Citat:
Ursprungligen postat av
Alannon
“Ultimately I hope the Premier League takes a little bit of a lesson from American sports,” said Boehly. “And really starts to figure out, why don’t we do a tournament with the bottom four sports teams, why isn’t there an All-Star game?
“People are talking about more money for the pyramid, in the MLB All-Star game this year we made 200m dollars from a Monday and a Tuesday.
“So we’re thinking we could do a North versus South All-Star game for the Premier League, for whatever the pyramid needed quite easily.”
Tack!
Kan börja med att erkänna att jag inte har riktig koll på vad pyramiden är. Tillbaka till All-star matchen. Om det lilla var allt han sa om just det så låt oss koncentrera oss på frågan. Varför ingen All-star match? Det är ett jippo. Ett jippo för att marknadsföra sporten. Något PL knappast har något problem med. Ja, förutom i Nordamerika då kanske, och visst vill klubbarna slå igenom även där. Jippon kan också vara bra på att samla in pengar till något bra ändamål. Just den biten är svårt att klaga på. All-star matchen är upplagd för att få spelarna att glänsa med sina förmågor och därmed charma publiken (som i slutändan spenderar mer pengar.) Hur ser det upplägget ut i fotboll? Haaland ställer sig framför mål, KdB står vid mittlinjen med bollen, Bruno står utanför straffområdet, Reece James står till höger och Son till vänster. Försvarar gör Lloris, VvD, Diaz, Trippier och Cresswell samt någon mittfältare (ja, jag struntade helt i nord vs syd). Förvarande lag måste dock lämna gott om utrymme till anfallande lag. Det ska vara underhållning, inget spelförstörande och helst ingen kamp. Får absolut inte ske några skador!
För att få ut så mycket som möjligt av jippot har man även individuella tävlingar. Straffsparkar, frisparkar, längst inkast, snabbaste spelaren, reflextester för målvakter etc. Autografskrivning för deltagande spelare är ett måste.
Låter säkert lockande för någon. Jag slipper det gärna. Each to their own. Men varför inte ta efter mer än bara all-star jippot. Skippa ned och uppflyttning, spela minst 70+ matcher/säsong utan att räkna med slutspel. Slutspel är däremot ett måste. Garanterar spänning in i det sista. 5 minuter utan reklampaus är också uteslutet.
Ja, jag har tagit i lite extra. Säger inte att idéer från amerikansk sport med automatik är dåligt även om det kan låta så. Är också medveten att PL redan kommit långt I arbetet med att få in pengar på andra sätt än matchbiljetter och medlemsavgifter. Finns gott om jippon, stora som små och det behöver inte vara fel. Vem vet, kanske ändrar jag åsikt någon dag men just nu är jag starkt emot en all-star match.