2025-09-30, 07:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja om rätten finner det bevisat att du befann dig i hjälplöst tillstånd så har hon ju själv erkänt.

Hur tänker du att rätten avgör om jag befunnit mig i hjälplöst tillstånd eller inte?
Citera
2025-09-30, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Enligt målsägande ja men enligt den anmälde är sakomständigheten att samtycke förelåg.
Läser du inte svaren?

Om den åtalade hävdar att den visste att samtycke förelåg genom att målsägande var passiv så är det att erkänna sakomständigheterna och erkännandet av sakomständigheterna kan användas som bevis.

Det var den frågan jag svarade på.

Om målsägande hävdar något helt annat är det oklart om det kan användas som bevis.
Senast redigerad av Pipsi 2025-09-30 kl. 07:45.
Citera
2025-09-30, 07:39
Medlem
Citat:
Hur tänker du att rätten avgör om jag befunnit mig i hjälplöst tillstånd eller inte?
Antagligen för att dina vänner som hjälpte dig hem kan vittna om det.
Citera
2025-09-30, 07:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Läser du inte svaren?

Om den åtalade hävdar att den visste att samtycke förelåg genom att målsägande var passiv så är det att erkänna sakomständigheterna och erkännandet av sakomständigheterna kan användas som bevis.

Det var den frågan jag svarade på.

Om målsägande hävdar något helt annat är det oklart om det kan användas som bevis.

Jag har gett exempel där det funnits intim interaktion som gett en uppfattning om att den andre parten vill gå vidare i sexakten och det är då passiviteten uppstår, exempelvis vid oralsex. Det är alltså den tidigare interaktionen som har gett den anmälde uppfattningen om att samtycke till sex finns och då t.ex. gett oralsex och tolkat "passiviteten" "uteblivandet av verbalt/fysiskt nej under oralsexet som att allt är OK ändå.
Du har ju själv sagt att passivitet är helt normalt och att enbart passiviteten inte ska kunna leda till fällande dom.
Citera
2025-09-30, 07:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Antagligen för att dina vänner som hjälpte dig hem kan vittna om det.

Men i det aktuella fallet som jag gav räckte inte det. Det blev friande dom.
Citera
2025-09-30, 08:08
Medlem
Citat:
Men i det aktuella fallet som jag gav räckte inte det. Det blev friande dom.
Ja, du ser hur svårt det är.
Citera
2025-09-30, 08:09
Medlem
Citat:
Jag har gett exempel där det funnits intim interaktion som gett en uppfattning om att den andre parten vill gå vidare i sexakten och det är då passiviteten uppstår, exempelvis vid oralsex. Det är alltså den tidigare interaktionen som har gett den anmälde uppfattningen om att samtycke till sex finns och då t.ex. gett oralsex och tolkat "passiviteten" "uteblivandet av verbalt/fysiskt nej under oralsexet som att allt är OK ändå.
Du har ju själv sagt att passivitet är helt normalt och att enbart passiviteten inte ska kunna leda till fällande dom.
Ja då är vi tillbaka i evighetsexemplet. Ingen våldtäkt.
Citera
2025-09-30, 08:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det försvårande i det riktiga fallet var nog att den åtalade var en kvinna för då blir det syntax error.
Citera
2025-09-30, 08:19
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja då är vi tillbaka i evighetsexemplet. Ingen våldtäkt.

Så du skulle bli förfärad om det visar sig att det finns unga killar som dömts till fängelse och stora skadestånd under sådana omständigheter?
Citera
2025-09-30, 08:32
Medlem
Citat:
Så du skulle bli förfärad om det visar sig att det finns unga killar som dömts till fängelse och stora skadestånd under sådana omständigheter?
Nej åklagaren fick lika svårt att övertyga rätten om att en våldtäkt begåtts som du fick att övertyga mig.
Citera
2025-09-30, 08:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

I ett annat fall har målsägande erkänt att samtycke givits och även andra vittnar om detta, målsägaren har även konstaterats varit delvis aktiv i sexet men den åtalade fälldes ändå på grund av att rätten ändå till slut kommit fram till att den åtalade varit för full.
Här har alltså en person dömts till fängelse och högt skadestånd trots att målsägaren givit samtycke, målsägaren har konstaterats varit delvis aktiv i "sexet" (uppgifter från både målsägande och vittnen) men ändå görs bedömningen att målsägaren varit för full för att kunna ge samtycke medans i det andra fallet där målsägaren varit för full så inga minnen finns och det enda som finns som "bevis" är vad kvinnan berättar hände och där frias kvinnan.

Är inte det väldigt märkligt att så olika bedömningar kan göras? I mitt synsätt borde ju utfallet av domarna blivit tvärtom.
Citera
2025-09-30, 08:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej åklagaren fick lika svårt att övertyga rätten om att en våldtäkt begåtts som du fick att övertyga mig.

Du skriver själv att du inte tycker att någon våldtäkt begåtts men ändå tycker att det är OK att det döms ut fängelsestraff och höga skadestånd?
Har jag uppfattat dig korrekt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in