2022-06-10, 05:43
Medlem
Nu påstår jag inte att offret var skyldig på något sätt, men jag känner till flera mellanstora städer i Sverige där man i stadskärnan kan köra som högst 30km/h behagligt pga ojämna kullerstensgator och stora vägupphöjningqr men i dessa städer springer folk och cyklar över gatorna helt utan att titta på biltrafiken och tror allt är övergångsställe.
Citera
2022-06-10, 06:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinylHemul
Enligt Facebooktråden så svängde lastbilen höger och cyklisten hamnade under.

Det var korsningen Rosenlundsgatan/Magnus Ladulåsgatan enligt samma tråd. Rosenlundsgatan är tungt trafikerad med massvis av lastbilar och bussar. Jag cyklar i området men håller mig undan därifrån, finns andra vägar man kan ta.

Har flera gånger varit nära att bli påkörd när jag har legat jämsides med en bil/lastbil och de svänger höger utan att se mig. Det är självfallet bilisten som gör fel i dessa fall eftersom de har väjningsplikt när de korsar cykelbanan men det är viktigt som cyklist att inte bli övermodig i dessa situationer för då kan det vara kört.
Citera
2022-06-10, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har flera gånger varit nära att bli påkörd när jag har legat jämsides med en bil/lastbil och de svänger höger utan att se mig. Det är självfallet bilisten som gör fel i dessa fall eftersom de har väjningsplikt när de korsar cykelbanan men det är viktigt som cyklist att inte bli övermodig i dessa situationer för då kan det vara kört.

Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat

Hur i helvete kan du då vara så dum att du fortsätter att ligga jämsides med en lastbil på dess högersida? Det handlar inte om att alla chaufförer är korkade och ouppmärksamma, det går helt enkelt inte att se en cyklist eller fotgängare med den positionen från hytten. Du ser nätt och jämt en personbil som ligger i den positionen.
Citera
2022-06-10, 06:41
Medlem
Gladaluvans avatar
Citat:
Fast blir du påkörd i den situationen så får du skylla dig själv. Varför utmana ödet? Dra till någon park och cykla runt istället.
Citera
2022-06-10, 07:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Problemet här är att marken har samma färgnyans som många cykelpassager/avfarter PRECIS innan övergångsstället här när det egentligen inte är det.

Det är inte konstigt att det blir fel i den här korsningen, tråkigt. Men man ska givetvis alltid kolla döda vinkeln innan man flyttar ett fordon på 2 ton i stadstrafik
Fast du kan inte alltid stå still mitt på en hårt trafikerad gata och tittar du och ser att det är tomt och sedan kollar av andra vinklar så hinner korkade cyklister komma in i den döda vinkeln.
Som jag skrev tidigare så förstår många cyklister inte vad du ser och inte ser som förare.
Citera
2022-06-10, 07:43
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Fast blir du påkörd i den situationen så får du skylla dig själv. Varför utmana ödet? Dra till någon park och cykla runt istället.

Exakt,
Cyklar du på en väg med bilar och lastbilar får du dra åt öronen.
Du är liten och de andra stora.

Gå till jobbet om du cyklar på en gata med lastbilar eller andra bilar.

Att cyklister och fordon delar gata är helt galet.
Det finns cyklister med trikåer och el-cyklar som flyger fram. Dessa tror att vägen är deras. Korsningar är ett praktexempel på där många cyklister chansar och flyger fram när bilist eller lastbil försöker se om någon är på väg över.
Ena sekunden är där ingen, andra sekunden kommer en i 35 km/h vilket gör att föraren måste tvärnita. Helt galet
Senast redigerad av löl 2022-06-10 kl. 07:57.
Citera
2022-06-10, 08:08
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Nu avliden tyvärr.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=909338

Otroligt sorgligt men tyvärr uppenbart att hon avled redan på plats. (Enligt inlägg gjordes hjärtkompressioner under flera minuter - tyvärr inte ett gott tecken. Och visar också att det var vitala delar som hamnat under lastbilen och inte arm eller ben - med andra ord, hon måste varit chanslös när hon väl hamnat där. Fy fan.)
Stackars, stackars kvinna och stackars, stackars hennes anhöriga.

