Citat:
Ursprungligen postat av
Snaidisten
Otroligt sorgligt men tyvärr uppenbart att hon avled redan på plats. (Enligt inlägg gjordes hjärtkompressioner under flera minuter - tyvärr inte ett gott tecken. Och visar också att det var vitala delar som hamnat under lastbilen och inte arm eller ben - med andra ord, hon måste varit chanslös när hon väl hamnat där. Fy fan.)
Stackars, stackars kvinna och stackars, stackars hennes anhöriga.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Har flera gånger varit nära att bli påkörd när jag har legat jämsides med en bil/lastbil och de svänger höger utan att se mig. Det är självfallet bilisten som gör fel i dessa fall eftersom de har väjningsplikt när de korsar cykelbanan men det är viktigt som cyklist att inte bli övermodig i dessa situationer för då kan det vara kört.
Tidigare i tråden hävdade någon att det är tvärtom - att det är cyklisten som har väjningsplikt eftersom deras banor anses korsa bilvägen och inte tvärtom. (Vet dock inte om det var en cykelväg där kvinnan cyklade?)
Oavsett vem som hade rätt hjälper det inte den stackars kvinnan och hennes familj och vänner. Säger det igen - är helt obegripligt att döda vinkel-problematiken inte tas på större allvar! Själv har jag slutat cykla i innerstan pga det här men jag oroar mig ständigt för dem jag vet fortfarande gör det.
Några i tråden har också ställt frågan varför kvinnor är överrepresenterade i dessa olyckor - denna blogg skriver om en teori att män oftare cyklar mot rött och således hinner förbi faran till skillnad mot kvinnor som inväntar grönt och hamnar jämnsides.
https://www.cyklistbloggen.se/2011/1...dar-cyklister/