2009-03-22, 09:09
Medlem
Hegamons avatar
1. Vättskebrist - trött som fan, drick, drick mycket vatten.
2. Köp melatonin, alt be doktorn få det utskrivet
3. Sov med öronproppar.
4. Max EN kopp kaffe om dagen, inte sju. Drick heller inte te före läggdags.
5. Sov någon annanstans, du kan störas av ex trafikbuller. Små lågfrekventa
ljud stör din sömn. Trafikbuller = lågfrekvent. DU vaknar upp flera gånger
per natt och blir aldrig utvilad.

Jag hade exakt dina problem tidigare, kändes som om jag fått en genetisk skräpkropp som är trött alltid. Efter att ha följt 1-5 så blev jag mycket bättre. Rapportera gärna om något av det hjälpte.
Senast redigerad av Hegamon 2009-03-22 kl. 09:15.
Citera
2009-03-22, 11:29
Medlem
Oj, känns som om någon(TS) beskrev mitt problem i punkt och pricka. Är även jag konstant trött. Jag jobbade skift i 2 år, men i Januari i år var jag tvungen att börja ständigt 1a skift, dvs 06.00 - 14.30. Sedan jag bytte är jag jämt trött. Jag vet knappt var jag ska börja.

Lägger mig runt 21.30-22.00 varje dag och klockan ringer 05.30. Under natten vaknar jag ofta flera ggr utan att jag vet varför, jag vaknar till i typ 10sek sen somnar jag om. Det händer kanske i snitt 3 ggr/natt och är en jobbig sömnstörning.

På dagarna är jag som sagt jämt trött, har ofta huvudvärk och känner mig tung och nästan lite sjuk. Kanske låter dumt men det känns även som att jag har perioder där jag är "extra dum" under dagen, dvs jag är extra seg och gör fel. Mitt minne har fått helt och hållet fnatt, jag har väldigt svårt att minnas enkla saker vilket påverkar mitt arbete. När jag kommer hem på eftermiddagen är jag som en nerklubbad zombie, jag käkar sedan lägger jag mig och vilar i ca 20min. Förr tränade jag 3ggr/vecka, främst styrketräning men även endel kondition. Det har jag fått lägga ner, när jag försökt träna har jag varit nära att svimma vid flera tillfällen.

Jag känner mig riktigt jävla sliten, min kropp är fan inte gjord för att gå upp så tidigt. Känner mig helt utmattad, jag kan nästan när som helst om jag vill sätta mig ner och stört gråta utan någon egentlig anledning, mest för att jag är så jävla trött och utmattad. Händer ibland att jag svävar bort i tankarna och nästan somna när jag kör bil. Har flera ggr kommit på mig själv att blunda när jag kör, jag kan lixom inte kontrollera det, kroppen vill sova.

Har tänkt mycket på om jag skulle säga upp mig och byta jobb, för jag orkar snart inte mer. Men det känns som att i dessa tider ska man vara överlycklig att man har ett jobb Det sociala i mitt liv har också förändrats, förr träffade jag polare flera ggr i veckan, nu kanske det blir max 1 gång i veckan pga av att jag inte har någon ork.

Vet inte vad jag ska göra!
Citera
2009-03-22, 13:27
Medlem
McMolloys avatar
Jag tycker ni som har problem med trötthet ska kolla sköldkörteln.
Har man över eller underproduktion av sköldkörtelhormon får man en abnorm trötthet som ett brev på posten.
Tröttheten går inte att sova bort,spelar ingen roll hur mycket man sover, man känner sig aldrig utvilad utan
blir nästan ännu tröttare efter varje gång man försöker sova sig pigg.
Ett enkelt blodprov på vårdcentralen ger er svaret.Sen får ni lämplig behandling.

ev. kan ni lida av kroniskt trötthetssyndrom.
Citera
2009-03-22, 20:07
Medlem
magis avatar
Symtom
Vanliga symtom på svampangrepp kan vara trötthet, huvudvärk, härunder migrän, ögon som rinner och kliar, näs- och hudklåda, rådnad, andningsbesvär, härunder astmasymtom, koncentrations- och minnesproblem.

http://www.vitaviva.com/store/health/healthproblems/article.aspx?ln=sv&articleid=377&

Kan kanske va en ide o kolla om du har svamp i kroppen.

