2022-06-05, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det scenarion vi diskuterar är det som polisen beskrivit och det som trådstarten handlar om:
Det visar sig att en kvinnlig vårdnadshavare lämnat barnet, som ännu inte fyllt ett år, ensam i bilen och gått till ett närliggande gym för att träna.
https://polisen.se/aktuellt/handelse...onfordon-sala/

Och den beskrivningen är ju synnerligen mager och är vidöppen för att det kan framkomma mer info som pekar åt båda hållen.

Och det är det jag menar, att vi inte i denna stund vet allt om vad som verkligen skedde och under vilka rådande förhållanden, och därför kan man heller inte dra de slutsatserna eller göra de påhopp och fördömande på kvinnan som de gör.

Det kan vara så att det framkommer att det verkligen var så illa som vissa målar upp det som, men även att det kanske inte alls var det. Utredningen får avgöra det, och vi borde vänta med domen tills vi vet mer. Eller hur…?

För beroende på hur det görs, var när hur, så kan det vara allt från helt ok att lämna en ensam bebis i bilen, till galet farligt och korkat.
Citera
2022-06-05, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och den beskrivningen är ju synnerligen mager och är vidöppen för att det kan framkomma mer info som pekar åt båda hållen.

Och det är det jag menar, att vi inte i denna stund vet allt om vad som verkligen skedde och under vilka rådande förhållanden, och därför kan man heller inte dra de slutsatserna eller göra de påhopp och fördömande på kvinnan som de gör.

Det kan vara så att det framkommer att det verkligen var så illa som vissa målar upp det som, men även att det kanske inte alls var det. Utredningen får avgöra det, och vi borde vänta med domen tills vi vet mer. Eller hur…?

För beroende på hur det görs, var när hur, så kan det vara allt från helt ok att lämna en ensam bebis i bilen, till galet farligt och korkat.
Men enligt beskrivningen så har hon gymat samtidigt som hon lämnat barnet i bilen. Det måste väl ändå vara det som diskussionen handlar om om ingen annan föreslår något annat?
Citera
2022-06-05, 07:39
Medlem
Citat:
Men enligt beskrivningen så har hon gymat samtidigt som hon lämnat barnet i bilen. Det måste väl ändå vara det som diskussionen handlar om om ingen annan föreslår något annat?

Givetvis, men det är ju fortfarande öppet för att det inte var så kritiskt som vissa i tråden målar upp det som, eller hur…?

Bilen kanske inte stod i solen, hon kanske hade babylarm, hon kanske kunde kika ut på barnet genom ett förluster etc etc.

Att medborgare upptäcker barnet och tillkallar polis är inte detsamma som att allt verkligen var katastrof, men polisen upprättar en anmälan och sen får saken utredas för att se OM det var allvarligt eller kanske missförstånd.

Finns ju exempel på att folk knackat rutan på bilar med hund fast husse var runt hörnet och petade i brev i gula lådan, bara för att man såg en hund i bilen och det inte snöade ute….. typ….

Det är helt normalt att bäbisar lämnas utan 100% örnkollsuppsyn stundvis, när de sover etc, och mamma/pappa lagar mat eller nåt. Men hur det görs och när kan vara skillnaden mellan potentiell fara eller inte. Om man sen gymmar eller gör nåt annat är irrelevant.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-06-05 kl. 07:42.
Citera
2022-06-05, 07:42
Medlem
Citat:
Givetvis, men det är ju fortfarande öppet för att det inte var så kritiskt som vissa i tråden målar upp det som, eller hur…?

Bilen kanske inte stod i solen, hon kanske hade babylarm, hon kanske kunde kika ut på barnet genom ett förluster etc etc.

Att medborgare upptäcker barnet och tillkallar polis är inte detsamma som att allt verkligen var katastrof, men polisen upprättar en anmälan och sen får saken utredas för att se OM det var allvarligt eller kanske missförstånd.

Finns ju exempel på att folk knackat rutan på bilar med hund fast husse var runt hörnet och petade i brev i gula lådan, bara för att man såg en hund i bilen och det inte snöade ute….. typ….
Här var hon enligt det vi vet inne och gymade medans barnet var ensamt i bilen.

Och jag som förälder känner att man inte gör så. Brukar du lämna ditt barn ensamt i bilen när du går på gym?
Citera
2022-06-05, 07:48
Medlem
Citat:
Här var hon enligt det vi vet inne och gymade medans barnet var ensamt i bilen.

Och jag som förälder känner att man inte gör så. Brukar du lämna ditt barn ensamt i bilen när du går på gym?

Vad sjutton har just gym för avgörande roll i detta…?

Det avgörande är väl OM det verkligen vara fara för barnet, eller var överhängande risk att kunna bli, och vilken möjlighet hon hade att övervaka barnet.

Ved du om hon hade babylarm…?
Vet du om hon tittade till bilen genom ett fönster då och då..?

Har du mer info om detta än polisen…?

Om inte, så döm inte innan du vet.

Och ja, jag skulle inte tveka en sekund att lämna en bäbis ensam en stund under vissa förhållanden, men absolut inte undra andra förhållanden. Det beror på alltså…
Citera
2022-06-05, 07:53
Medlem
Citat:
Och ja, jag skulle inte tveka en sekund att lämna en bäbis ensam en stund under vissa förhållanden, men absolut inte undra andra förhållanden. Det beror på alltså…
Du skulle kunna tänka dig att gå på gym när ditt barn satt ensam i bilen? Okej, det får du såklart, och du får vara med i diskussionen.

