• 1
  • 2
2022-06-14, 12:10
Medlem
Hej!

Servade bilen igår och fick höra att mitt avgassystem på bilen var dåligt och behövde bytas.

Det är främre avgasrör inkl. Katalystor och bakre ljuddämpare. Fick en offert idag, på 27 000:-

Är inte det absurt dyrt? Vi snackar om en Skoda Fabia från 2011. Ska jag se mig vidare till en annan firma eller är det vad det kostar? Detta var priset från Skoda själva.

Köper ju hellre en ny bil isåfall om mitt avgassystem ska kosta mer än bilen.

Tack på förhand!
Citera
2022-06-14, 12:20
Bannlyst
Måste du byta hela längden? Låter ju korkat. Blir dyrare än bilen du måste missuppfattat. Vad är felet?
Citera
2022-06-14, 12:30
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svabbarn
Hej!

Servade bilen igår och fick höra att mitt avgassystem på bilen var dåligt och behövde bytas.

Det är främre avgasrör inkl. Katalystor och bakre ljuddämpare. Fick en offert idag, på 27 000:-

Är inte det absurt dyrt? Vi snackar om en Skoda Fabia från 2011. Ska jag se mig vidare till en annan firma eller är det vad det kostar? Detta var priset från Skoda själva.

Tack på förhand!

Varför måste Katten bytas?
Citera
2022-06-14, 12:36
Avstängd
448s avatar
Såna grejer kan sitta ihop , Mekonomen gav farsan en liknande offert på en fransman men sade att kontakta sån här mindre firma som kan fixa det o svetsa.

Dom ville inte göra jobbet för det höga priset nämligen
Citera
2022-06-14, 12:37
Medlem
VoktorDodkas avatar
Kolla vad ett helsystem kostar och gå vidare därifrån, vissa avgassystem är svindyra men det brukar finnas billigare om man inte tycker original behövs. Knappa in regnummer på autodoc och sök på avgassystem.

Om inte annat får du lägga dig under och kapa av katalysatorn och sälja på skroten, använd de pengarna till självrisken och låt försäkringsbolaget ta kostnaden.
Citera
2022-06-14, 12:39
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand!
Låter märkligt att hela systemet inkl kat är dåligt. Vad är anmärkningen? Jag skulle kolla med nån annan firma typ meca, ekonomen eller speedy och be de kolla om det behövs och vad det skulle kosta.

Antar att du inte gör det själv?

Priset låter som ett specialanpassat rostfritt system.
Citera
2022-06-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Varför måste Katten bytas?

Vet inte, jag tog de på orden. Har 0 koll när det gäller sånt.
Citera
2022-06-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Låter märkligt att hela systemet inkl kat är dåligt. Vad är anmärkningen? Jag skulle kolla med nån annan firma typ meca, ekonomen eller speedy och be de kolla om det behövs och vad det skulle kosta.

Antar att du inte gör det själv?

Priset låter som ett specialanpassat rostfritt system.

De sa nåt i stilen med att det är dåligt och rostigt, fanns risk att det trilla av helt. Det läckte däremot inte något.

Det blir att nån annan gör det. Kan inte sånt

Förstår inte varför det skulle vara ett specialanpassat system. Det lär ju vara massproducerat och bilen behöver bara rulla framåt
Citera
2022-06-14, 13:00
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
De sa nåt i stilen med att det är dåligt och rostigt, fanns risk att det trilla av helt. Det läckte däremot inte något.

Förstår inte varför det skulle vara ett specialanpassat system. Det lär ju vara massproducerat och bilen behöver bara rulla framåt
Jag har för mig att Skoda är äldre VW-delar, en fabia kan dom knappast ha utrustat med något jätteavancerat avgas. Var det en märkesverkstad?

Kör in den på meca eller mekonomen för ett andra utlåtande.
Citera
2022-06-14, 13:06
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand!
Roade mig med att gå in på Vi Bilägare 5/2022 och kolla priset på enbart katalysator.
VAG-bilarna, dit Skoda hör, har erkänt marknadens högsta reservdelspriser.
Till en Skoda Fabia kostar katalysatorn 28.146:-.
Till en Honda Jazz kostar katalysatorn 11.236:-.
Tyvärr är det så att det inte bara är dyrare delar till VAG-bilar - delarna behöver oftare bytas ut - jämfört med japanska bilar i allmänhet, och Honda i synnerhet.

Så det offererade priset verkar inte ohemult, med tanke på att det omfattar ALLA delar i avgassystemet och inkluderar arbetet.

Totalt "resevdelspaket" för Skoda Fabia är 64.796:- medans motsvarande för Honda Jazz är 32.329:-.

Det är dyrt att åka "förnuftig" bil.
Citera
2022-06-14, 13:09
Medlem
Citat:

Jag sa inte att det var ett specialsystem utan att priset verkar motsvara ett sånt.

Du gör rätt i att åka till nån annan. Troligen blir det mycket billigare då.

Är det risk att ramla ner är det nog så att lite svets och nya fästen räcker om du inte ska ha den länge.
Citera
2022-06-14, 13:49
Medlem
Hur var avgasvärdena på sista besiktningen? Tänkte om du hade problem att få bilen igenom besiktningen.
Ja kolla med några fler verkstäder för att få reda på vad de vill ha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in