Adina, du har helt rätt i att sms ofta används i rättegångar, jag instämmer helt och fullt – men du missar en avgörande poäng: det är just därför hela kontexten är viktig. I svensk rätt gäller fri bevisprövning (RB 35 kap. 1 §), vilket betyder att även vardagliga och omtänksamma meddelanden KAN eventuellt vara relevanta – särskilt i den här sortens mål som rör påstådda övergrepp i nära relation. Och i enklare rättegångar kan förstås hela sms-dialoger rymmas. Här var det nog tiotusentals, efter vad jag förstått, och vissa var utvalda som polisen bedömde relevanta.
Ja, om åklagaren plockar ut tiotals sms som verkar bekräfta olika berättelser, men försvararen visar att de är valda ur 10 000 med kärlek, samtycke och omtanke – då förändras bilden rejält. Det kallas ju bevisvärdering. Och det är rättsstatens kärna.
Sms används sannolikt exakt så i både hovrätt och HD. Problemet i det här fallet är att åklagaren och polis INTE tog med hela flödet – trots att det fanns tusentals meddelanden som kunde visa något annat än övergrepp. Och båda parter var överens om att samtycke förelåg.
Citat:
Ursprungligen postat av
adina
I andra fupar finns det tusentals sms med varierande innehåll och inte bara det som är kopplat till det en rättegång gäller , vardagliga sms brukar dessutom användas av den som står åtalad för att visa på att situation eller skeende den är misstänkt för inte stämmer med verkligheten typ se här vilken bra partner jag är som skriver omtänksamma sms mm