De flesta här tycker nog inte att det är speciellt okej.
Citera
2022-06-05, 07:58
Medlem
Citat:
Vad sjutton har just gym för avgörande roll i detta…?
Men du förstår väl skillnaden mellan att lämna sin bebis i ett annat rum medans man lagar mat, jämfört med att lämna sin bebis i en bil när man går in i en annan byggnad utan uppsyn?

Det står också att polisen fått gå in och hämta mamman, så uppenbarligen har inte mamman sett varken bilen eller att polisen kommit till platsen.
Citera
2022-06-05, 08:18
Medlem
Citat:
Du skulle kunna tänka dig att gå på gym när ditt barn satt ensam i bilen? Okej, det får du såklart, och du får vara med i diskussionen.

De flesta här tycker nog inte att det är speciellt okej.

Men begriper du inte….?

Jag försvarar på inga vis kvinnan OM det framkommer (alltså bekräftas) att hon verkligen varit försumlig på sådant vis att barnet var i direkt fara, eller löpte stor risk att bli det.

Men det grundar sig inte på om kvinnan gymmade eller inte, eller vad fan hon än gjorde, utan endast på huruvida bilen stod så till att det kunde bli för varmt eller inte, och om hon hade någon form av uppsikt/övervakning som kunde anses bra nog under rådande förhållanden. Och detta vet vi ju inte säkert ännu, och därför ska vi inte döma eller kasta skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Men du förstår väl skillnaden mellan att lämna sin bebis i ett annat rum medans man lagar mat, jämfört med att lämna sin bebis i en bil när man går in i en annan byggnad utan uppsyn?

Det står också att polisen fått gå in och hämta mamman, så uppenbarligen har inte mamman sett varken bilen eller att polisen kommit till platsen.

Tja, hur stor skillnaden är det då…? Bäbis i andra änden huset med baby-alarm etc, och man står och pysslar i köket etc. Eller bil på parkeringen utanför i skugga och baby-alarm medan man på likvärdigt avstånd pysslar i gymmet…?

Att polisen fått gå in och hämta henne säger inte heller att hon inte haft uppsikt. Hon kan ju fortfarande haft ett babylarm som varslar vid ljud och rörelse från barnet. Och då behöver hon ju inte nödvändigtvis se om polisen kommer till bilen.
Citera
2022-06-05, 08:22
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Snart är det dax att införa körkort för att skaffa barn med.

Så hon körde till gymmet utan körkort? Då förstår jag problemet.
Citera
2022-06-05, 08:22
Medlem
Computerzs avatar
Vilken störd morsa! Nästa gång lämnar hon väl bebisen vid poolkanten när hon tar ett löppass

Vill hon komma i form efter graviditeten får hon gå på sådana där "Strong mama" pass där ungen är med.
Citera
2022-06-05, 08:40
Medlem
Citat:
Men begriper du inte….?

Jag försvarar på inga vis kvinnan OM det framkommer (alltså bekräftas) att hon verkligen varit försumlig på sådant vis att barnet var i direkt fara, eller löpte stor risk att bli det.

Men det grundar sig inte på om kvinnan gymmade eller inte, eller vad fan hon än gjorde, utan endast på huruvida bilen stod så till att det kunde bli för varmt eller inte, och om hon hade någon form av uppsikt/övervakning som kunde anses bra nog under rådande förhållanden. Och detta vet vi ju inte säkert ännu, och därför ska vi inte döma eller kasta skit.

Tja, hur stor skillnaden är det då…? Bäbis i andra änden huset med baby-alarm etc, och man står och pysslar i köket etc. Eller bil på parkeringen utanför i skugga och baby-alarm medan man på likvärdigt avstånd pysslar i gymmet…?

Att polisen fått gå in och hämta henne säger inte heller att hon inte haft uppsikt. Hon kan ju fortfarande haft ett babylarm som varslar vid ljud och rörelse från barnet. Och då behöver hon ju inte nödvändigtvis se om polisen kommer till bilen.
Skillnaden är att om det händer något måste man vara där blixtsnabbt. Det funkar om man är i ett annat rum i samma lägenhet, inte i en annan byggnad. Om du ens behöver fråga om sånt här är du ingen lämplig förälder.
Citera
2022-06-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geschmacklos
Man lämnar givetvis INTE sin bebis i bilen. Vad händer om den vaknar helt ensam, skriker och ingen kommer? Ett hemskt trauma för ett litet barn.

Själv så fick jag häromdagen ett SMS om att jag hade fått post i brevlådan i trapphuset medan jag och min sovande bebis var hemma, och inte ens DÅ vågade jag chansa att springa ned vilket totalt kanske tar 1-2 minuter. (Många hade säkert gjort det dock, men min poäng är i alla fall att man fa-an inte lämnar sin bebis i bilen medan man går på gymmet).
Överdrivet, givetvis kan man lämna sin bebis några minuter om bebisen sover. Sen bör man knappast lämna bebisen i bilen under ett gympass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in