2022-06-05, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Jag är stenallvarlig…..
Vad tänkte du mer berätta som du inte tror någon annan känner till? Att det är farligt att stoppa en skruvmejsel i vägguttaget? Att man inte ska äta flugsvamp? Att man inte ska hoppa från femman om bassängen är tömd på vatten?

Det finns absolut ingen i tråden som inte känner till att en bebis som lämnas i en bil en sommar kan dö av värmen. Absolut ingen. Sedan tror någon att det beror på att syret försvinner, men det är en annan sak.

Tyckte ditt påpekande blev en aning löjligt.
Citat:
Det blir enormt varmt i en bil på sommaren. Barnet kan dö pga det.
Därför skrev jag typ, åh fan, det hade jag inte en aning om.

Har du sett amerikanska live-polisgrejer? Poliserna där brukar berätta saker som att han hade en pistol, men de slutar inte där utan de fortsätter att berätta att man kan skjuta med pistolen och då kan någon träffas, och då kan man faktiskt dö. Som om att man inte riktigt tror att den som lyssnar själv förstår.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-05 kl. 03:45.
Citera
2022-06-05, 03:50
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Absolut inte. Du får skriva vad du vill. Och jag får kommenterad det du skriver.

Nu kommenterade jag det du kände var viktigt att påpeka. Förklara att alla redan känner till det.
Uppenbarligen visste inte mamman att hennes barn kan dö av att bli lämna 30-60min+ i en bil även under en svensk sommardag…
Citera
2022-06-05, 03:56
Medlem
Citat:
Uppenbarligen visste inte mamman att hennes barn kan dö av att bli lämna 30-60min+ i en bil även under en svensk sommardag…
Diskussionen har över tvåhundra inlägg. Tänkte du att du var den första som tog upp det?

Ska du skriva att Palme nog blev mördad i palemtråden härnäst?
Citera
2022-06-05, 04:06
Medlem
[quote=Lillamig72|80480272]
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Diskussionen har över tvåhundra inlägg. Tänkte du att du var den första som tog upp det?

Ska du skriva att Palme nog blev mördad i palemtråden härnäst?[/QUOTT
Det vet väl alla. Varför tog du upp det nu? Men vänta lite blev han mördad i Palem? Det stämmer inte. Han blev mördad i Stockholm. Surgubbar är tråkiga….
Är ingen surgubbe. Tyckte bara att det var otroligt konstigt att du påpekade att ett barn kan dö av att sitta i en het bil.

Som om absolut ingen här kände till det. Tyckte bara att det var konstigt, som om att du inte förstod att det var något alla visste om.
Citera
2022-06-05, 04:47
Medlem
Vilket jävla svin. Risken är väl att barnet far illa även på andra sätt om hon beter så här.
Citera
2022-06-05, 05:26
Medlem
Helt otroligt! Hälften av de som skriver i den här tråden borde faktiskt tvångssteriliseras! Hur fan kan man ens diskutera om det är okej eller inte? Vilken normal människa som helst fattar väl hur man ska ta hand om sitt barn? Eller?? Man blir ju mörkrädd av den här diskussionen.🤬
Citera
2022-06-05, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsEskilHult
Helt otroligt! Hälften av de som skriver i den här tråden borde faktiskt tvångssteriliseras! Hur fan kan man ens diskutera om det är okej eller inte? Vilken normal människa som helst fattar väl hur man ska ta hand om sitt barn? Eller?? Man blir ju mörkrädd av den här diskussionen.🤬

Tycker snarare att det kryllar av idioter i tråden som utan att veta alla fakta direkt sågar idén att lämna ett barn i en bil.

Ja, det kan vara extremt korkad att lämna ett barn/bebis i en bil om det görs på fel sätt, och då får ni gärna skälla allt ni orkar.

Men, om det är farligt eller ofarligt att lämna en bebis i bilen beror ju på de faktiska omständigheterna, vilket flera i tråden variant inne på och försökt förklara för folk, men de verkar inte fatta…

Jag menar, hur farligt är det att lämna barnet i bilen om det sover, medan man gör ett ärende, om bilen står säkert i skuggan eller under tak…? I min bil kan jag dessutom aktivera ventilationen medan bilen är parkerad och låst.

På vissa verkar det som det skulle vara dödsstraff om man så bara lämnar barnet utan konstant tillsyn under om så bara 1 minut eller mindre. Fundera på hur det skulle funka i vardagen rent praktiskt…. hur har man t ex örnkoll på en bäbis när man själv sover…?

Sitter folk och stirrar konstant på sina bebisar medan de sover i några timmar…? Eller kanske de då passar på att städa, fixa mat eller gör nästan vad som helst annat där de inte har 100% fokus på bebisen…?
Citera
2022-06-05, 06:44
Medlem
Det var ca 16 grader kl 11:00 i Sala den dagen, knappast risk för överhettning om man har fönstret öppet, kanske stod hon i skuggan.
Det kan ha varit ett gym där kvinnan har uppsyn över bilen, typ ett gym där man ser ut genom hela gymmet.

