2022-10-03, 11:56
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnoAlco
Den där myten har gång på gång motbevisats. Gorbachov själv har till och med sagt att inget sånt löfte har givits.
Men varför väljer Nato att flytta sig mot öst gång på gång? Ingen verkar vilja prata om detta.
Citera
2022-10-03, 12:01
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Men varför väljer Nato att flytta sig mot öst gång på gång? Ingen verkar vilja prata om detta.
För att det inte är så NATO fungerar att de tvingar sig på länder? Polen, Estland, Lettland och Litauen VILL vara med i NATO och ansökte själva då de vet hur ryssen är och vill säkra garantier på att skyddas utifall de blir attackerade igen. Man kan inte bli medlem i NATO utan att vilja gå med och skicka in en faktisk ansökan. Precis som vi och Finland gör.

Senast jag såg statistik på det så hade runt 11% i Polen sympatier för Ryssland medans en stor del, någonstans runt 60-65% avskydde Ryssland likt pesten. Resten låg på antingen "ogillar" eller "vare sig". De minns vad ryssarna gjorde med dem under andra världskriget, och tiden som visserligen självstyrande men del av den ryska intressesfären under kommunisttiden.
Citera
2022-10-03, 12:10
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnoAlco
Hur kan du kalla dig nationalist och stödja en imperialism som hatar både inhemsk och utländsk nationalism?

Nationalism och imperialism är varandras fiender.

Antagligen för att hans politiska skolning har skett packad i en A-traktor på någon landsbygd.
Citera
2022-10-03, 12:15
Medlem
Citat:

Det är länderna själva som vill gå med. Vilket av östländerna har gått med i Nato mot folkets vilja?
Ryssland invasion av Tjetjenien, Georgien och nu Ukraina borde fungera som en bra ledtråd varför de vill gå med.
Citera
2022-10-03, 12:17
Medlem
Citat:

Du har fel. Nato väljer inte att flytta sig mot öst. Det är öst som väljer att ansöka om ett medlemskap i Nato. Ser du skillnaden?

Utan Nato så hade Ryssland nafsat i sig Baltikum för länge sedan. Till och med nationalisterna där är glada att de har Nato i ryggen.

Utan ett imperialistiskt Ryssland så skulle Nato inte behövas.
Citera
2022-10-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Instämmer. Det är inte mycket att se upp till i det ryska.

Först skulle man behöva definiera vad det ryska är, för även om landet har haft medborgare som varit duktiga kompositörer som Tjajkovskij, så kan det ju ha varit så att han var skicklig TROTS att han var ryss. Det vill säga det finns ingen koppling mellan det ryska och konstnärsskapet. Detsamma gäller litteratur, teater och konst, alltså skicklighet TROTS att de som skapade var ryssar. Samtidigt finns inga betydande ryska filosofer, inga ryska tänkare eller ryska politiker, sett från ett internationellt perspektiv. Inga stora frihetskämpar som inspirerat.

Jag tycker dina exempel från dopning, cyberkrigföring, lönnmördande tillsammans med Ryssland historia tillbaka till 1500-talet visar på att landet har de här sakerna som en statlig grundidé. De gillar verkligen att vara som det är. I mitt perspektiv är det en sorglig stat, en sorglig kultur och ett sorgligt folk. De hade kunnat vara stortartade och ett föredöme för hela världen, för resurser saknar de inte. Men det de saknar är altruistiska ideal. Ryssland är dock alltid igenkännligt och kommer inte förändra sig, så bäst att låta dem vara för sig.

Även en blind höna hittar ett korn!
Citera
2022-10-03, 12:45
Avslutad
Jag ser ärligt talat inte många säga att dom utryckligen "hejar" på Ryssland. Men däremot att folk ibland även kritiserar Zalenski, USA eller västvärlden. Är det ALLTID samma sak som att "stödja" Ryssland? Det är helt omöjligt att vara kritisk till makthavare i olika länder samtidigt? Ena sidan gör allt rätt och andra sidan gör allt fel?

Men det är väl som politik och allt annat, det verkar som att man "måste" ställa sig på en viss sida och blunda för om den sida man nu "hejar" på gör något fel. Så jag köper inte det, det existerar ingen "perfekt" sida som är imun mot kritik. Allra minst i krig.

(Och nej jag "hejar" inte på Putin överhuvudtaget, ni fattar ju ingenting av vad jag just sagt)
Citera
2022-10-03, 12:56
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har svårt att förstå hur man kan vara pro-Ryssland. Det är inte direkt som att landet har varit en förebild inom hederlighet och ärlighet för invasionen, ens före 2014.

