Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-24, 16:14
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Haha….Hört talas om vittnen? Deras vittnesmål är också ”ord”.

Och det hör till saken att just våldtäkt inte har så mycket annan bevisning än just ord. Eftersom nu sex både kan vara samtyckande och inte dvs iom samtyckeslagen ett brott.

Om en person anmäler någon för våldtäkt och ex har flera personer som kan vittna om att hens historia stämmer medan den åtalades story inte har detta så står självfallet bo starkare i domstolen. Ord! Som sagt

Det är inte så den här lagen fungerar. Du behöver inga vittnen. Du behöver bara berätta för din väninnna dagen efter att du blev våldtagen.
Citera
2025-03-24, 16:15
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det var inte rättssäkert innan heller. Innan kom man undan med våldtäkt om offret sov eller var medvetslös, osv.

Det behövdes en förändring liksom det behövdes/behövs förändringar inom annan lagstiftning. Tex har man numera tagit bort ungdomsrabatten vid grova brott.

Samtyckeslagen behövdes. Sen, som jag har skrivit nu tusen gånger redan, behöver den givetvis ses över och utvärderas precis som all annan lagstiftning.

Ingen lagstiftning är solid utan måste hela tiden anpassas och finjusteras, med mera.

Jo det var rättssäkert innan, då räckte inte ord mot ord eller enbart hörsägen och du behövde inte som nu bevisa din oskuld vilket är rättsvidrigt. Du verkar förvirrad och tror att rättssäkerhet skall gälla den som aldrig kan få fängelse så du kan ju läsa lite abc allmänkunskap på ämnet först kanske.

Samtyckeslagen är ett massivt jävla skämt som har gjort alla knull någonsin till våldtäkt. Det är rättsvidrigt och har skickat tillbaka Sverige till 1600-talet för vi är inte ens en legitim demokrati längre, alla jurister hade redan totalt förkastat samtyckeslagen så det är en rättsvidrig politisk lag som enbart handlar om manshat och att så lätt som möjligt kunna förstöra mäns liv utan att någonsin behöva bry sig om ev konsekvenser.
Citera
2025-03-24, 16:18
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det var inte rättssäkert innan heller. Innan kom man undan med våldtäkt om offret sov eller var medvetslös, osv.

Det behövdes en förändring liksom det behövdes/behövs förändringar inom annan lagstiftning. Tex har man numera tagit bort ungdomsrabatten vid grova brott.

Samtyckeslagen behövdes. Sen, som jag har skrivit nu tusen gånger redan, behöver den givetvis ses över och utvärderas precis som all annan lagstiftning.

Ingen lagstiftning är solid utan måste hela tiden anpassas och finjusteras, med mera.

Jag håller med om att det behövdes en förändring, eftersom man tidigare kunde sätta på någon som var medvetslös och komma undan med det eftersom personen inte uttryckligen sagt nej.

Men det betyder inte att samtyckeslagen behövde införas som den är nu. Den här lagen är fullständigt horribel.
Citera
2025-03-24, 16:20
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Japp, MAGA männen väljer att väldigt medvetet bortse från hur det var förr då en kille kunde komma undan med att våldta en tjej för att hon låg och sov, var medvetslös pga insulinchock, hade sexdebuterat tidigt, bar ceriserosa string, bar för tighta jeans, var för full, hade legat med "många" innan, gett "fel" signaler, inte sagt "nej" tillräckligt högt, osv osv osv osv.

Jag hörde jämnt tjejer berätta om saker som idag betraktas som sexuellt våld men som aldrig anmälde för det var "inte lönt" eller "jag får själv skylla mig". Skulden las i princip alltid på den utsatta/brottsoffer.

Hur lyckas du blanda in MAGA i en diskussion angående svensk lagstiftning? Hur hänger det ihop? Flyter alla som inte tycker som du ihop till en enda stor suddig Trump-figur?
Citera
2025-03-24, 17:02
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Jo det var rättssäkert innan, då räckte inte ord mot ord eller enbart hörsägen och du behövde inte som nu bevisa din oskuld vilket är rättsvidrigt. Du verkar förvirrad och tror att rättssäkerhet skall gälla den som aldrig kan få fängelse så du kan ju läsa lite abc allmänkunskap på ämnet först kanske.

Samtyckeslagen är ett massivt jävla skämt som har gjort alla knull någonsin till våldtäkt. Det är rättsvidrigt och har skickat tillbaka Sverige till 1600-talet för vi är inte ens en legitim demokrati längre, alla jurister hade redan totalt förkastat samtyckeslagen så det är en rättsvidrig politisk lag som enbart handlar om manshat och att så lätt som möjligt kunna förstöra mäns liv utan att någonsin behöva bry sig om ev konsekvenser.

Håller inte med om att det var rättssäkert innan.
Citera
2025-03-24, 17:05
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag håller med om att det behövdes en förändring, eftersom man tidigare kunde sätta på någon som var medvetslös och komma undan med det eftersom personen inte uttryckligen sagt nej.

Men det betyder inte att samtyckeslagen behövde införas som den är nu. Den här lagen är fullständigt horribel.

Som jag har skrivit många gånger redan så behöver samtyckeslagen ses över och utvärderas och säkerligen justeras för att säkerställa så hög rättssäkerhet som möjligt för både BO och MGM.

Just detta verkar också flera jurister göra.
Citera
2025-03-24, 17:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Hur lyckas du blanda in MAGA i en diskussion angående svensk lagstiftning? Hur hänger det ihop? Flyter alla som inte tycker som du ihop till en enda stor suddig Trump-figur?

MAGA är detsamma som manosfären.

Hur lyckas 'ni' blanda ihop manshat med svensk lagstiftning?
Citera
2025-03-24, 17:10
Citat:
Det är inte så den här lagen fungerar. Du behöver inga vittnen. Du behöver bara berätta för din väninnna dagen efter att du blev våldtagen.
Så i 90-95 procent av alla anmälda fall skulle anmälaren alltså inte ens så mycket ha knystat för en väninna innan anmälaren gick till polisen och sa sig ha blivit våldtagen.
Citera
2025-03-24, 17:22
Medlem
Citat:
Vid vilket brott behövs det inte bevis? Våldtäkt?

Jo det krävs bevis vid våldtäkt.

Det är därför som polisen tar in vittnesuppgifter, tömmer mobiler, osv.

De brott som innefattas av samtyckeslagen naturligtvis.
Citera
2025-03-24, 17:26
Medlem
Citat:
Som jag har skrivit många gånger redan så behöver samtyckeslagen ses över och utvärderas och säkerligen justeras för att säkerställa så hög rättssäkerhet som möjligt för både BO och MGM.

Just detta verkar också flera jurister göra.

Enda sättet att göra det är att avskaffa samtyckeslagen. Det är ju just skillnaden från lagen om våldtäkt som orsakar den försämrade rättssäkerheten.
Citera
2025-03-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det behövs ALLTID bevis för att döma någon.

Tydligen inte.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sprickan-i-samtyckeslagen-sa-olika-doms-valdtaktsfall/

Citat:
Beviskraven ska inte vara lägre ställda i sexualmål än i andra brottmål, men redan 2020 kunde Brå i sin rapport om samtyckeslagen se att en högre andel av bevisningen i de nya våldtäktsdomarna enbart bestod av målsägandens uppgifter och uppgifter från personer som målsäganden berättat vidare för om vad som hänt.

Hanna Lindblom har mångårig erfarenhet av sexualbrott både som målsägandebiträde och försvarare och hon vänder sig mot den gängse bilden av att det är svårt att få någon dömd för våldtäkt.

– Tvärtom, det är enkelt.

Ett sms kan räcka
Det kan, menar Lindblom, räcka med att målsäganden har en trovärdig berättelse som hon återberättar för till exempel en kompis, en psykolog eller en familjemedlem som i sin tur kan tänka sig att vittna.

– I dag behöver du inte ens visa upp ett blåmärke. Det kan räcka med att tjejen efteråt skriver ett sms till två kompisar att hon haft sex men att hon inte ville, att hon sa nej. Eller att hon antecknat det i en dagbok. Ibland kan jag faktiskt känna att det är helt uppenbart att ett mål inte är styrkt, och ändå blir det en fällande dom, säger Hanna Lindblom.
Citera
2025-03-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vittnesmål räknas som bevis, ja.

Har du problem med det?

I det här sammanhanget, ja, självklart har jag det. Det hade du också haft om du var en civiliserad människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in