2022-06-10, 12:33
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej cyklisten har väjningsplikt då denna korsar vägbanan. Inte tvärt om.
Hur tänkte du nu? Om lastbilen svänger så är det denna som har väjningsplikt. Om sedan cyklisten cyklar på trottoaren så begår även denna fel...
Citera
2022-06-10, 12:33
Medlem
Gladaluvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det gäller att ta det lugnt och ständigt hålla koll runt dig. Då kan du överleva många år.
Så är det! Man lär utgå från att det finns idioter lite överallt. Man ska vara vaksam inte bara på cykel utan alltid om det finns potentiell livsfara i närheten.
Citera
2022-06-10, 12:40
Medlem
hroobarbs avatar
Finns inga cykelbanor eller cykelpassager i närheten av olycksplatsen. Det finns endast vägar och trottoarer (där cyklister inte får åka). Tyvärr så vågar många ovana cyklister inte att cykla på vägen. Om offret hade gjort det så hade hon haft bättre synvinkel på rådande trafik, och lastbilschauffören hade haft bättre möjlighet att se offret.

Verkar vara en gatan med låg hastighet - cyklister och bilister borde lätt kunna samsas där.
Citera
2022-06-10, 12:41
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Nu pratade jag om det rent juridiska. Bryter du en körbana har du väjningsplikt. En ganska enkel regel.

Om du cyklar i innerstan kan du inte ALLTID undvika att ligga på högersidan om lastbilar i korsningar. Långa gator har 30-40 potentiella högersvängar och du har ingen aning om lastbilen ens ska ta nån av dem. Tricket ligger i att veta om att du inte syns i döda vinkeln och planera din körning utefter det. Jag har klarat tio års cykling i innerstan utan ens ett blåmärke så nåt gör jag rätt.
Vill minns att första paragrafen i trafiklagstiftningen är "Du har INGA rättigheter bara skyldigheter i trafiken". Så att någon har väjningsplikt gör inte att du har rätt när du blir påkörd, du har också ett ansvar.
Citera
2022-06-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hur tänkte du nu? Om lastbilen svänger så är det denna som har väjningsplikt. Om sedan cyklisten cyklar på trottoaren så begår även denna fel...

I det här fallet verkar det varit en infart, så då säger väl infartsregeln att lastbilen har väjningsplikt.

I fall det varit en obevakad cykelpassage istället för infart över trottoar så hade väl en svängande lastbil inte haft väjningsplikt mot cyklister. Däremot ska den köra med låg hastighet och ge cyklister som är ute på eller just ska ut på cykelpassagen tillfälle att passera.

Sid 9 i https://www.transportstyrelsen.se/gl..._uppd.2020.pdf
Citera
2022-06-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydor
Jag jobbar i grannhuset, såg inte olyckan men pådraget efteråt.
Ni som spekulerar om väjningsplikt hit och dit kan glömma det.
Lastbilen svängde in på "infarten" mellan husen, det är alltså inte en gata.
Cyklisten må ha varit på fel ställe om hon cyklade på själva trottoaren men den högersvängande lastbilen har väjningsplikt mot allt och alla där.
Allt skedde alltså mellan husen här.
https://www.google.com/maps/place/St...58494?hl=sv-SE
Aha, det är där! Jag trodde lastbilen kom från andra hållet och svängde upp på Magnus Ladulåsgatan. Men då är det väl än mer uppenbart att chauffören gjort fel. Han hade lika gärna kunnat meja ned en fotgängare. (Spelar väl ingen roll för cyklisten, hon är ju lika död ändå…)

Sen att många tycker att cyklister kör som idioter är helt sant. Även om jag aldrig kör upp bredvid en stillastående buss/lastbil i en korsning utan stannar bakom så kommer det alltid nån idiot som tränger sig fram. Vadå döda vinkeln liksom…
Citera
2022-06-10, 12:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Vill minns att första paragrafen i trafiklagstiftningen är "Du har INGA rättigheter bara skyldigheter i trafiken". Så att någon har väjningsplikt gör inte att du har rätt när du blir påkörd, du har också ett ansvar.

Om DU bryter mot väjningsplikten är det DU som kommer fällas för eventuellt brott. Detta är solklart.
Citera
2022-06-10, 13:04
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Så är det såklart men du kan knappast klandras juridiskt för att du cyklar rakt fram på en cykelbana där bilister har väjningsplikt för dig.
Jag skulle nog säga att du kan klandra dig själv om du cyklar och blir påkörd av lastbil vid högersväng, även om du har Rätt. Det hade aldrig hänt mig, jag kör inte om där. Mitt liv är för värdefullt.
Citera
2022-06-10, 13:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag skulle nog säga att du kan klandra dig själv om du cyklar och blir påkörd av lastbil vid högersväng, även om du har Rätt. Det hade aldrig hänt mig, jag kör inte om där. Mitt liv är för värdefullt.

Du kan såklart ALLTID klandra dig själv om du skadar dig vare det gäller om du slår tån i dörrtröskeln, ramlar i skidbacken eller blir påkörd i trafiken. Men nu pratade jag om det juridiska. Bryter du mot väjningsplikten är det du som gjort fel i LAGENS mening.
Citera
2022-06-10, 13:11
Medlem
Rasputin420s avatar
Vilket jävla sett av dö på
Citera
2022-06-10, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydor
Jag jobbar i grannhuset, såg inte olyckan men pådraget efteråt.
Ni som spekulerar om väjningsplikt hit och dit kan glömma det.
Lastbilen svängde in på "infarten" mellan husen, det är alltså inte en gata.
Cyklisten må ha varit på fel ställe om hon cyklade på själva trottoaren men den högersvängande lastbilen har väjningsplikt mot allt och alla där.
Allt skedde alltså mellan husen här.
https://www.google.com/maps/place/St...58494?hl=sv-SE

Så enkelt är det att visa vad som hänt!

Trots tidigare bilder från platsen tjatas i tråden om cykelbanor...
Finns ingen cykelbana på platsen. Trottoar heter det.
Citera
2022-06-10, 13:31
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Så enkelt är det att visa vad som hänt!

Trots tidigare bilder från platsen tjatas i tråden om cykelbanor...
Finns ingen cykelbana på platsen. Trottoar heter det.
Det där är inte en trottoar som det ser ut, det är en väg, finns en parkeringsskylt lite längre fram.

Däremot är det klart att det inte finns en cykelövergång så hon cyklade på trottoaren och sedan på vägen. En cykelövergång är skyltad.

Jag har alltid hatat "rödmarkerad cykelväg" eller "upphöjd cykelväg", som lurar cyklister och trafikanter att de är säkert kan korsa när de i själva verket korsar en bilväg och måste se upp och följa trafikregler.
Senast redigerad av Barents 2022-06-10 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in