Fusk, att lura sig till sig fördelar och att ljuga har varit Rysslands nationalsport sedan länge, så varför de plötsligt skulle vara ärliga och köra rättvist enligt vissa är för mig en gåta. Märks framför allt inom sport då de tas med byxorna nere efter att ha kokat ihop nästa generations dopingpreparat hela tiden, givetvis sponsrat av staten, eller inom IT och spelvärlden där majoriteten av cyberkriminella och folk som fuskar kommer från den ryska sfären. Cyberattacker från ryska staten är vardagsmat mot myndigheter och institut. De letar upp och lönnmördar kritiker i andra länder med diverse hopkok från deras labb som utsätter oskyldiga för fara, vilket de ger blanka fan i.

Vad finns det att se upp till i ett land som är byggt på allt annat än öppenhet och fair play?
Av de jag sett som stödjer Ryssland är många av dessa också "anti-PK", men är det verkligen bättre at stödja ett land som Ryssland bara för att de ogillar Pride och, enligt dem, "wokeness"?

Därför folk är idioter, vissa ska alltid vara ”tvärtomare” ”svart/vitt”, m.a.o lågbegåvade.

Har vissa i släkten som är så, bara för man ogillar EUs invandring betyder det inte att man måste stödja Ryssland, goda/onda etc. De som verkligen tror att Ryssland skulle vara någon slags lösning på våra inhemska problem är bra dumma. Ryssland är ett skitland av högsta grad och att stödja Ryssland kanske är det mest efterblivna en person kan göra. JA Ukraina är inga änglar, men det har ingen betydelse. Riktiga dårar
Citera
2022-10-03, 13:09
Medlem
Citat:

Fast här gör du ju en tankevurpa. Det är Rysslands grannar som är rädda för Ryssland som söker skydd utav Nato. En jäkla skillnad där sörru.

Ryssland hade inget att frukta från Nato, så länge man inte planerade att hota/invardera sina grannar.
Citera
2022-10-03, 13:29
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har svårt att förstå hur man kan vara pro-Ryssland. Det är inte direkt som att landet har varit en förebild inom hederlighet och ärlighet för invasionen, ens före 2014.

Fusk, att lura sig till sig fördelar och att ljuga har varit Rysslands nationalsport sedan länge, så varför de plötsligt skulle vara ärliga och köra rättvist enligt vissa är för mig en gåta. Märks framför allt inom sport då de tas med byxorna nere efter att ha kokat ihop nästa generations dopingpreparat hela tiden, givetvis sponsrat av staten, eller inom IT och spelvärlden där majoriteten av cyberkriminella och folk som fuskar kommer från den ryska sfären. Cyberattacker från ryska staten är vardagsmat mot myndigheter och institut. De letar upp och lönnmördar kritiker i andra länder med diverse hopkok från deras labb som utsätter oskyldiga för fara, vilket de ger blanka fan i.

Vad finns det att se upp till i ett land som är byggt på allt annat än öppenhet och fair play?
Av de jag sett som stödjer Ryssland är många av dessa också "anti-PK", men är det verkligen bättre at stödja ett land som Ryssland bara för att de ogillar Pride och, enligt dem, "wokeness"?
Rysslandsälskarna drömmer om att bli kasst behandlade i den mytomspunna röda armen som nu bevisats vara pinsamma armen där liv är resurser man kan använda för att vinna lite mark man sedan förlorar.
Citera
2022-10-03, 13:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jag ser ärligt talat inte många säga att dom utryckligen "hejar" på Ryssland. Men däremot att folk ibland även kritiserar Zalenski, USA eller västvärlden. Är det ALLTID samma sak som att "stödja" Ryssland? Det är helt omöjligt att vara kritisk till makthavare i olika länder samtidigt? Ena sidan gör allt rätt och andra sidan gör allt fel?

Men det är väl som politik och allt annat, det verkar som att man "måste" ställa sig på en viss sida och blunda för om den sida man nu "hejar" på gör något fel. Så jag köper inte det, det existerar ingen "perfekt" sida som är imun mot kritik. Allra minst i krig.

(Och nej jag "hejar" inte på Putin överhuvudtaget, ni fattar ju ingenting av vad jag just sagt)
Det är till en del hyckleriet man reagerar på (typ att USA:s agerande i Mellanöstern, deras snack om ”frihet”, deras inrikes problem m m). Vidare så kanske man inte vill ha en makt som styr och ställer. En annan sak kan vara den ensidiga antiryska och NATO-vänliga propaganda som sköljer över oss.
Att man inte vill ha ett krig är säkert en faktor (det borde ju finnas fredligare lösningar) och sen att sanktionerna i stor utsträckning drabbar oss (drabbas t ex USA nåt?).

Sen så tvivlar jag på att folk i andra länder är lika kåta på att kriga som tangentbordskrigarna i det fredsskadade Sverige.

EDIT
Jag fattar vad du menar.
Citera
2022-10-03, 13:30
Medlem
Storfetdases avatar
Vem bryr sig på riktigt? Har du zoomat in på Donbass på google? Det ser ju för fan ut som vilket ryskt shithole som helst. Värt att starta kärnvapen krig för det... Jag hade gett bort Donbass för ett sex pack öl så lite bry jag mig om Donbass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in