2008-11-13, 13:30
Medlem
Snurrens avatar
En läkare, Bo Wikland i Stockholm har under ett antal år forskat/behandlat patienter med misstänkta sköldkörtelproblem. Standardprover visade ingenting men vid finnålsbiopsi (som han gjorde i samarbete med en patolog) visade sig att en stor andel patienter med kroniskt trötthetssyndrom hade inflammation i sköldkörteln, vilket naturligtvis påverkade dess funktion. Han behandlade med Levaxin och många blev bättre.
Citera
2008-11-13, 14:45
Medlem
JazzyJamess avatar
Du har inga förkylningssymtom? I så fall kan det vara twar.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article76454.ab

http://www.tf.nu/artiklar/00-4_twar.shtml
Citera
2008-11-13, 16:14
Medlem
lindaickefrisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Det där plötsliga uppvaknandet med kippande efter luft kan bero på två saker: panikångest eller sömnapné. Vilket det än är kan det ge trötthet resten av dagen, antingen på grund av depression eller på att du fått för lite syre under natten. Är du överviktig kan du lättast åtgärda sömnapnén genom att gå ner i vikt, förhoppningsvis blir du lite piggare av motionen med. Du behöver inte ta i med storsläggan, promenader och simning räcker gott.

Har fått diagnosen sömnapne ( http://www.somnapne.se/ ) dock lindrig.
Har sen en tid tillbaka fått låna en CPAP maskin har dock svårt att använda den, då jag verken sover på rygg eller tycker det är trevligt med konstant vinddrag rakt in i näsan. Men lovat mig själv att ge detta en chans. Är absolut inte överviktig snarare tvärt om. Men har svårt att tänka mig att det skulle vara det som är problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av omgplz
Jag har varit utmattad (CFS-liknande symtom) under större delen av dom senaste två åren. Hade en period på några månader under sommar/höst då jag kände mig pigg som en "normal" människa men nu har det kommit tillbaks pga fysisk/mental överansträngning. Det som funkar för mig:
*Vila liggande i lugn miljö om möjligt när det behövs, (kan räcka med en halvtimme för att bli piggare igen.)
*Träna (styrka/kondition) men försiktigt, öka gradvis belastningen efter förmåga.
*Sköt kosten inkl vattenintag
*Käka vitaminer/örter (adaptogener, antibakteriella, stimulerande, nervlugnande) Finns ofta färdiga energi-blandningar att köpa i hälsokostaffärer.
*Tänk positivt etc.

Det mesta av detta gör jag redan, där i mot är jag extremt dålig med att dricka vatten blir max 0,5l per dag och ibland inget hur pass stor inverkan kan detta ha?
Testat att äta vanliga vitaminer men får känslan av att det mesta är skit. Några speciela extra tillskott som kan rekommenderas?

Citat:
Ursprungligen postat av MalariaMyggan
Herpes kan, i en väldigt liten del av populationen, orsaka kronisk trötthet. Du bör även testa dig för HIV om du legat runt med många som du tror kan vara potentiella smittobärare (sprutnarkomaner, negrer, homosexuella osv).
Modafinil/Modiodal rekommenderas med som någon annan nämnde i tråden, jag får det själv utskrivet för min kroniska trötthet.

Finns det något preparat just mot Munsår/herpes? Förutom apotekets krämer. Hiv har jag inte har nyligen testat mig och där var man frisk som en nöt.
Ska boka tid hos läkare eller försöka få remiss för att kolla upp möjligheterna att få Modafinil/Modiodal.

Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJames
Du har inga förkylningssymtom? I så fall kan det vara twar.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article76454.ab
http://www.tf.nu/artiklar/00-4_twar.shtml

Nej det är det troligen inte, men tack för tipset.

Många bra och intressant inlägg, ska försöka testa dom flesta för att utesluta.

Har ni mera tips eller idéer så släng upp dom.
Citera
2008-11-13, 16:59
Medlem
Test Gubbes avatar
http://www.youtube.com/watch?v=Bj5WpaAA9_8

kanshe.
Citera
2008-11-13, 17:52
Medlem
Snurrens avatar
Fast han var ju faktiskt inte ens kul. Lyteskomik kan vara det ibland, men hans skämt var ganska platta.
Citera
2008-11-13, 17:56
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindaickefrisk
Har fått diagnosen sömnapne ( http://www.somnapne.se/ ) dock lindrig.
Har sen en tid tillbaka fått låna en CPAP maskin har dock svårt att använda den, då jag verken sover på rygg eller tycker det är trevligt med konstant vinddrag rakt in i näsan. Men lovat mig själv att ge detta en chans. Är absolut inte överviktig snarare tvärt om. Men har svårt att tänka mig att det skulle vara det som är problemet.

Det mesta av detta gör jag redan, där i mot är jag extremt dålig med att dricka vatten blir max 0,5l per dag och ibland inget hur pass stor inverkan kan detta ha?
Testat att äta vanliga vitaminer men får känslan av att det mesta är skit. Några speciela extra tillskott som kan rekommenderas?

