2026-07-21, 21:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
För att vet jag inte det ger jag fan i det.

Den som vill ha sex med mig får visa det. Annars blir det inget.

Så då håller du med om att en person kan uppfattas visa samtycke utan att säga något uttryckligen?

Håller du med om att ifall du skulle ha missuppfattat personen du tar initiativ med så förväntar du dig att den personen säger ifrån eller fysiskt avvisar dig om det skulle vara något den inte vill?
Citera
2026-07-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Likgiltighetsuppsåt är lika illa.

Det behövs inte ens likgiltighet för att bli dömd.
Och det är definitivt inte lika illa.
Citera
2026-07-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Alltså jag vet inte riktigt vad som fattas dig.

Säger "mannen" som aldrig svarar på något.

Och vid det här laget klistrat in nån AI text ett flertal gånger.
Citera
2026-07-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Likgiltighetsuppsåt.

Der behövs inte ens likgiltighet för att bli dömd.
Du behöver inte ens vara medveten om att du är oaktsam.
Citera
2026-07-21, 21:38
Medlem
Citat:
Om en krog säljer alkohol är det kundens ansvar att alkohol inte säljs till underåriga?

Om en kvinna vet att villkoret för sex är att hon äter p-piller, ljuger säger att hon gör det fast hon inte gör det. Då har hon medvetet och uppsåtligen brutit mot ett uttryckligt krav. Så ja ansvaret ligger på personen med uppsåt. Alltså har kvinnan begått våldtäkt.

Så du vill inte svara? Svara du först på min fråga så svarar jag på din.
Citera
2026-07-21, 21:40
Medlem
Citat:
Det gick till så som jag skrev.

Utan all känd information kan jag inte ge ett insatt svar.

Låter rimligt med en fällande dom utifrän premisserna du anger. Men du har säkert nått tänk om scenario.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har svarat väldigt många gånger varför det inte är helt orimligt att han har uppfattat det som att hon är med på det som skedde. Många gånger.

Det är du som är oärlig för i sak är brutet samtycke gällande icke använd kondom exakt samma sak som brutet samtycke gällande icke intagna p-piller.
Det ni hävdar är att det skapar ångest i ena fallet och inte i det andra och att det då måste vara på grund av ångesten det är en våldtäkt. Att en persons känslor ska vara grund för om det är våldtäkt eller inte är inget jag tror vi ska ha i svenskt rättsväsende.

Nä du har mest lagt över allt ansvaret på offret varpå jag ställt följdfrågor, som du genomgående vägrat svara på. Men men, vi kan nog släppa det fallet nu. Domen har fallit och du och jag kommer inte längre.

Att han tog av kondomen under själva samlaget gick att bevisa och han dömdes för våldtäkt. Har för mig att han erkände också.

Hur ska det bevisas att en tjej skitit i att ta pillret en dag fullt medvetet eller att hon bara glömde det? Massor med tjejer/kvinnor glömmer ta pillret nån gång då och då. Bästa är att alltid använda kondom, speciellt vid nya kontakter.

Vad annars om inte personens känsla av att ha blivit våldtagen ska få personen att ringa och anmäla våldtäkt menar du?

Jag representerar inte det svenska rättsväsendet och i rättvisans namn har jag inte pratat om ångest osv.
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-21 kl. 21:46.
Citera
Medlem
Citat:
Så då håller du med om att en person kan uppfattas visa samtycke utan att säga något uttryckligen?

Håller du med om att ifall du skulle ha missuppfattat personen du tar initiativ med så förväntar du dig att den personen säger ifrån eller fysiskt avvisar dig om det skulle vara något den inte vill?
Ja din dumma fan man kan uppfattas visa samtycke utan att säga något uttryckligen.

Det går inte att missuppfatta ett samtycke, är det oklart om det är ett samtycke eller inte så blir det inget.
Då slipper man att bli pinsamt avvisad.
Citera
2026-07-21, 21:47
Medlem
Citat:
Så du menar att hon hellre följer med in på toaletten och låter sig "våldtas" än att kontakta paret som står bakom dem i kön? Att hon hellre följer med in på toaletten och låter sig "våldtas" än att lämna kön och gå mot utgången eller söka upp personal?

Förstår du inte att det är ganska så svårt att förstå hur detta är logiskt och troligt eftersom det inte funnits något våldsamt mellan dem eller något hot.

Förstår du inte att det är ganska ologiskt att tolka "nej jag vill inte följa med dig hem" nej jag vill inte för att min mamma väntar" "nej jag vill inte jag väntar på min kompis" betyder att jag vill bli torrknullad på toa få kuken intryckt i min mun och bli sprutad i ansiktet?
Citera
2026-07-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Der behövs inte ens likgiltighet för att bli dömd.
Du behöver inte ens vara medveten om att du är oaktsam.

Det samma gäller vid flera brott.
Citera
2026-07-21, 22:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så du vill inte svara? Svara du först på min fråga så svarar jag på din.

Min motfråga är svaret på din fråga.
Citera
2026-07-21, 22:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Utan all känd information kan jag inte ge ett insatt svar.

Låter rimligt med en fällande dom utifrän premisserna du anger. Men du har säkert nått tänk om scenario.

Det blev friande dom eftersom rätten inte utan rimligt tvivel kunde säga att det absolut inte kunnat vara så som den misstänkte mannen sade att det hade gått till.

Det räckte alltså inte med att han stämde in på det signalement brottsoffret gett samt att han hade offrets blod både på sig själv och på den kniv han bar på sig.

Jämför den bevisningen med den bevisning som finns i dessa så kallade nya ord mot ord fallen.

I detta fallet är det alltså åklagaren som ska bevisa att det utom rimligt tvivel har gått till så som åklagarsidan påstår att det har gått till. Försvaret kan dra till med ett så pass osannolikt svar men ändå konstaterar rätte att det det inte går att fastställa utan rimligt tvivel att det gått till som åklagaren påstår.
Senast redigerad av JoaquinGuzman 2026-07-21 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in