Citat:
Tidigare i tråden hävdade någon att det är tvärtom - att det är cyklisten som har väjningsplikt eftersom deras banor anses korsa bilvägen och inte tvärtom. (Vet dock inte om det var en cykelväg där kvinnan cyklade?)
Oavsett vem som hade rätt hjälper det inte den stackars kvinnan och hennes familj och vänner. Säger det igen - är helt obegripligt att döda vinkel-problematiken inte tas på större allvar! Själv har jag slutat cykla i innerstan pga det här men jag oroar mig ständigt för dem jag vet fortfarande gör det.
Några i tråden har också ställt frågan varför kvinnor är överrepresenterade i dessa olyckor - denna blogg skriver om en teori att män oftare cyklar mot rött och således hinner förbi faran till skillnad mot kvinnor som inväntar grönt och hamnar jämnsides.
https://www.cyklistbloggen.se/2011/1...dar-cyklister/
Citera
2022-06-10, 09:50
Medlem
Barentss avatar
Extremt vanlig kombination, äldre kvinna cyklar/går och blir överkörd av buss/lastbil, ofta högersvängande. Eftersom många fler yngre cyklar än äldre, men färre skadas och dör, så gör tydligen många äldre kvinnor fel när de cyklar. En lastbil mitt på Söder kommer t.ex inte "dundrande på gatan", det har jag aldrig sett.
Citera
2022-06-10, 09:53
Medlem
Barentss avatar
Citat:
"Det är självfallet bilisten som gör fel". Vilket bra argument om du dör, "DU gjorde fel". Självklart tar man hänsyns till att man är helt skyddslös på en cykel och använder den försiktigt i trafikerad miljö. T.ex cyklar man aldrig någonsin förbi en lastbil på höger sida i en korsning utan väntar, hur bråttom kan man ha.

90% av alla cykelolyckor är f.ö. singel-olyckor dvs trasiga cyklar eller vägar eller klantiga cyklister.

Jag har bott i Lund. Det är 90% cykeldårar och 10% bildårar på vägarna där.
Citera
2022-06-10, 09:58
Medlem
En absolut livsfarlig cykelbana på Södermalm är när lastbilar/bilar svänger höger till Ringvägen från Hornsgatan. Då korsar de cykelbanan och jag vet minst ett dödsfall där en lastbil kört över en cyklist.
Citera
2022-06-10, 10:10
Medlem
jordgubbsmousses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Problemet här är att marken har samma färgnyans som många cykelpassager/avfarter PRECIS innan övergångsstället här när det egentligen inte är det.

Det är inte konstigt att det blir fel i den här korsningen, tråkigt. Men man ska givetvis alltid kolla döda vinkeln innan man flyttar ett fordon på 2 ton i stadstrafik

Problemet är ju att det är svårt att se, speciellt när någon inte förstår och "smyger in". Min Toyota väger två ton när jag åker ut med familj, vi pratar om en lastbil på 10-15 ton beroende på last

Kört yrkestrafik i sthlm i 10 år och Södermalm har alltid varit värst. 7 resor värre än Östermalm.
Citera
2022-06-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchvenneAbooo
En absolut livsfarlig cykelbana på Södermalm är när lastbilar/bilar svänger höger till Ringvägen från Hornsgatan. Då korsar de cykelbanan och jag vet minst ett dödsfall där en lastbil kört över en cyklist.

Du vet om att cykelbanan tar slut vid korsningen? Ingen cykelbana, någonsin, fortsätter hejd vilt genom en korsning. Du skall som cyklist inte cykla jämsides med andra fordon, så enkelt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in