2022-06-10, 11:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achief
Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat

Hur i helvete kan du då vara så dum att du fortsätter att ligga jämsides med en lastbil på dess högersida? Det handlar inte om att alla chaufförer är korkade och ouppmärksamma, det går helt enkelt inte att se en cyklist eller fotgängare med den positionen från hytten. Du ser nätt och jämt en personbil som ligger i den positionen.

Oftast handlar det såklart om att jag inte vet att bilen/lastbilen ska svänga höger innan de gör det. När man cyklar i stan ligger man jämnsides med fordon hela tiden.
Citera
2022-06-10, 12:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Fast blir du påkörd i den situationen så får du skylla dig själv. Varför utmana ödet? Dra till någon park och cykla runt istället.

Det är klart jag får skylla mig själv. Men jag har klarat tio år av cyklande i innerstan så nåt rätt gör jag.
Citera
2022-06-10, 12:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Otroligt sorgligt men tyvärr uppenbart att hon avled redan på plats. (Enligt inlägg gjordes hjärtkompressioner under flera minuter - tyvärr inte ett gott tecken. Och visar också att det var vitala delar som hamnat under lastbilen och inte arm eller ben - med andra ord, hon måste varit chanslös när hon väl hamnat där. Fy fan.)
Stackars, stackars kvinna och stackars, stackars hennes anhöriga.

Tidigare i tråden hävdade någon att det är tvärtom - att det är cyklisten som har väjningsplikt eftersom deras banor anses korsa bilvägen och inte tvärtom. (Vet dock inte om det var en cykelväg där kvinnan cyklade?)
Oavsett vem som hade rätt hjälper det inte den stackars kvinnan och hennes familj och vänner. Säger det igen - är helt obegripligt att döda vinkel-problematiken inte tas på större allvar! Själv har jag slutat cykla i innerstan pga det här men jag oroar mig ständigt för dem jag vet fortfarande gör det.
Några i tråden har också ställt frågan varför kvinnor är överrepresenterade i dessa olyckor - denna blogg skriver om en teori att män oftare cyklar mot rött och således hinner förbi faran till skillnad mot kvinnor som inväntar grönt och hamnar jämnsides.
https://www.cyklistbloggen.se/2011/1...dar-cyklister/

Jag vill med bestämdhet hävda att en bilist som svänger höger och därmed korsar en cykelbana har väjningsplikt.

Ja det är farligt att cykla och det gäller att ha koll. Jag har alltid koll på lastbilar och döda vinkeln. Det gäller att undvika att riskera att klämmas mellan lastbilen och tex en parkerad bil.
Citera
2022-06-10, 12:10
Medlem
Gladaluvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är klart jag får skylla mig själv. Men jag har klarat tio år av cyklande i innerstan så nåt rätt gör jag.
Det som du gör rätt är förmodligen att se dig för så att du inte befinner dig i fara, ens om det skulle komma en bil bredvid. Jag cyklar mycket och som barn lärde jag mig att om jag ska korsa vägen så ska jag först se mig åt vänster, sedan åt höger och sedan åt vänster igen (och är det klart, får jag gå över🎶 ). Uppenbarligen lever jag också. Det som denna kvinna verkar ha gjort är att cykla på en väg där det förekommer biltrafik, sedan har hon fått en lastbil bredvid sig och förmodligen tänkt någonting i stil med: Tja, det är ju lastbilschaufförens ansvar att inte köra ihjäl mig, jag sitter ju på en oskyddad cykel, jag ska inte behöva ta något ansvar alls för min säkerhet. Då är det lätt att det går som det går.

Jag har lika mycket sympati för denna kvinna som jag har för någon som krockat i 50km/h men ändå dött för att hen inte hade bilbälte. Din säkerhet är DITT ansvar. Utmana inte en jävla lastbil, du förlorar varje gång.

Vill tillägga att skulle jag vara så korkad att jag befinner mig med cykel på en väg där lastbilar kör, så hade jag klivit av cykeln och promenerat med cykeln istället och förmodligen se mig över axeln var 10e sekund.
Citera
2022-06-10, 12:18
Medlem
Jag jobbar i grannhuset, såg inte olyckan men pådraget efteråt.
Ni som spekulerar om väjningsplikt hit och dit kan glömma det.
Lastbilen svängde in på "infarten" mellan husen, det är alltså inte en gata.
Cyklisten må ha varit på fel ställe om hon cyklade på själva trottoaren men den högersvängande lastbilen har väjningsplikt mot allt och alla där.
Allt skedde alltså mellan husen här.
https://www.google.com/maps/place/St...58494?hl=sv-SE
Citera
2022-06-10, 12:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
"Det är självfallet bilisten som gör fel". Vilket bra argument om du dör, "DU gjorde fel". Självklart tar man hänsyns till att man är helt skyddslös på en cykel och använder den försiktigt i trafikerad miljö. T.ex cyklar man aldrig någonsin förbi en lastbil på höger sida i en korsning utan väntar, hur bråttom kan man ha.

