2025-09-30, 18:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Nej det ska vara bevisat bortom rimligt tvivel.

Och hur gör man det om målsäganden har varit vag i sitt uttryck av ofrivillighet eller om det egentligen inte funnits något sådant alls?
Citera
2025-09-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Och hur gör man det om målsäganden har varit vag i sitt uttryck av ofrivillighet eller om det egentligen inte funnits något sådant alls?
På samma sätt som man gör om målsägande varit vag i sitt uttryck av ofrivillighet i att ge bort sina pengar. Antingen gav målsäganden bort pengarna frivilligt, kanske i ett kuvert med ditt namn på, eller så sa personen inget alls om att du skulle få några pengar. Målsägande behöver inte tydligt ha sagt att du inte ska få några pengar för att det ska vara stöld.
Citera
2025-09-30, 18:51
Medlem
Karina58s avatar
Citat:
På samma sätt som man gör om målsägande varit vag i sitt uttryck av ofrivillighet i att ge bort sina pengar. Antingen gav målsäganden bort pengarna frivilligt, kanske i ett kuvert med ditt namn på, eller så sa personen inget alls om att du skulle få några pengar. Målsägande behöver inte tydligt ha sagt att du inte ska få några pengar för att det ska vara stöld.
Du drar ju två väldigt olika och manipulativ exempel.
Du kan lika gärna säga målsäganden behöver inte säga att den inte vill bli skjuten i huvudet för att det ska vara mord.
Citera
2025-09-30, 19:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Så då kan jag bortse från att du tidigare i diskussionen sagt att passivitet i sexuella situationer är normalt och mycket väl kan vara samtyckande?
Citera
2025-09-30, 19:34
Medlem
Citat:
Så då kan jag bortse från att du tidigare i diskussionen sagt att passivitet i sexuella situationer är normalt och mycket väl kan vara samtyckande?
Nej. Läser du inte vad jag skriver?
Citera
2025-09-30, 19:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej. Läser du inte vad jag skriver?

Tänker du att man behöver starka bevis för att kunna utom rimligt tvivel fastställa att någonting har hänt eller inte hänt?
I sådana fall hur tänker du att man starkt kan bevisa att samtycke inte fanns om målsäganden inte har varit väldigt tydlig i sin ofrivillighet?
Citera
2025-09-30, 19:56
Medlem
Citat:
Tänker du att man behöver starka bevis för att kunna utom rimligt tvivel fastställa att någonting har hänt eller inte hänt?
I sådana fall hur tänker du att man starkt kan bevisa att samtycke inte fanns om målsäganden inte har varit väldigt tydlig i sin ofrivillighet?
Jag skrev ju det. Att den anklagade erkänner sakomständigheterna (ungefär som du, att frivillighet aldrig uttrycktes utan du tolkar det faktum att målsägande inte tydligt uttryckt ofrivillighet som ett tecken på frivilligt deltagande).

Eller att det är uppenbart att den anklagade bara ljuger som en häst travar.

Varför läser du inte vad jag skriver?
Citera
2025-09-30, 20:17
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej det kallas våldtäkt. Kan du annars tala om för mig vad som krävs för att det ska klassificeras som våldtäkt?

Citat:
Observera våldtäkt!

Citat:
Det är våldtäkt.
Jag förstår helt enkelt inte hur du/ni kan ha så starka åsikter om ett ämne och ägna timmar åt det varje dag i flera månader och inte ens veta något så grundläggande???????????

Ja precis, oaktsam våldtäkt.
Citera
2025-09-30, 20:20
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karina58
Jag vet inte hur många som sitter inne generellt just nu i hela Sverige för att ens besvara på din fråga hur många som sitter inne oskyldigt JUST NU för våldtäkt.

Men det jag kan konstatera att enligt min fakta så är 20-25% av våldtäktsanmälningarna falska.
En fjärdedel alltså.

Men då är det kanske du som ska hålla käften? Bara en tanke.

Nja, det ligger på 2-10% per år.
Citera
2025-09-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karina58
Du drar ju två väldigt olika och manipulativ exempel.
Du kan lika gärna säga målsäganden behöver inte säga att den inte vill bli skjuten i huvudet för att det ska vara mord.
Nej man kan inte samtycka till att bli mördad. Men man kan frivilligt ha sex och frivilligt ge bort pengar. Men utgångsläget är att ingen vill ha sex med dig eller ge dig sina pengar om de inte säger eller visar annat.
Citera
2025-09-30, 21:30
Medlem
Karina58s avatar
Citat:
Nej man kan inte samtycka till att bli mördad. Men man kan frivilligt ha sex och frivilligt ge bort pengar. Men utgångsläget är att ingen vill ha sex med dig eller ge dig sina pengar om de inte säger eller visar annat.
https://www.vardfokus.se/nyheter/sa-...-olika-lander/

Nehe. Man kan inte det.
Citera
2025-09-30, 21:31
Medlem
Karina58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Men då är det kanske du som ska hålla käften? Bara en tanke.

Nja, det ligger på 2-10% per år.
Vad sägs om att du läser och forskar lite kring ämnet innan du yttrar dig istället ?
Så kanske du inte behöver skriva "hÅlL KäFtEn" när du inte har något vettigt att komma med.
Typiskt kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in