2022-10-03, 09:38
Medlem
De som håller på Putin gör det inte främst för att de gillar Ryssland utan för att de hatar den liberala förstörelsen av väst.
Även om jag starkt kan sympatisera med det hat de har mot liberalerna i väst så är det inte en hållbar hållning.
I stället för att stå för något positivt så förvandlas putinisterna till något som liknar Grimma Ormstunga. De glider mellan argument till argument utan att representera något själva. Det är därför deras argument främst blir tradig Whataboutism.
Citera
2022-10-03, 10:00
Bannlyst
USA och Ryssland är lika stora skurkar, så det är nog mest att folk stör sig på USA som gör att dom "håller" på Ryssland.
Citera
2022-10-03, 10:08
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har svårt att förstå hur man kan vara pro-Ryssland. Det är inte direkt som att landet har varit en förebild inom hederlighet och ärlighet för invasionen, ens före 2014.

Innan specialoperationen var jag själv rätt positiv inställt till Ryssland,mest p.g.a. av att de bidrog så mycket på kulturfronten (Författare främst) och det är fortfarande så.

Nu när Ryssland och Kreml befinner sig i strålkastarljuset och man börjar lägga ihop Regimens samtliga aktiviteter och hur mycket pengar rövarbaronerna försnillat samt hur befolkningen verkar köpa lögner och halvsanningar rakt av så börjar man fundera. Om befolkningen är så pass dresserade av Kreml så finns det föga hopp framåt.
Att FB:s nyfascister sticker fram sitt fula tryne är föga förvånande, de applåderar allt som s.k. auktoritära regimer ställer till med. I deras värld finns den starkes rätt.Blandat med hudfärgsrasim och Antisemitism. Där har du Kremls fanboys
Citera
2022-10-03, 10:13
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Innan specialoperationen var jag själv rätt positiv inställt till Ryssland,mest p.g.a. av att de bidrog så mycket på kulturfronten (Författare främst) och det är fortfarande så.

Nu när Ryssland och Kreml befinner sig i strålkastarljuset och man börjar lägga ihop Regimens samtliga aktiviteter och hur mycket pengar rövarbaronerna försnillat samt hur befolkningen verkar köpa lögner och halvsanningar rakt av så börjar man fundera. Om befolkningen är så pass dresserade av Kreml så finns det föga hopp framåt.
Att FB:s nyfascister sticker fram sitt fula tryne är föga förvånande, de applåderar allt som s.k. auktoritära regimer ställer till med. I deras värld finns den starkes rätt.Blandat med hudfärgsrasim och Antisemitism. Där har du Kremls fanboys
Ja jo, givetvis finns det en hel del bra kultur också, men det är ju inte direkt Tjajkovskij som Ryssland-hejarna gör det för. Kulturarbetare tenderar att vara vettiga människor, och det stämmer säkerligen även med Ryssland.
Citera
2022-10-03, 10:56
Medlem
Ryssland är en underdog som står emot USAs hegemoni enkelt sagt. De vill behålla sin självständighet, kultur och värderingar. Dessutom är de mycket fattigare än USA och EU, men ändå säljer deras politiker inte ut sig som i princip alla ledare i väst har gjort, med undantag från Orban. Om man kollar på hur det gått för Ryssland senaste 30 åren har landet förändrats väldigt mycket med högre levnadsstandard osv. Kollar man på Ukraina under samma period så blev de Europas fattigaste och mest korrupta land, med stöd från västvärlden. Så frågan är, hur mycket hade Ryssland utvecklats utan sanktioner? De har haft diverse sanktioner i 20 års tid, kämpar i motvind men ändå blivit starkare. De kanske hade blivit en av de större ekonomierna i världen på sikt utan sanktioner. Då kanske folk sett upp till dom mer. Men det vill USA sätta stop för som vi alla vet.

