2025-03-23, 18:42
Citat:
Du måste väl ändå kunna se hur just våldtäktsanmälan skiljer sig från alla andra brott man kan bli falskanmäld för?

Vid mord måste man ha ett lik först, något som inte händer i ens omgivning särskilt ofta.

För en falsk stöldanmälan så kanske du t ex kan gömma din cykel och säga att jag snott den men lycka till att få någon dömd för det..

För att upprätta en våldtäktsanmälan behövs INGENTING, du behöver inte ens uppvisa några skador, behöver inte ens bevisa att du haft sex. Och nu med den här horribla lagstiftningen så behöver du bara berätta för någon att du blivit våldtagen, så räcker det som bevisning. Om det därtill gäller någon som du faktiskt haft sex med så är det helt kört för den anklagade, allting hänger på om rätten gissar rätt när de ska bedöma din trovärdighet.
Nej det är inte ”helt kört” vilket bevisas av att bara 5-10% av alla anmälningar leder till fällande dom.
Citera
2025-03-23, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej det är inte ”helt kört” vilket bevisas av att bara 5-10% av alla anmälningar leder till fällande dom.

(FB) Samtyckeslagen -allmän diskussion
Citera
2025-03-23, 18:55
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Citera
2025-03-23, 19:15
Medlem
Citat:

Citera
2025-03-23, 19:16
Citat:
Jo jag vet, du har sagt det några gånger nu.
Citera
2025-03-23, 19:31
Medlem
Citat:
Jo jag vet, du har sagt det några gånger nu.

Säg att du fattar första gången då så slipper man upprepa sig.
Citera
2025-03-23, 19:42
Citat:
Säg att du fattar första gången då så slipper man upprepa sig.
Det var nog du som inte förstod att i 90-95% av alla våldtäktsanmälningar så räcker det alltså inte alls att man har blivit anmäld för att bli fälld.

(Inte ens om en våldtäkt har begåtts, vilket i alla fall JAG håller för troligt i åtminstone NÅGRA av dessa fall.)
Senast redigerad av Ipsi 2025-03-23 kl. 19:44.
Citera
2025-03-23, 19:58
Medlem
Citat:
Det var nog du som inte förstod att i 90-95% av alla våldtäktsanmälningar så räcker det alltså inte alls att man har blivit anmäld för att bli fälld.

(Inte ens om en våldtäkt har begåtts, vilket i alla fall JAG håller för troligt i åtminstone NÅGRA av dessa fall.)

Det är ingen här som har påstått att det räcker med att man blivit anmäld för att bli fälld.

Om du läser inlägget jag länkade några gånger till kanske polletten trillar ner till slut. Kritiken mot lagen som personen du ursprungligen citerade framförde går inte att avfärda med "endast 5-10% av alla anmälningar leder till fällande dom". Det förändrar liksom inte faktumet att det är alldeles för lätt att få någon fälld (se inlägget jag länkade).

Men ja, du fattar väl helt enkelt inte så det är nog ingen idé att man fortsätter slösa tid på dig.
Citera
2025-03-23, 20:14
Citat:
Det är ingen här som har påstått att det räcker med att man blivit anmäld för att bli fälld.

Om du läser inlägget jag länkade några gånger till kanske polletten trillar ner till slut. Kritiken mot lagen som personen du ursprungligen citerade framförde går inte att avfärda med "endast 5-10% av alla anmälningar leder till fällande dom". Det förändrar liksom inte faktumet att det är alldeles för lätt att få någon fälld (se inlägget jag länkade).

Men ja, du fattar väl helt enkelt inte så det är nog ingen idé att man fortsätter slösa tid på dig.
Ja allt över 0% fällande domar kanske är för många?
Citera
2025-03-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jättebra inlägg. Synd bara att du diskuterar med hjärntvättade idioter. Hade de fått bestämma hade det krävts 4 vittnen vid våldtäkt och massor med våld och hot och att offret kämpade för sitt liv och blev nästan dödad för att bedömas som våldtäkt.

Tackar! Dina med.

Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag tänker mig att ja, de förhör nog båda som sig bör i en rättsstat värd sitt namn.

Många fryser/blir handlingsförlamade vid olyckor och andra trauman. Innebär inte per automatik att de inte råkat ut för olyckan/traumat.

Och om någon fryser till is vid våldtäkt finns det troligen inte försvarsskador eller så många andra skador om ens några att gå efter eftersom behovet av att använda våld och tvång minskar drastiskt.

Hur tänker du själv, vilka bevis bör finnas vid våldtäkt enligt dig? Fyra vittnen? Ett grovt misshandlat offer utöver själva våldtäkten?

Hur tänker du dig att våldtäkt(er) ser ut mellan äkta makar? Där används troligen inte heller speciellt mycket våld. Antagligen har förövaren bearbetat och brutit ner sitt offer/den andra parten under en längre tid till den grad att speciellt mycket fysiskt våld inte längre behövs.

Jag har nyss följt tre olika våldtäktsfall. I två av dessa var offren skadade. Det ena (kvinnliga) offret hade stora blåmärken på sina höfter (bland annat) samt rodnade slemhinnor i underlivet. Skador som rättsmedicinalverket styrker har tillkommit vid tiden för det påstådda brottet. Det andra (kvinnliga) offret hade flertalet blåmärken, bland annat på insidan av sina armar, rumpan, insidan lår/ljumske osv. samt rodna i hårbotten. Skador som rättsmedicinalverket styrker har tillkommit vid tiden för det påstådda brottet. Förövarna var i dessa två ärenden män.

