2008-12-03, 17:19
Medlem
Kompromissens avatar
Så förbaskat trött!

Nu är ju vintern som bekant här och jag brukar alltid bli trött, tidigare år har jag misskött mig själv endel dock. Nu äter jag nyttigt, går två promenader varje dag, sover ordentligt men likförbannat trillar jag nästan av stolen av trötthet varje gång jag kommer innanför dörren. Får ingenting gjort pga denna trötthet och två uppsatser har man att skriva färdigt.

Vad är det med mig egentligen? Överproduktion av melatonin eller nåt? Borde jag söka för det hos läkaren?

Några tips för att få upp ångan? Dricker inte kaffe men te slinker ner, fast märker ingen skillnad hur många koppar jag än smäller i mig.
Citera
2008-12-03, 17:24
Bannlyst
Jag tror att du precis har blivit välkommen in i vinterns depressiva mörkerfälla som hugger ner alla en, efter en, efter en...
Citera
2008-12-03, 17:31
Medlem
Mandic!s avatar
Provat SSRI? Man behöver inte vara deprimerad för att äta, många äter det under depressionsfällans årstid, vintern.
Citera
2008-12-03, 17:33
Medlem
Kompromissens avatar
Är mitt första år utan SSRI på cirka 5 år, så ja. Aldrig igen blev än mer som en zombie, totalt obrydd om allt. Är mitt första år sen mellersta tonåren där jag inte blivit deprimerad till vintern, dock har jag borderline. Tröttheten är enda problemet egentligen.

Edit: Kanske kan vara någon järnbrist också? Fick min första mens på fyra år 4 månader sedan (använt hormonspiral och tog ut den). Hade HB på 99-106 när jag var gravid innan dess, trots ett jädra ätande av järntabletter och skit, värdet vägrade gå upp. Senast jag tog blodtryck var det på 90/60 om det spelar någon roll haha.
Senast redigerad av Kompromissen 2008-12-03 kl. 17:54.
Citera
2008-12-05, 08:47
Medlem
Kompromissens avatar
upp!
Citera
2008-12-05, 08:55
Medlem
Krellyans avatar
Äter, sover och tränar du ok?

För lite mat -> lågt blodsocker, ingen energi, trötthet.
För lite sömn -> koncentrationssvårigheter, sänkt immunförsvar, svårare att ta upp matens näring, trötthet.
För lite motion -> dålig kondition, sämre blodcirkulation och syreupptagningsförmåga, trötthet.
Citera
2008-12-05, 11:19
Medlem
PreDampors avatar
Gjort sömnregistrering? Syremättnad? Andningsuppehåll/min? Sov"dagbok"? Dålig kvalité på sömnen kan sänka den mest "friska" människa..
Citera
2008-12-05, 14:58
Medlem
Att ta ledigt och sova ut skulle nog vara det bästa
Citera
2008-12-05, 15:00
Medlem
H0nkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompromissen
Nu är ju vintern som bekant här och jag brukar alltid bli trött, tidigare år har jag misskött mig själv endel dock. Nu äter jag nyttigt, går två promenader varje dag, sover ordentligt men likförbannat trillar jag nästan av stolen av trötthet varje gång jag kommer innanför dörren. Får ingenting gjort pga denna trötthet och två uppsatser har man att skriva färdigt.

Vad är det med mig egentligen? Överproduktion av melatonin eller nåt? Borde jag söka för det hos läkaren?

Några tips för att få upp ångan? Dricker inte kaffe men te slinker ner, fast märker ingen skillnad hur många koppar jag än smäller i mig.
Ta koffeintabletter när du känner dig extra trött, träna, Berocka på morgonen, om solen skiner gå ut!
Citera
2008-12-05, 15:14
Medlem
BlueStars avatar
Står en del om det HÄR och HÄR.
Citera
2008-12-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkPrincess
Låter ju helt klart som något inte står helt rätt till.

Har du några andra symtom förutom trötthet? Vad är det för SSRI-preparat du äter?

cipralex heter den... mina symptom är mest tröttheten men även ångest och muskelsvaghet. känner mig ofta slak i hela kroppen...

nu när det är mörkare ute är mitt sömnbehov ännu större. sover lätt 12-14h/dygn. försöker ställa klockan och ta mig upp, men det slutar ofta att jag somnar sittande senare då
Citera
2008-12-12, 12:25
Medlem
Du får ta o kolla upp ifall du har struma.
Morsan hade det tidigare och hade samma "sömnproblem"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in