2006-06-27, 14:45
Bannlyst
Varför är jag nästan jämt trött. Jag äter ordentligt tränar och sover tillräckligt och ändå är jag så trött. Som nu tex. Jag somnade vid 21 igårkväll och steg upp kl6. Alltså 9 timmar det borde väll räcka? Men nu kl 2 är jag jättetrött och måste gå och sova efter jag skrivit klart det här. Även på helgerna när jag får sova hur länge jag vill är jag trött på dagarna

Jag var på vårdcentralen för 6 månader sedan efter att ha blivit dittvingad av min mor. Dom tog blodprover som var bra, men dom kollade också hjärtat med ekg och det visade sig att hjärtat slog lite ojämt så jag fick fara till sjukhuset samma dag. Där tog dom ett till ekg och det visade samma sak, dom var inte helt säkra på hur dom skulle tolka det så dom faxade det till ett större sjukhus som påstod att allt stod rätt till, men jag undrar om det gör det?

På gymmet blir jag skittrött, snurrig och illamående när jag tränar. Jag sitter och flåsar och flåsar men det känns som att jag inte får i mig nå luft och hjärtat hoppar utav helvete. Man ser tydligt genom tröjan hur det hoppar. Så har det blivit varje gång jag tränat och jag har tränat ganska länge.

Vårdcentralen skulle göra nån vidareundersökning om jag hade en deprision men det vet jag att jag inte har så det vill jag inte. Klart man kan känna sig lite dyster och osocial när man är trött men långt ifrån en deprision.

Åh jag blir galen jag vill inte vara såhär trött! Vad kan det vara för fel på mig?
Eller är jag helt normal? Godnatt
Citera
2006-06-27, 15:23
Medlem
Schaffers avatar
Är du stressad eller störs av buller och inte har det tillräckligt mörkt i sovrummet?

Kaffe, the och nikotin kan också försämra sömnen.

Lita inte på vad folk i vita rockar säger. Mycket inkompetens bland dem och de skyndar sig hellre ut till rökrutan än reder ut ditt problem ordentligt.
Citera
2006-06-27, 15:51
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Har de kollat din sköldkörteln och ämnesomsättningen? Om man har man underproduktion så får man ofta de symptomen du nämner.
Det är ganska vanligt att tjejer har besvär men det händer även att män får det (min pappa har det t ex) så se till att de kollar det även om du är en man. Jag har själv det och äter levaxin sen flera år tillbaks och mår numera bra.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=19115&Preview=
Citera
2006-06-27, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Är du stressad eller störs av buller och inte har det tillräckligt mörkt i sovrummet?

Kaffe, the och nikotin kan också försämra sömnen.

Lita inte på vad folk i vita rockar säger. Mycket inkompetens bland dem och de skyndar sig hellre ut till rökrutan än reder ut ditt problem ordentligt.

Nej jag är väldigt ostressad, dricker inte kaffe eller the och röker eller snusar inte. Jag tycker att jag sover bra men blir som aldrig riktigt pigg.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiamedknuff
Har de kollat din sköldkörteln och ämnesomsättningen? Om man har man underproduktion så får man ofta de symptomen du nämner.
Det är ganska vanligt att tjejer har besvär men det händer även att män får det (min pappa har det t ex) så se till att de kollar det även om du är en man. Jag har själv det och äter levaxin sen flera år tillbaks och mår numera bra.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=19115&Preview=

Hmm nja han var bara och kände på några körtlar med handen. Från länken tycker jag att dessa symptom stämmer:

* trötthet eller nedsatt ork
* depression - skulle inte kalla det depression men har varit lite deppig när jag är väldigt trött och ensammen. Är hur glad som helst när jag är med vänner.
* koncentrationssvårigheter.
* frusenhet
* torr hud och torrt hår - Stämmer verkligen.
* minnessvårigheter
* långsam hjärtrytm
* led- och muskelsmärta
* nedsatt fertilitet. - Vet inte vad som innebär med det..
Har inte märkt av att rösten har blivit mörkare iaf.