Vid båda dessa fall (och även det tredje fallet, där inga skador påvisades, då det offret var i en särskilt utsatt situation. Manligt offer, kvinnlig förövare). Blev förövarna friade.

I ett av fallen, blev (den kvinnliga) förövaren friad i TR.
I ett annat fall blev de två (manliga) förövarna friade i TR.
I det tredje fallet blev den (manliga) förövaren fäll i TR och friad i HR.

I samtliga fall finns det vittnesuppgifter där offren berättat om det hela direkt efter händelsen. I ett av fallen finns det teknisk bevisning på att kvinnan inte ville ha sex eller ens ha förövaren sovandes hos sig. I fallet med det manliga offret finns det vittnesuppgifter kring hans fylla (han däckade samt behövde hjälp att komma hem) och att han avvisade den kvinnliga förövaren flera gånger på utestället.

Det finns alltså: vittnesuppgifter, skador, viss teknisk bevisning etc. Men friande domar.

Ändå inbillar sig vissa i denna tråd att det "räcker med en kvinnas ord, så blir det fällande dom". Tjena! Det räcker ju inte ens med skador (2 av fallen), hård fylla (ett av fallen), vittnesuppgifter (samtliga fallen), viss teknisk bevisning (ett av fallen)... För att få någon dömd för våldtäkt.

Och ser man på domar om oaktsam våldtäkt så är det väldigt få sådana fällande domar. Cirka 30 har gått till åtal mellan åren 2018-2023.

Oron hos vissa skribenter är alltså kraftigt uppförstorad.

1. Det är svårt att ens få någon dömd för våldtäkt. Beviskraven är höga.
2. Oaktsam våldtäkt är det sällan man ens åtalar någon för.

Men det är klart. Vissa anser väl att det är jobbigt att behöva veta att de har samtycke till sex... Vissa vill väl kunna "chansa och se". Och inser att de med lagen om oaktsam våldtäkt ("samtyckeslagen") nu inte längre kan bete sig på det viset... Klart denna lag då sticker dem i ögonen.
Citera
2025-03-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ja allt över 0% fällande domar kanske är för många?

Antal % domar har ingen relevans i sammanhanget. Du missar poängen totalt.
Citera
2025-03-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tackar! Dina med.

Jag har nyss följt tre olika våldtäktsfall. I två av dessa var offren skadade. Det ena (kvinnliga) offret hade stora blåmärken på sina höfter (bland annat) samt rodnade slemhinnor i underlivet. Skador som rättsmedicinalverket styrker har tillkommit vid tiden för det påstådda brottet. Det andra (kvinnliga) offret hade flertalet blåmärken, bland annat på insidan av sina armar, rumpan, insidan lår/ljumske osv. samt rodna i hårbotten. Skador som rättsmedicinalverket styrker har tillkommit vid tiden för det påstådda brottet. Förövarna var i dessa två ärenden män.

Vid båda dessa fall (och även det tredje fallet, där inga skador påvisades, då det offret var i en särskilt utsatt situation. Manligt offer, kvinnlig förövare). Blev förövarna friade.

I ett av fallen, blev (den kvinnliga) förövaren friad i TR.
I ett annat fall blev de två (manliga) förövarna friade i TR.
I det tredje fallet blev den (manliga) förövaren fäll i TR och friad i HR.

I samtliga fall finns det vittnesuppgifter där offren berättat om det hela direkt efter händelsen. I ett av fallen finns det teknisk bevisning på att kvinnan inte ville ha sex eller ens ha förövaren sovandes hos sig. I fallet med det manliga offret finns det vittnesuppgifter kring hans fylla (han däckade samt behövde hjälp att komma hem) och att han avvisade den kvinnliga förövaren flera gånger på utestället.

Det finns alltså: vittnesuppgifter, skador, viss teknisk bevisning etc. Men friande domar.

Ändå inbillar sig vissa i denna tråd att det "räcker med en kvinnas ord, så blir det fällande dom". Tjena! Det räcker ju inte ens med skador (2 av fallen), hård fylla (ett av fallen), vittnesuppgifter (samtliga fallen), viss teknisk bevisning (ett av fallen)... För att få någon dömd för våldtäkt.

Och ser man på domar om oaktsam våldtäkt så är det väldigt få sådana fällande domar. Cirka 30 har gått till åtal mellan åren 2018-2023.

Oron hos vissa skribenter är alltså kraftigt uppförstorad.

1. Det är svårt att ens få någon dömd för våldtäkt. Beviskraven är höga.
2. Oaktsam våldtäkt är det sällan man ens åtalar någon för.

Men det är klart. Vissa anser väl att det är jobbigt att behöva veta att de har samtycke till sex... Vissa vill väl kunna "chansa och se". Och inser att de med lagen om oaktsam våldtäkt ("samtyckeslagen") nu inte längre kan bete sig på det viset... Klart denna lag då sticker dem i ögonen.

Du har fel.

Läs på: (FB) Samtyckeslagen -allmän diskussion

Människor som till skillnad från dig faktiskt jobbar med detta har en helt annan bild. Som du kan se exempel på i mitt länkade inlägg ovan.

Och anledningen till att lagen sticker vettiga människor i ögonen är pga lagens rättsosäkerherhet, godtycklighet, och den uppenbart ökade risken för oskyldigt dömda. En lag som har stora problem med dessa saker hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in