2009-03-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixXy^
har du lågt blodtryck?? det kan ge svår trötthet..
efter måltid blir många trötta p.g.a. att mycket blod hamnar vid magsäcken och tarmarna för att ta upp näringen..

jag har själv erfarenhet av detta och har svårt att hålla mig vaken en hel dag..

kan ibland när jag sitter i skolan känna mig helt rubbad innanför pannloben.. inte p.g.a. tröttheten utan bara allmänt dum..

Logisk teori... någon som vet något sätt att undvika detta? Äta en mycket liten portion i skolan? Äta proteinpulver till middag istället?
Citera
2009-03-25, 19:34
Medlem
Spaceys avatar
Låter som du har hög insulin respons. Kolla ditt blocksocker 10-20 minuter efter du har ätit.

Äter du måltider med mycket simpla kolhydrater oftast?
Citera
2009-03-25, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Hej alla läkare här på flashback. Grattis till 20.0

Nu till problemet: Saken är den att jag är väldigt ofta trött och seg. Speciellt efter en måltid märks detta. Efter jag har ätit middag t.ex så känner jag mig som efter ett gympass i huvudet. Ögonlocken känns tunga och huvudet vägrar nästan att arbeta helt. Jag jäspar konstant under denna period.

Detta varar typ 3-4h efter måltiden och när piggheten infinner sig så är jag hungrig igen, äter och samma shit uppkommer. Detta tycker jag är sjukt då jag äter vanlig husmanskost, med långsamma/medel kolhydrater, så det är ingen sockertopp jag når!

Jag styrketränar ganska så ofta och går i sista året på gymnasiet. Någon som kan ge en dom?

Sov mer. Är mycket frukt och träna inte allt för mkt. Kroppen måste få vila och växa i muskelmassa. Tränar du hela tiden så får du motsatt effekt. Se till att hitta ett stort intresse här i livet som engagerar dig
Citera
2009-03-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacey
Låter som du har hög insulin respons. Kolla ditt blocksocker 10-20 minuter efter du har ätit.

Nja, blir väl de ibland. Normalt äter jag som sagt husmans kost, typ köttbullar + potatis, spaghetti och den stilen av mat. Ibland blir det potatisgratäng + fläskfile men ja, inget sånt i skolan

Jag ska kolla mitt blodsocker imorgon när jag vaknar och se var jag ligger. När bör jag bli rädd, vid vilket värde?
Citera
2009-03-25, 19:40
Medlem
DixXy^s avatar
Citat:
Logisk teori... någon som vet något sätt att undvika detta? Äta en mycket liten portion i skolan? Äta proteinpulver till middag istället?

du ska absolut inte äta mindre eller käka pulver!!
kolla ditt blodtryck hos skolsystern eller hos en läkare.. om du har lågt och du berättar att detta ger dig problem kan du nog få något blodtryckshöjande piller..

Citat:

låter också logiskt, tror nästan mer att det är därför.. men som sagt; inte helt omöjligt med lågt blodtryck..
Citera
2009-03-25, 19:44
Medlem
DixXy^s avatar
Citat:
Jag ska kolla mitt blodsocker imorgon när jag vaknar och se var jag ligger. När bör jag bli rädd, vid vilket värde?

gör det..
normalt ska det väl ligga på 3-7 beroende på dygnet?? rätta mig gärna om jag har fel!
Citera
2009-03-25, 19:44
Medlem
Spaceys avatar
Citat:
Nja, blir väl de ibland. Normalt äter jag som sagt husmans kost, typ köttbullar + potatis, spaghetti och den stilen av mat. Ibland blir det potatisgratäng + fläskfile men ja, inget sånt i skolan

Kolla innan du ätit och efter du har ätit.

Om du är hyperglykemisk så kommer du ha värden på över 20mmol/L. Då skulle jag oroa mig om jag var du.
Citera
2009-03-25, 20:12
Medlem
Citat:
Kolla innan du ätit och efter du har ätit.

Om du är hyperglykemisk så kommer du ha värden på över 20mmol/L. Då skulle jag oroa mig om jag var du.
Ok, jag återkommer kl 9 imorgon och ger er ett värde. Har precis ätit och det blir inget mer idag.. så vi får se vad mätaren ger imorgon.
Citera
2009-03-25, 20:15
Medlem
Spaceys avatar
Citat:
Ok, jag återkommer kl 9 imorgon och ger er ett värde. Har precis ätit och det blir inget mer idag.. så vi får se vad mätaren ger imorgon.

Föresten jag tänkte på en sak, äter du Zoloft? För det är inte ovanligt att man blir trött och dåsig av Zoloft som du kanske vet.
Citera
2009-03-25, 20:16
Medlem
DixXy^s avatar
Citat:

varför har du en mätare hemma??

Har du diabetes i familjen/generna ?

i så fall är det högst troligt att det kan vara ditt blodsocker som spökar..
Citera
2009-03-25, 20:22
Medlem
Åt zoloft innan, slutade dock för länge sedan (mer än 6 månader sen). Min farmor har diabetes, men hon är även fet och har tryckt mycket fett och socker i hela sitt liv, det är ej den medfödda hon har iallafall...
Citera
2009-03-25, 21:09
Medlem
Om du känner dig stressad kan det ju ta ut sin rätt i trötthet också.
Mycket i skolan tex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in