90% av alla cykelolyckor är f.ö. singel-olyckor dvs trasiga cyklar eller vägar eller klantiga cyklister.

Jag har bott i Lund. Det är 90% cykeldårar och 10% bildårar på vägarna där.

Nu pratade jag om det rent juridiska. Bryter du en körbana har du väjningsplikt. En ganska enkel regel.

Om du cyklar i innerstan kan du inte ALLTID undvika att ligga på högersidan om lastbilar i korsningar. Långa gator har 30-40 potentiella högersvängar och du har ingen aning om lastbilen ens ska ta nån av dem. Tricket ligger i att veta om att du inte syns i döda vinkeln och planera din körning utefter det. Jag har klarat tio års cykling i innerstan utan ens ett blåmärke så nåt gör jag rätt.
Citera
2022-06-10, 12:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det som du gör rätt är förmodligen att se dig för så att du inte befinner dig i fara, ens om det skulle komma en bil bredvid. Jag cyklar mycket och som barn lärde jag mig att om jag ska korsa vägen så ska jag först se mig åt vänster, sedan åt höger och sedan åt vänster igen (och är det klart, får jag gå över🎶 ). Uppenbarligen lever jag också. Det som denna kvinna verkar ha gjort är att cykla på en väg där det förekommer biltrafik, sedan har hon fått en lastbil bredvid sig och förmodligen tänkt någonting i stil med: Tja, det är ju lastbilschaufförens ansvar att inte köra ihjäl mig, jag sitter ju på en oskyddad cykel, jag ska inte behöva ta något ansvar alls för min säkerhet. Då är det lätt att det går som det går.

Jag har lika mycket sympati för denna kvinna som jag har för någon som krockat i 50km/h men ändå dött för att hen inte hade bilbälte. Din säkerhet är DITT ansvar. Utmana inte en jävla lastbil, du förlorar varje gång.

Vill tillägga att skulle jag vara så korkad att jag befinner mig med cykel på en väg där lastbilar kör, så hade jag klivit av cykeln och promenerat med cykeln istället och förmodligen se mig över axeln var 10e sekund.

Angående det sista så kan du inte cykla över huvud taget i innerstan om du lever efter denna princip.
Citera
2022-06-10, 12:23
Medlem
Gladaluvans avatar
Citat:
Angående det sista så kan du inte cykla över huvud taget i innerstan om du lever efter denna princip.
Nej, inte om man ska leva efter mina lantis-åsikter såklart, men det går nog bra att cykla ändå i innerstan om man visar stor respekt för andra trafikanter. Som du verkar ha gjort.
Citera
2022-06-10, 12:26
Medlem
Citat:
Jag vill med bestämdhet hävda att en bilist som svänger höger och därmed korsar en cykelbana har väjningsplikt.

Ja det är farligt att cykla och det gäller att ha koll. Jag har alltid koll på lastbilar och döda vinkeln. Det gäller att undvika att riskera att klämmas mellan lastbilen och tex en parkerad bil.
Nej cyklisten har väjningsplikt då denna korsar vägbanan. Inte tvärt om.
Citera
2022-06-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydor
Jag jobbar i grannhuset, såg inte olyckan men pådraget efteråt.
Ni som spekulerar om väjningsplikt hit och dit kan glömma det.
Lastbilen svängde in på "infarten" mellan husen, det är alltså inte en gata.
Cyklisten må ha varit på fel ställe om hon cyklade på själva trottoaren men den högersvängande lastbilen har väjningsplikt mot allt och alla där.
Allt skedde alltså mellan husen här.
https://www.google.com/maps/place/St...58494?hl=sv-SE

Och detta bekräftar det någon sa innan. Det spelar ingen roll vem som har rätt juridiskt sett. Som cyklist ska man alltid utgå från det värsta. Utgå från att föraren av ett annan fordon inte sett dig. Även om du har rätten på din sida är det en klen tröst när du ligger mosad under däcket på det andra fordonet. Cyklisten i detta tillfället hade företräde, men med resultatet i hand så var det en klen tröst för henne. Hon fick betala med sitt liv.
Citera
2022-06-10, 12:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nej, inte om man ska leva efter mina lantis-åsikter såklart, men det går nog bra att cykla ändå i innerstan om man visar stor respekt för andra trafikanter. Som du verkar ha gjort.

Det gäller att ta det lugnt och ständigt hålla koll runt dig. Då kan du överleva många år.
Citera
2022-06-10, 12:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej cyklisten har väjningsplikt då denna korsar vägbanan. Inte tvärt om.

Tror du tänker på större vägar med stora korsningar där cykelbanan tar slut när du kommer fram till korsningen. Så funkar det inte i innerstan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in