• 3
  • 4
2022-06-15, 07:01
Medlem
NickLidstroms avatar
Förmodligen för att delar sitter ihop så de vill byta ut hela skiten i onödan. Fick ungefär liknande prisförslag från en VAG verkstad. Men slutade med att jag gjorde det hos en privatperson och gick väl på ca 1000kr.
Citera
2022-06-15, 07:48
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svabbarn
Vet inte, jag tog de på orden. Har 0 koll när det gäller sånt.

Vet inte va de andra svarat men åk in till en gör det själv hall, starta bilen o lyft upp den, titta under o lyssna efter läckage, hör du inget så är det ok.
Citera
2022-06-15, 08:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Förmodligen för att delar sitter ihop så de vill byta ut hela skiten i onödan. Fick ungefär liknande prisförslag från en VAG verkstad. Men slutade med att jag gjorde det hos en privatperson och gick väl på ca 1000kr.

Nu finns det ju olika system. På de sämsta sitter rördelarna instuckna i varandra så brukar rosta ihop.
Bara att byta hela om man ens får bort det gamla utan att kapa med vinkelslipen.

Den mera vettiga lösningen är att rördelarna sitter ihop med muffar. De kan man byta varje del för sig.

Bakre dämpare SKODA FABIA (6Y2) 1.2 (64Hk) - 17393 :
https://www.mister-auto.se/bakre-lju.../walker/71342/
Bläddra bilden för att se skarven bättre. Typisk "rostskarv".

Katalysator SKODA FABIA (6Y2) 1.2 (64Hk)
https://www.mister-auto.se/gv/grenro...a/fabia/17393/
https://www.mister-auto.se/gv/kataly...a/fabia/17393/
Som synes inga fantasipriser.

Bakre ljuddämpare med muff:
https://www.mister-auto.se/bakre-lju...recia/fs45557/
Muffen sitter mot annan muff på röret. Lätt att få isär. Problem att få det tätt.
Citera
2022-06-15, 08:27
Medlem
Känns som en skoda fabia nog klarar sig på biltemas billigare delar. det är ju ingen sportbil vi talar om här?
Köpte helt avgasystem på biltema till min lilla skit bil förutom katten för under tusenlappen.

Kanske har dom något sånt här kitt? https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...sad-2000036191

bitemas billigare katalysatorer för runt tusenlappen för duga för den bilen.
Citera
2022-06-15, 09:30
Medlem
De står inte och svetsar på märkesverkstad så de byter ut hela skiten.

Min verkstad hade bytt strumpan och bakre dämparen för runt 4000-4500 om inte mindre med delar och jobb. Katten var det inte ens anmärkning på så den byter man inte.
Citera
2022-06-15, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svabbarn
såhär stod det;

- Brustet vid flexrör
- Bakre ljuddämpare rostig, ej hål

Det är allt de hade anmärkt på.

Skulle jag verkligen behöva byta hela systemet för det?

Nej. På en sån gammal bil:
Byt flexrör, klart.

Flexrör universal med svetsbar fläns i ändarna i olika storlekar och längder finns på BDS, Meca, Autoexperten m.m. runt 150-300 kr kanske.

Mät rördiameter, längd, köp flexrör, be valfri meca/mekonomen/bds/speedy/turkenpåhörnet att kapa bort gamla flexröret och svetsa dit nytt.

På båda mina gamla Audi A4 jag har/har haft har jag svetsat in nya flexrör när de gått av. Kapat av gamla och punktat fast nytt universalflexrör på plats så det hamnar i exakt rätt läge. Plockat ner röret och svetsat på golvet så man kan göra en finare svets. Blir som nytt och håller minst lika länge.

Köpte nya packningar o muttrar till främre röret som flexröret satt på hos lokala Audi-återförsäljaren. Frågade för skojs skull vad ett nytt främre rör kostade. Han tittade mig rakt i ögonen och flinade riktigt brett och sa bara "dyyyyyrt...".
Citera
2022-06-15, 12:58
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Nej. På en sån gammal bil:
Byt flexrör, klart.

Flexrör universal med svetsbar fläns i ändarna i olika storlekar och längder finns på BDS, Meca, Autoexperten m.m. runt 150-300 kr kanske.

Mät rördiameter, längd, köp flexrör, be valfri meca/mekonomen/bds/speedy/turkenpåhörnet att kapa bort gamla flexröret och svetsa dit nytt.

På båda mina gamla Audi A4 jag har/har haft har jag svetsat in nya flexrör när de gått av. Kapat av gamla och punktat fast nytt universalflexrör på plats så det hamnar i exakt rätt läge. Plockat ner röret och svetsat på golvet så man kan göra en finare svets. Blir som nytt och håller minst lika länge.

Köpte nya packningar o muttrar till främre röret som flexröret satt på hos lokala Audi-återförsäljaren. Frågade för skojs skull vad ett nytt främre rör kostade. Han tittade mig rakt i ögonen och flinade riktigt brett och sa bara "dyyyyyrt...".

Haha , jaMekonomen sa ju till farsan nör han fick offerten pp en Renault att ta "The Turk Around the corner verksta" , dom ville sälja han jobbet
Citera
2022-06-15, 13:01
Medlem
Vet inte var du finns men Lunkan i Vallentuna kan nog göra detta betydligt billigare
Citera
2022-06-15, 13:12
Medlem
Megaforces avatar
Det är bättre att vända sig till en avgasrörsverkstad och begära en offert där. Dessa verkstäder reparerar också avgassystem med svetsning om det behövs. De har också bättre erfarenhet än vanliga verkstäder när det gäller vilka delar som verkligen måste bytas ut, och vilka som kan repareras. Ofta när det gäller fästen så finns det lösa att köpa som svetsas eller skruvas fast på det befintliga systemet.
Citera
2022-06-15, 13:42
Medlem
Kloges avatar
Jag bytte flexrör på min Golf. Gick att svetsa utan att plocka ner allt vilket var tur eftersom skruvarna vid grenröret inte gick att rubba.
Flexrör finns på tex Biltema. Kolla vilken dimension du ska ha

https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...AaArOsEALw_wcB
Citera
2022-06-15, 21:49
Medlem
Originalsystemen har de senaste decennierna i regel tillverkats av ett billigare ferritiskt rostfritt stål. Dessa får en del ytrost, men rostar sällan sönder. Ex. värmesköldar kring ljuddämpare kan dock vara tillverkade av förzinkad plåt, vilka lättare får rostangrepp, men det ser i regel värre ut än det är.

Katalysatorn finns ingen anledning att byta om inte avgasvärdena vid besiktning är dåliga, eller för att styrsystemet varnar för dålig avgasrening.

Är flexdelen brusten/läcker så byter man vanligen enbart denna. Är den fortfarande tät så finns det ingen egentlig orsak till att byta annat än rent förebyggande underhåll.

Om avgassystemets upphängningspunkter är dåliga pga. rost så går sådant ofta att laga genom svetsning om inte avgassystemet är väldigt dåligt.

Avgassystem som är fabriksmonterade är ofta tillverkade i färre och större sektioner än de som är avsedda att fungera som reservdelar. Det är helt enkelt billigare med färre skarvar, men dessa är lite otympliga att frakta som reservdelar. Detta löser man vanligtvis genom att originalsystemet kapas och skarvas ihop med ersättningsdelar.
Citera
2022-06-15, 21:58
Medlem
killawifes avatar
Låter billigt och bra. Och sen om du får ont om pengar är det bara att krypa under bilen och skrapa bort en fyra fem gram guld ju.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in