2022-06-14, 14:21
Medlem
Jagersros avatar
Ta in anbud från andra firmor. 27000 KR ? Det är ju ungefär vad bilen är värd. Byt in den annars.
Lycka till
Citera
2022-06-14, 14:23
Medlem
Hamleyss avatar
Kolla med den här firman: https://www.avgaspiraten.com
Citera
2022-06-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Hur var avgasvärdena på sista besiktningen? Tänkte om du hade problem att få bilen igenom besiktningen.
Ja kolla med några fler verkstäder för att få reda på vad de vill ha.

De var okej förra besiktningen, har aldrig fått en tvåa på bilen
Citera
2022-06-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Måste du byta hela längden? Låter ju korkat. Blir dyrare än bilen du måste missuppfattat. Vad är felet?

Det är står att det är brustet vid Flexröret och att Bakre ljuddämpare är rostig.

Det är allt de ha gjort anmärking på när det gäller avgassystem. Måste man
Citera
2022-06-14, 15:34
Medlem
Lita aldrig på en bilverkstad, speciellt inte när de själva upptäcker ett problem som du inte kände till när du lämnade in bilen för reparation.

Dock, det är dyrt att reparera avgasrör och katalysator. Så dyrt att stöld av katalysator är något som ökar kraftigt, vilket tyvärr gör att kostnaderna ökar ännu mera när efterfrågan överstiger tillgången.

När besiktigades bilen senast? Ingen anmärkning då?

Men absolut, är bilen körbar så besök en annan verkstad och säg inget utan se om de finner samma problem.
Citera
2022-06-14, 15:42
Medlem
SilentVictorys avatar
Ska du byta till en originalkatalysator blir det rätt dyrt. Men några 20-30.000 handlar det inte om.

Ett jävla skämt är vad det är.

Bilen lär inte vara purfärsk heller om den visar sig ha rostat sönder.

Du kan köpa universalkattar för 1.000 kronor eller lite mer modelanpassade för någon tusenlapp till.

Någon tusenlapp till för rör, och lite arbetstid (kan du betala en verkstad för att fixa). Dock ingen större märkesverkstad.
Sen är det klart.
Citera
2022-06-14, 15:47
Medlem
Det billigaste: Man kör tills det börjar mullra och sen byter man bara den delen.
Biltema har en del som man då kan anpassa och komma undan billigt.
Citera
2022-06-14, 15:55
Medlem
Så jag kollade på anmärkningarna de hade lämnat angående det och såhär stod det;

- Brustet vid flexrör
- Bakre ljuddämpare rostig, ej hål

Det är allt de hade anmärkt på.

Skulle jag verkligen behöva byta hela systemet för det?

Tack!
Citera
2022-06-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svabbarn
Så jag kollade på anmärkningarna de hade lämnat angående det och såhär stod det;

- Brustet vid flexrör
- Bakre ljuddämpare rostig, ej hål

Det är allt de hade anmärkt på.

Skulle jag verkligen behöva byta hela systemet för det?

Tack!

Nej.

Jag uppskattar bilens värde till 35-45.000 - det är klart då att man inte lägger 27.000 kronor på ett avgassystem.

Jag skulle köra till det brister och sedan försöka åtgärda så billigt som möjligt hos en lokal förmåga.
Citera
2022-06-14, 16:02
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nej.

Jag uppskattar bilens värde till 35-45.000 - det är klart då att man inte lägger 27.000 kronor på ett avgassystem.

Jag skulle köra till det brister och sedan försöka åtgärda så billigt som möjligt hos en lokal förmåga.

Leta upp den lokala turken

Dom gör såna jobb , ersätter bitar o donar
Citera
2022-06-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Lita aldrig på en bilverkstad, speciellt inte när de själva upptäcker ett problem som du inte kände till när du lämnade in bilen för reparation.

Dock, det är dyrt att reparera avgasrör och katalysator. Så dyrt att stöld av katalysator är något som ökar kraftigt, vilket tyvärr gör att kostnaderna ökar ännu mera när efterfrågan överstiger tillgången.

När besiktigades bilen senast? Ingen anmärkning då?

Men absolut, är bilen körbar så besök en annan verkstad och säg inget utan se om de finner samma problem.

Klart man generellt sett kan lita på sakkunniga på bilverkstäder, finner de fel så är det sällan att det inte skulle existera ett fel eller ett problem som behövs eller kommer att behöva åtgärdas.
Rena bluffar och mygel förekommer säkerligen precis som i andra branscher, men de rediga jobbet etc är i extrem majoritet.

Dock har märkesverkstäder vanligen krav på sig som för att det blir dyrare då de måste utföra fullgoda jobb, med originaldelar etc.

Det är därför inte alls fel att få andra anbud.

Modernare bilars avgassystem är vanligen i nån rostfri variant då man numera extremt sällan behöver byta dessa med mindre än fysisk skada, påkörning eller liknande. Katalysatorn kan även den förbrukas.
Citera
2022-06-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ska du byta till en originalkatalysator blir det rätt dyrt. Men några 20-30.000 handlar det inte om.

Ett jävla skämt är vad det är.

Bilen lär inte vara purfärsk heller om den visar sig ha rostat sönder.

Du kan köpa universalkattar för 1.000 kronor eller lite mer modelanpassade för någon tusenlapp till.

Någon tusenlapp till för rör, och lite arbetstid (kan du betala en verkstad för att fixa). Dock ingen större märkesverkstad.
Sen är det klart.
Ehh, nä försök igen kriget i Ukraina har gjort att priserna skjutit i höjden på Kattar...
Brist på råvaror, lång kötid dessutom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in