Citat:
Ursprungligen postat av
skoputs
En fråga, hur kommer det sig att du inte reagerade med tanke på barnen? För egen del gaslightad kan jag förstå, men barnen? De kommer ju före allting annat. Så svårt att förstå psykologin bakom då det måste ha funnits varningsklockor.
Nu är ju frågan inte ställd till mig men då BO inte vill svara för egen del så tänkte jag ge mig på ett försök. Vet inte exakt hur du menar med reagerade och varningsklockor dock.
Att träffa en sådan här människa
kan kännas för bra för att vara sant, personen är perfekt och när små varningsflaggor dyker upp kan man tänka att det är en själv som missförstått, att det är ens eget fel eller liknande därför att det är svårt att förstå att den så perfekta människan som alla andra älskar och lovordar har gjort fel. Istället kan det vara lättare att lägga skulden på sig själv, särskilt om man har låg självkänsla sedan tidigare.
Med tiden kanske man matas med att man är psykiskt sjuk och har svårt att se vad man blir utsatt för. ”Det är ju mitt fel att han slog mig för jag är psykiskt sjuk, ingen skulle ju orka med mig så därför räknas det inte”.
När man väl inser vad man är med om kan förvirringen över vad sjutton man ska göra bli total. Man har sedan länge isolerats så man har ingen längre att rådfråga och få stöttning av. Om jag lämnar kommer jag tvingas att lämna mina barn ensam med den här människan för umgänge eller delat boende, stannar jag kvar kan jag åtminstone gå emellan och skydda barnen. Men får soc reda på allt kan barnen omhändertas. Och får soc reda på att vi levt med detta och jag ej ”skyddat dem” genom att inte omedelbart lämna, vad händer då? Kommer han döda mig om jag lämnar?
Allt är inte svart eller vitt. När man väl inser kan det vara försent, då är man så insnörad att man inte ens vet hur man ska ta sig ut. Jag säger inte hur det varit för BO, men berättar hur det kan se ut.
Jag är övertygad om att BO gjort så gott hon kunnat, utefter de omständigheter som rått. Har även läst i två olika böcker, en svensk (eller norsk?) och i ”When dad hurts mom” av Lundy Bancroft att mammor som varit i sådana relationer efteråt aktivt jobbar mycket hårdare för att vara extra bra mammor och väga upp för allt som varit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brunettc80
Jag har en dröm att i framtiden kunna föreläsa på skolor och arbetsplatser om hur en människa lyckas bryta ner en annan under 9 år. Hur normaliseringen gör att gränser flyttas, att man börjar bejaka världen utifrån våldsutövarens ögon.
Men på ett personligt plan om mig och mina barn kommer jag inte skriva om på ett forum som flashback finns väldigt många sidor ute på nätet som förklarar dom olika stegen i processen.
Det är ett mycket viktigt arbete och jag hejar på dig att du en dag kommer att ta dig dit!
Från en överlevare till en annan vill jag säga till dig att det finns hopp även när allt känns nattsvart. Med tiden kommer allt kännas lättare även om det kan verka tröstlöst. Jag lovar ❤️
Kan verkligen rekommendera alla Lundy Bancrofts böcker, det går att lyssna på dem på Nextory om man har engelska inkluderat. De har hjälpt mig så mycket och är väldigt validerande.
Och angående det som skrivs här så har du rätt att anmäla inlägg så kan de tas bort. Referera gärna till skyddad id. Kanske du även kan få TikTok att radera klippen. Att bli uthängd är det minsta du ska behöva oroa dig för just nu.
Swishade en liten slant jag med för tatueringsborttagningen och önskar dig verkligen allt gott. Använd din oerhörda styrka du byggt upp till din superkraft, det finns inget som kan stoppa dig nu.