligt att kombinera. Och ska man göra det, så är det omöjligt att göra det på ett sätt som den genomsnittlige medborgaren kan förstå. Så 3 är dödsstöten. Sådan här skit ska vi inte ha.
Citera
2022-06-24, 00:49
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Detta har jag aldrig förstått, hur är det svårare att påverka en person som går till vallokalen eller som gör det hemma?
Om jag sätter en pistol mot din sambos huvud och ber dig skicka en bild på när du stoppar rätt valsedel i kuvertet är inte så svårt. Jag lovar att jag kan få dig att till och med rösta på MP på det sättet.

Hur vet du att sedeln på bilden är den hon sedan lägger i urnan?
Citera
2022-06-24, 00:56
  #12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur vet du att sedeln på bilden är den hon sedan lägger i urnan?
Om det är en riktigt psykopatisk person så kan han ju visitera henne innan de går hemifrån så att hon inte har något kuvert med sig. I vallokalen ser han till att hon inte tar med sig mer än ett kuvert och "rätt" röstsedel. Sedan begär han en film som visar när hon lägger ner röstsedeln och förseglar kuvertet. När hon kommer tillbaka så kan han se att hon lägger det enda kuvert hon hade i boxen.

Teoretiskt möjligt är det naturligtvis för henne att komma undan här, men jag tror rätt få som är i en sådan sits är beredda att riskera något bara för att få rösta rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback