Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
För lätthets skull, kan du någonstanns i allt känt material påvisa att BO på något sätt visat samtycke?
Vad i allt material som finns i detta fall menar du att det rimliga tvivlet skall uppstå?
Det ska ju inte råda omvänd bevisbörda hoppas jag?
Om en tjej suttit o pratat med en kille på krogen och hånglat. Hon påstår sig förstå att den här killen vill ha sex med henne. Hon säger i förhör att hon inte ville (hon säger inte det under kvällen). Om hon följer med till toaletten utan krångel, tjejen förstår vad meningen med att gå dit är och hon inte säger något eller gör något för att komma därifrån. Killen tar på henne i toakön och återigen säger hon inte till eller tar sig därifrån. Hon kontaktar inte de som står bakom i kön. Hon ropar inte. Hon tar inte bort handen. Hon visar inte på något sätt för honom att det var ovälkommet.
Väl inne på toaletten gör hon heller ingenting för att visa att hon inte vill. Det handlar om en snabbis.
I förhör säger hon att hon lät det ske.
Allt detta anser jag kan/bör ge rimliga tvivel. Jämför med exemplen jag delat.
Jämför också exemplet med mannen som stämt in på signalement, gripits med blodig kniv med offrets blod på och säger att han hittat kniven i en papperskorg. Det väckte rimligt tvivel i det fallet.