Har ni lyssnat på Rysslands politiker ens? De är mycket mer begåvade än någon politiker jag hört från EU eller USA. De svarar på frågor och man kan faktiskt begripa vad de pratar om. Biden hade aldrig vunnit en debatt med Putin.
Citera
2022-10-03, 11:17
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investor1
Ryssland är en underdog som står emot USAs hegemoni enkelt sagt. De vill behålla sin självständighet, kultur och värderingar. Dessutom är de mycket fattigare än USA och EU, men ändå säljer deras politiker inte ut sig som i princip alla ledare i väst har gjort, med undantag från Orban. Om man kollar på hur det gått för Ryssland senaste 30 åren har landet förändrats väldigt mycket med högre levnadsstandard osv. Kollar man på Ukraina under samma period så blev de Europas fattigaste och mest korrupta land, med stöd från västvärlden. Så frågan är, hur mycket hade Ryssland utvecklats utan sanktioner? De har haft diverse sanktioner i 20 års tid, kämpar i motvind men ändå blivit starkare. De kanske hade blivit en av de större ekonomierna i världen på sikt utan sanktioner. Då kanske folk sett upp till dom mer. Men det vill USA sätta stop för som vi alla vet.

Har ni lyssnat på Rysslands politiker ens? De är mycket mer begåvade än någon politiker jag hört från EU eller USA. De svarar på frågor och man kan faktiskt begripa vad de pratar om. Biden hade aldrig vunnit en debatt med Putin.

+1
De som har de starkaste åsikterna har inte följt rysk media el nyheter eller för den delen besökt Ryssland (Även om ex Moskva ligger lika nära som London) för att själv skapa sig en egen uppfattning.. utan sväljer allt med "hull och hår" som serveras från våra statsägda media (SVT, SR) och privatägda media lierad med makten

Det fetade:
Jag har lyssnat på ryska politiker och hur de svarar på frågor.. (även på Amerikanska, EU parlemetarier mfl för att inte det ska bli ramaskri).. och kan bara instämma att de är fantastiskt intelligenta. Du kan inte bli en Rysk politiker om du är medelmåtta... ex frisör, svetsare eller liknande.

I sverige är dessa "kvalifikationer" en merit.. det är därför det ser ut som det gör.
Citera
2022-10-03, 11:20
Avslutad
Citat:
Har svårt att förstå hur man kan vara pro-Ryssland. Det är inte direkt som att landet har varit en förebild inom hederlighet och ärlighet för invasionen, ens före 2014.

Fusk, att lura sig till sig fördelar och att ljuga har varit Rysslands nationalsport sedan länge, så varför de plötsligt skulle vara ärliga och köra rättvist enligt vissa är för mig en gåta. Märks framför allt inom sport då de tas med byxorna nere efter att ha kokat ihop nästa generations dopingpreparat hela tiden, givetvis sponsrat av staten, eller inom IT och spelvärlden där majoriteten av cyberkriminella och folk som fuskar kommer från den ryska sfären. Cyberattacker från ryska staten är vardagsmat mot myndigheter och institut. De letar upp och lönnmördar kritiker i andra länder med diverse hopkok från deras labb som utsätter oskyldiga för fara, vilket de ger blanka fan i.

Vad finns det att se upp till i ett land som är byggt på allt annat än öppenhet och fair play?
Av de jag sett som stödjer Ryssland är många av dessa också "anti-PK", men är det verkligen bättre at stödja ett land som Ryssland bara för att de ogillar Pride och, enligt dem, "wokeness"?
Fast fusk och doping håller ju alla på med. Jag ser ner på Ryssland, Ukraina och väst. Alla är skurkar. Jag fattar hur ni har fått för er att någon sida är god i detta?