Magi
Citera
2009-03-22, 20:15
Medlem
Har samma problem och har haft det i åratal, kollat upp mig hos läkare massvis...

massvis med blodprover, ämnesomsättning, sömnapné(dock somnade jag aldrig med maskinhelvetet, så jag litar inte riktigt på resultatet) Har även kollat hjärtat som var normalt. + Massvis som jag glömt.

Jag fick i princip säga upp mig för att jag inte orkade jobba, nu har jag suttit hemma sen Augusti, då går det ann eftersom att man kan sova lite när man känner för det.

Ska prova äta glutenfritt nu, vill alltid prova något...
Har försökt förrut men inte helhjärtat, så enkelt att ta en macka när man är hungrig.
Citera
2009-03-23, 20:20
Medlem
azerbadjans avatar
Kan tillägga att min trötthet har börjat försvunnit en del, har börjat äta mycket nyttigare och träna en hel del. (Fyra gånger i veckan). Sen nu när våren knackar på dörren blir jag mer full av energi.
Citera
2009-03-23, 21:05
Medlem
Till er med sömnproblem, bestäm er för vilken tid ni vill att ni ska gå och lägga er och vilken ni vill gå upp och sedan håller ni er till det. Det är värt att testa, under den tiden ni ska sova så får ni inte gå ur sängen, inte titta på tv el. hålla på med datorn(ger skallen för många intryck och gör det svårt att varva ner, helst ska man inte använda vaken eller ett par h innan läggdags), men det är ok att läsa om man bara inte lyckas somna. Om man bestämmer sig för att göra det så ska man göra det på veckans alla dagar(även helgen, inga sovmornar) och man bör ge kroppen tid att vänja sig.

Kroppen behöver 6-8 h sömn och om möjligt så är det alltid bäst för kroppen att sova innan kl 0.00. Detta eftersom vi har en inbyggd klocka som ska hålla koll på när vi ska sova och när vi ska vara vakna. denna klocka ställs av ljus(främst solljus) därför kan det vara bra att ta en promenad vid lunchtid om man i vanliga fall inte är ute så mycket under dygnets ljusa timmar.

mvh von_fersen
Citera
2009-03-25, 16:07
Medlem
Hjälp med tröttheten

Hej alla läkare här på flashback. Grattis till 20.0

Nu till problemet: Saken är den att jag är väldigt ofta trött och seg. Speciellt efter en måltid märks detta. Efter jag har ätit middag t.ex så känner jag mig som efter ett gympass i huvudet. Ögonlocken känns tunga och huvudet vägrar nästan att arbeta helt. Jag jäspar konstant under denna period.

Detta varar typ 3-4h efter måltiden och när piggheten infinner sig så är jag hungrig igen, äter och samma shit uppkommer. Detta tycker jag är sjukt då jag äter vanlig husmanskost, med långsamma/medel kolhydrater, så det är ingen sockertopp jag når!

Jag styrketränar ganska så ofta och går i sista året på gymnasiet. Någon som kan ge en dom?
Citera
2009-03-25, 17:02
Medlem
Ingen som vet något?
Citera
2009-03-25, 17:12
Medlem
Att bli trött efter man ätit är ju helt normalt. Blir väl typ alla?
Börja träna kondition och käka mycket vitaminer så ska du se att du blir piggare.
Citera
2009-03-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _användarnamn_
Att bli trött efter man ätit är ju helt normalt. Blir väl typ alla?
Börja träna kondition och käka mycket vitaminer så ska du se att du blir piggare.

E ju inte så fördelaktigt att bli trött i skolan, ganska så jobbigt att lösa derivatan då ;/
Citera
2009-03-25, 18:24
Medlem
DixXy^s avatar
har du lågt blodtryck?? det kan ge svår trötthet..
efter måltid blir många trötta p.g.a. att mycket blod hamnar vid magsäcken och tarmarna för att ta upp näringen..

jag har själv erfarenhet av detta och har svårt att hålla mig vaken en hel dag..

kan ibland när jag sitter i skolan känna mig helt rubbad innanför pannloben.. inte p.g.a. tröttheten utan bara allmänt dum..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in