Finns det något preparat just mot Munsår/herpes? Förutom apotekets krämer. Hiv har jag inte har nyligen testat mig och där var man frisk som en nöt.
Ska boka tid hos läkare eller försöka få remiss för att kolla upp möjligheterna att få Modafinil/Modiodal.

Nej det är det troligen inte, men tack för tipset.

Många bra och intressant inlägg, ska försöka testa dom flesta för att utesluta.

Har ni mera tips eller idéer så släng upp dom.

Kolla upp med Kandadakriterierna om det stämmer in på dig, så kan vi höras sen. När det gäller andningen så känner jag flera ME-sjuka som behöver sova med mask eftersom dom har problem med "spontanandningen" under sömn vilket uppstod efter en virusinfektion.
Senast redigerad av Snurren 2008-11-13 kl. 18:32.
Citera
2008-11-13, 18:24
Medlem
omgplzs avatar
Citat:
Mycket vatten är viktigt om du får hjärtklappning eller känner dig "light headed" när du ställer dig upp (ortostatisk intolerans). Annars är det alltid bra att dricka vatten speciellt om du tränar.

Örter som är bra (engelska namn) är t.ex.:
Astragalus, Reishi (stärkande för immunförsvaret)
American ginseng, Siberian ginseng, Ashwaghanda, Gotu cola, Ginkgo (Mentalt och fysiskt stärkande, gör att träningen går bättre som nästan är den viktigaste delen)
Örter fungerar oftast bättre ju fler man använder samtidigt, dom stärker varandras effekt.

Extra vitamin C och extra av alla B-vitaminer.
Citera
2008-11-13, 19:11
Medlem
Snurrens avatar
Ett hett tips är att ha en vatten flaska med dig på jobbet och ta en klunk då och då, du MÅSTE ha i dig mer vatten än så.
Citera
2008-11-14, 00:21
Medlem
Test Gubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Fast han var ju faktiskt inte ens kul. Lyteskomik kan vara det ibland, men hans skämt var ganska platta.
Öh? Skulle snarare säga tvärt om. Lyteskomik har en tendens att vara rätt trist men den här var enligt mig oerhört kul.

OnT: Tråkigt för dig ts.
Citera
2008-11-14, 11:08
Medlem
lindaickefrisks avatar
Tack återigen för mycket bra och nyttig info.

Måste säga att detta verkar vara den enda delen av FB
som verkligen är seriösa.

Ska börja med att använda masken ordentligt, samt skärpa mig extra noga vad det gäller träning, sömn, föda, extra tillskott & vatten intag

Citat:
Ursprungligen postat av omgplz
Mycket vatten är viktigt om du får hjärtklappning eller känner dig "light headed" när du ställer dig upp (ortostatisk intolerans). Annars är det alltid bra att dricka vatten speciellt om du tränar.

Örter som är bra (engelska namn) är t.ex.:
Astragalus, Reishi (stärkande för immunförsvaret)
American ginseng, Siberian ginseng, Ashwaghanda, Gotu cola, Ginkgo (Mentalt och fysiskt stärkande, gör att träningen går bättre som nästan är den viktigaste delen)
Örter fungerar oftast bättre ju fler man använder samtidigt, dom stärker varandras effekt.

Extra vitamin C och extra av alla B-vitaminer.

Var hittar man såna saker? Hälsoapotek eller vanligt apotek?
Senast redigerad av lindaickefrisk 2008-11-14 kl. 11:10.
Citera
2008-11-14, 12:03
Medlem
omgplzs avatar
Citat:
Var hittar man såna saker? Hälsoapotek eller vanligt apotek?
Apoteket har inte så mycket bara ett fåtal produkter, hälsokostaffärer bör ha större utbud. Brukar själv beställa online och då helst från USA eftersom det är billigare och det finns ett enormt utbud. (http://www.iherb.com/ är en bra sida t.ex.) (http://www.topformula.se/ en svensk sida)
Citera
2008-11-14, 12:12
Medlem
Voluptariuss avatar
Du verkar ha en enormt stor viljestyrka att förändra din situation så jag ser bara en frisk individ framför mig

Läkare och preparat botar bara symtom. Det har vi fått se sen urminnes tider.
Läkare som försöker bota kroppen har brännts på bål sedan urminnes tider, de kallades då häxor.

Alla är rädda för yttre faktorer såsom virus, bakterier etc. Vad dom borde skydda är kroppen. Ens kropp kan antingen vara en bra miljö för sånt, eller en dålig.

Du undviker tillfälliga lösningar! YES.

Grubbla inte för mycket är det enda råd jag kan ge dig, det är bevisat att det är därifrån psykiskt illamående blandannat härstammar. För frågan är om inte detta har börjat inifrån. Tristess från jobbet? Du kanske saknar simningen på elitnivå Du kanske behöver fler anledningar att vakna helt enkelt?

Vet ej om du har berättat för din käresta hur du känner dig. Du älskar ju henne och säkert hon dig, så får hon reda på det kan det förhoppningsvis tära mindre på relationen. Då slipper hon grubbla på om det beror på henne, stödja dig. Du behöver inte ytterligare skuldkänslor för att du bryr dig om någon i ett förhållande
Senast redigerad av Voluptarius 2008-11-14 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in