Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Nej, jag vill att ni som hatar och motarbetar Europa lämnar.
Det handlar inte om "hat mot Europa" utan om att man vill bli av med "the Euro elite", den proppmätta och överbetalda eurokrat-eliten som har blivit allt mer sammanvuxen med NATO, WEF och USA,
EU-projektet i sin moderna gestalt har ägnat massor med tid och möda de senaste trettio åren åt att förflytta allt mera politisk makt och inflytande upp till "Bryssel", den egna kvasi-federala nivån, med ett "Europas Förenta Stater" som dröm. Man kör idogt vidare mot denne destination trots att det inte finns något verkligt stöd för den från Europas folk (man ficx nej i folkomröstningar 2005, och opi ionerrn var starlt emot även i många länder där det inte gjordes några omröstningar, t ex i Sverige och Polen) men hela dett afält av frågor hålls borta från den vanliga politiska debatt där det skulle finnas utrymme för folkopinionen tt göra sig hörd eller delta aktivt i samtalet).
Man har, med hjälp av media, kört in tanken att "de enda som har några verkligt kritiska synpunkter på vårt härliga EU-upplägg är ju kommunister, nazister och andra extremister" - utrymmet för att befinna sig inom politikens mainstream men samtidigt driva en kritisk diskussion om EU och NATO har i stort sett helt försvunnit.
Jag ser detta som ett förräderi mot demokratin, mot ambitionen med ett transparent, levande folkstyre. Demokrati fungerar i land för land, inte toppstyrt uppifrån från Bryssel (EU tenderar i allt högre grad att bli "NATO:s civila arm").
För väldigt många verkar det ha blivit en självklarhet att Europa och Västerlandet är i princip lika med NATO (projicering baklänges i historien: de områden som idag utgör NATO, eller är nära knutna till det). För att denna mentala blockering ska släppa och det ska finnas utrymee att diskutera denna superstats.-Behemoth på ett mer öppet och realistiskt sätt, så behövs det tydligen ett rejält nederlag för Bryssel,, för EU, ett nederlag som de inte kan svära sig fria från, inte kan ducka ansvaret för. Och med Ukrainakriget har de krattat manegen för just den sortens nederlag - kriget är i hög grad framdrivet och underblåst av EU, NATO och USA.
När Ukraina besegras och måste avstå land, avstå från NATO osv kommer skiten att träffa fläkten Big Time för EU. Euro-hökar som Ursula, Kaja Kallas, Päl Jonsson och Mark Rutte - men också amerikanska neo-cons -. kommer att ha många svåra och obekväma frågor att besvara: hur kunde det gå så här?= Skulle inte Ryssland besegras med några klacksparkar (plus 10.000 sanktioner), som när man fintar bort en övermodig tonåring? Varför har ni slösat bort flera hundra miljarder dollar/euro på pengar och vapen till det svarta hålet Ukraina? Hur ser det ut med energiförsörjningen framöver?
Dessutom är jag trött på euro-frälsets jävla hyckleri och "we invent the rules as we go, tralala"-attityd.

(Nej, detta betyder inte att jag skulle ha några sympatier för Trump, som ju gärna poserar som en rebell mot eliten). Både Europa och USA behöver em politisk och kulturell reboot, och att acceptera att Ukraina inte har några realistiska chanser att vända och vinna det här kriget kan vara ett sätt att få ett bättre läge för Europa, och en mer produktiv debatt om vår kontinent och dess framtid.
Det här är ett av mina centrala skäl till varför jag förhåller mig kyligt till Zelensky och hans kompisar.