Med det sagt så skiter jag fullständigt i om Ryssland tar Ukraina eftersom båda regimerna är genomkorrupta. Ukraina blir inte sämre av att Ryssland styr, Ukraina kan inte bli sämre än vad det är. Därför förordar jag bara fredsförhandlingar så att dödandet slutar. Alla krig avslutas med fredsförhandlingar, snabbaste vägen dit är rätta vägen. Alla kommer behöva kompromissa och väst kommer tappa ansiktet. Men det är vad som måste göras, alternativet är ett växande krig och fler döda.
Citera
2022-10-03, 11:24
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Av de jag sett som stödjer Ryssland är många av dessa också "anti-PK", men är det verkligen bättre at stödja ett land som Ryssland bara för att de ogillar Pride och, enligt dem, "wokeness"?
Du förminskar hur stark den här delen är.

Det handlar inte bara om Pride eller Woke.

Det handlar om historielösheten i att ett fint land förstörs på alla vis man kan på ett sätt som kanske aldrig går att reparera igen.

Jag tycker exempelvis om USA, men den dekadens och eftergivenhet man visar upp är ju över gränsen.

Hela befolkningen påstås bli traumatiserad om deras känslor upprörs ens lite grann.

Det värsta som kan hända är att säga ”neger”.

Att det faktiskt finns länder kvar som inte förfaller till moderniteter där den senaste feministiska nycken är viktigast av allt för kulturelitens-wanna-bees.

Män är män. Kvinnor är kvinnor. Ryssland är duktiga på att hålla fast vid det och inte larva sig med hens och annat dravel.

Det kanske låter som en liten sak, men det är det inte.
Citera
2022-10-03, 11:26
Avslutad
Jag är nationalist.
Allt det som Europa är idag är en skamfläck i vår historia och då menar jag hela vårt system och för att förtydliga den så kallade parlamentarismen.
Varför skulle jag stödja våra regimer mot Ryssland då jag hatar allt som NATO, USA och EU står för?
Betyder detta att jag älskar Ryssland och Putin? Nej men hans regim stör den amerikanska judekabinetten och det tycker jag är både roligt och bra.
Senast redigerad av Hinku 2022-10-03 kl. 11:31.
Citera
2022-10-03, 11:27
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:

Vad finns det att se upp till i ett land som är byggt på allt annat än öppenhet och fair play?
https://www.youtube.com/watch?v=WVXzwnU1H6U&ab_channel=PowerfulJRE
Jag är förvånad över att alla idioter där ute fortfarande inte har fattat att Nato provocerade fram detta. Vid Berlinmurens fall i början på 90-talet så lovade Nato att gränsen skulle vara där den fanns vid den tidpunkten men det löftet har man brutit gång på gång

Man satte även in en marionettregering i Ukraina. Innan 2014 så var dom inte västvänliga som idag.
Citera
2022-10-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Jag är nationalist.
Allt det som Europa är idag är en skamfläck i vår historia och då menar jag hela vårt system och för att förtydliga den så kallade parlamentarismen.
Varför skulle jag stödja våra regimer mot Ryssland då jag hatar allt som NATO, USA och EU står för?
Betyder detta att jag älskar Ryssland och Putin? Nej men hans regim stör den amerikanska judekabinetten och det tycker jag är både roligt och bra.

Hur kan du kalla dig nationalist och stödja en imperialism som hatar både inhemsk och utländsk nationalism?

Nationalism och imperialism är varandras fiender.
Citera
2022-10-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
https://www.youtube.com/watch?v=WVXzwnU1H6U&ab_channel=PowerfulJRE
Jag är förvånad över att alla idioter där ute fortfarande inte har fattat att Nato provocerade fram detta. Vid Berlinmurens fall i början på 90-talet så lovade Nato att gränsen skulle vara där den fanns vid den tidpunkten men det löftet har man brutit gång på gång

Man satte även in en marionettregering i Ukraina. Innan 2014 så var dom inte västvänliga som idag.

Den där myten har gång på gång motbevisats. Gorbachov själv har till och med sagt att inget sånt löfte har givits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in