Men dock så står det även att blodprov fastställer diagnosen. Och dom har tagit blodprov på mig och sagt att det var bra..
Har hört att om man har hög ämnesomsättning går man aldrig upp i vikt? För jag kan äta i princip hur mycket fett som helst utan att gå upp ett gram, jag har väldigt lite fett på kroppen och det har jag alltid haft.

Nån aning om vad det kan vara? Borde jag åka tillbaka till vårdcentralen eller?
Citera
2006-06-27, 19:34
Medlem
Yosarians avatar
Kan du ha nån lindrigare form av astma eller allergi?
Citera
2006-06-27, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yosarian
Kan du ha nån lindrigare form av astma eller allergi?
Tror inte det.. har testat mot allergi när jag var liten då var jag inte allergisk mot nåt iaf. Astma vet jag inte, skulle inte tro det =)
Citera
2006-06-27, 19:52
Bannlyst
kan det inte vara så att du helt enkelt är jävligt lat?
Citera
2006-06-27, 21:14
Medlem
likeithards avatar
jag lider av samma problem som trådskaparen.
ett överdrivet sömnbehov, i kombination med allmän orkeslöshet & trötthet.
sedan senare åren i högstadiet har jag haft stora problem med dygnsrytmen.

dessvärre verkar modafinil vara svårt att få utskrivet utan dokumenterad narkolepsi..
Citera
2006-06-27, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joeduck
kan det inte vara så att du helt enkelt är jävligt lat?
Nej jag är inte lat. Jobbar på så gott jag kan och jag vill det men blir så förbannat trött. Vet inte vad jag ska göra när dom säger att det inte är nåt fel på mig. Ska jag testa några tabletter eller? Jag har provat ta rosenrot nån gång om dagen men tyckte inte dom hjälpte nåt. Har dom ens nån bevisad effekt eller får folk bara en sån här placebo-effekt ?
Citera
2006-06-28, 01:23
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chripopper
Hmm nja han var bara och kände på några körtlar med handen. Från länken tycker jag att dessa symptom stämmer:

* trötthet eller nedsatt ork
* depression - skulle inte kalla det depression men har varit lite deppig när jag är väldigt trött och ensammen. Är hur glad som helst när jag är med vänner.
* koncentrationssvårigheter.
* frusenhet
* torr hud och torrt hår - Stämmer verkligen.
* minnessvårigheter
* långsam hjärtrytm
* led- och muskelsmärta
* nedsatt fertilitet. - Vet inte vad som innebär med det..
Har inte märkt av att rösten har blivit mörkare iaf.

Men dock så står det även att blodprov fastställer diagnosen. Och dom har tagit blodprov på mig och sagt att det var bra..
Har hört att om man har hög ämnesomsättning går man aldrig upp i vikt? För jag kan äta i princip hur mycket fett som helst utan att gå upp ett gram, jag har väldigt lite fett på kroppen och det har jag alltid haft.

Nån aning om vad det kan vara? Borde jag åka tillbaka till vårdcentralen eller?
Ja, man fastställer det genom blodprov. Har man underproduktion så går man ofta upp i vikt och har man överproduktion så går man ner. Ring och fråga vårdcentralen om de kollade värdena för sköldkörteln. Ibland tror jag inte att de kollar män eftersom det är mer ovanligt att de får besvär.

PS. Nedsatt fertilitet innebär att man har svårare att bli gravid eller att göra nån gravid.
Citera
2006-06-28, 01:30
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chripopper
Åh jag blir galen jag vill inte vara såhär trött! Vad kan det vara för fel på mig?
Eller är jag helt normal? Godnatt
Dude, lycka till att hitta förklaringen... Det finns 46809587 sjukdomar och abnormala kroppstillstånd som orsakar trötthet... Du kan ha allt från en förkylning till leukemi...
Citera
2006-06-28, 01:37
Medlem
Sokolovas avatar
Kroniskt trötthetssyndrom kan det också vara. Bör utredas av läkare.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3357
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in