Nu sov barnet, och kanske barnet varit uppe sedan tidig morgon och alltid sover djupt.
Vad är problemet? även om barnet låg vaken, vad är problemet?
Vissa föräldrar låter sin barn gallskrika varje natt tills de somnar, vi pratar 1 timme utan uppsyn.
Och det är "normalt".
Vissa föräldrar ställer ut sin bebis i sin barnvagn utanför dörren och låter de stå där uppemot 1 timma utan riktig uppsyn.
Ingen jag känner har t.ex haft "babymonitor" och vissa har haft ungar som sover genom natten.
Förstår ni själva?! de har lämnat bebisen UTAN UPPSYN I ÖVER 8 TIMMAR!!!

Vad är problemet med att lämna sin bebis 30-60 minuter, i en bil som inte blir för varm - om man vet att barnet fått tillräckligt med vatten innan de somnat?

Det ENDA som kan hända är om någon skulle försöka stjäla ungen, vilket kan hända när som helst och även om Lilla Lisa, 22, promenerar genom parken med sin bebis.

Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Kanske att ungen sov djupt, brukar sova i en timme vid den här tiden och därför kunde ungen lugnt sova vidare i bilen med vidöppna fönster med en babymonitor nära sig medan hon tog en tur in? Precis som att man lämnar kids så i barnvagnar utanför huset i samma ålder?

Alltså jag förstår ju problematiken (tänk om någon stjäla unge eller bil typ?) men har själv gjort samma med enda skillnaden att jag körde in bilen på vår tomt (staket runt om för hundar) och jag fixade lunch istället för att träna. Ungen sov som en sten i 45 minuter I bilen med öppen dörr (lagom temp utomhus och ingen risk för överhettning).

Nej exakt, det är som du säger.
Folk kan inte tänka.
Citera
2022-06-05, 06:47
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Hur dör man av värme om det fortfarande finns syre i bilen? Det är ju syret som tog slut pga värmen som gjorde så att dom dog.
Ehh nej. Håller mid dig om i princip allt du skrivit men här är du ute och cyklar. Man dör av överhettningen när det blir 60-80 grader i bilen. Det kan finnas hur mycket syre som helst men våra kroppar kan inte hantera den hettan. Om du är ute och vandrar i Sahara kan du också dö av överhettning trots att det finns hur mycket syre som helst. Bara för att det blir varmt i en bil försvinner inte syret magiskt.
Citera
2022-06-05, 06:59
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Det var ca 16 grader kl 11:00 i Sala den dagen, knappast risk för överhettning om man har fönstret öppet, kanske stod hon i skuggan.
Det kan ha varit ett gym där kvinnan har uppsyn över bilen, typ ett gym där man ser ut genom hela gymmet.

Nu sov barnet, och kanske barnet varit uppe sedan tidig morgon och alltid sover djupt.
Vad är problemet? även om barnet låg vaken, vad är problemet?
Vissa föräldrar låter sin barn gallskrika varje natt tills de somnar, vi pratar 1 timme utan uppsyn.
Och det är "normalt".
Vissa föräldrar ställer ut sin bebis i sin barnvagn utanför dörren och låter de stå där uppemot 1 timma utan riktig uppsyn.
Ingen jag känner har t.ex haft "babymonitor" och vissa har haft ungar som sover genom natten.
Förstår ni själva?! de har lämnat bebisen UTAN UPPSYN I ÖVER 8 TIMMAR!!!

Vad är problemet med att lämna sin bebis 30-60 minuter, i en bil som inte blir för varm - om man vet att barnet fått tillräckligt med vatten innan de somnat?

Det ENDA som kan hända är om någon skulle försöka stjäla ungen, vilket kan hända när som helst och även om Lilla Lisa, 22, promenerar genom parken med sin bebis.

Nej exakt, det är som du säger.
Folk kan inte tänka.
Hade hon haft uppsyn hade inte polisen behövt komma in på gymmet och eskortera henne ut därifrån. Hon hade uppenbarligen missat att några goda medborgare sett ungen hon lämnat och som därefter ringt polisen. Hon hade även missat att de stod vid hennes bil i väntan på att polisen dök upp. Knappast vad man kan kalla god uppsyn.
Citera
2022-06-05, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Hade hon haft uppsyn hade inte polisen behövt komma in på gymmet och eskortera henne ut därifrån. Hon hade uppenbarligen missat att några goda medborgare sett ungen hon lämnat och som därefter ringt polisen. Hon hade även missat att de stod vid hennes bil i väntan på att polisen dök upp. Knappast vad man kan kalla god uppsyn.

Ser bebis sitta i bilen.
håller uppsyn på håll.
Går på toa medan snuten är där.

Ja, finns många olika scenarion.
Citera
2022-06-05, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Ser bebis sitta i bilen.
håller uppsyn på håll.
Går på toa medan snuten är där.

Ja, finns många olika scenarion.
Det scenarion vi diskuterar är det som polisen beskrivit och det som trådstarten handlar om:
Det visar sig att en kvinnlig vårdnadshavare lämnat barnet, som ännu inte fyllt ett år, ensam i bilen och gått till ett närliggande gym för att träna.
https://polisen.se/aktuellt/handelse...onfordon-sala/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in