Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-09-27, 22:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Jag citerar domen:

Notera att målsäganden kunde inte lämna en berättelse då han inte minns.

Nedan citerat från Ljusdalsmålet. Notera skillnaden mot Flenfallet. Skillnaden är könet på målsägaren och de åtalade.

Kille fälld - tjej friad.

Fy faaaan!

Citat:
"Däremot måste han ha insett att det förelåg en risk för att målsäganden inte deltog frivilligt då hon på grund av berusning befann sig i en särskilt utsatt situation. Att målsäganden själv kan ha varit pådrivande i viss mån förändrar inte bedömningen. Sammantaget anser därför rätten att GM har agerat grovt oaktsamt och ska dömas för oaktsam våldtäkt enligt åklagarens andrahandsyrkande."
Citera
2025-09-27, 22:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Enda undantaget från det är om det är ett manligt och kvinnligt könsorgan som kommer i kontakt med varandra, för övriga kroppsdelar/föremål krävs alltid penetration. Finns en del exempel tro jag på de som slickat en kvinna mot hennes vilja som blivit friade från våldtäkt, då de inte kunnat visa någon penetration med tungan, de blev dock dömda för sexuellt övergrepp om åklagaren kommit i håg att ha det som andrahandsyrkande.

Hittade det här.

Citat:
För att kravet på samlag ska anses ha uppfyllts räcker det med att personernas könsdelar kommer i beröring med varandra, dvs. det krävs inte något inträngande. Oralsex uppfyller därför per automatik samlagsrekvisitet då en beröring mellan könsorganet och munnen görs (prop. 2021/22:231 s. 84). Att ni då har oralsex betyder att även detta villkor är uppfyllt. Han verkar därför ha begått en otillåten gärning och inga rättfärdigande omständigheter verkar ha funnits heller.
Citera
2025-09-27, 22:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Håller du med om att det var tämligen otroligt att det kunde bli friande dom i Flen fallet?

Det skulle vara intressant om någon annan kommer ihåg hur rätten resonerade i sin friande dom där.

Skulle du kunna göra mig en tjänst förresten? Kan inte du tala om för TomatKungen att det inte behövs någon form av penetration för att det ska kunna dömas för våldtäkt?

Tycker det är häpnadsväckande att TomatKungen inte har förstått det än.

Jag är inte insatt i Flen fallet heller.

I övrigt har jag sagt hela tiden att jag håller med BRÅ och andra att det behöver komma fram ett standardförfarande gällande tolkningen och straffskalan i denna typ av brott (oaktsam våldtäkt).
Citera
2025-09-27, 22:43
Medlem
Citat:
Om du är ärlig tycker du att en avrunkning mot någons vilja borde klassas som våldtäkt?

Själv tvekar jag på dina uppgifter och skulle bli förfärad om det inte var så.

Här är fallen där HD avgör, och säger att avrunkning av kille (andra fallet) är sexuellt tvång (skulle väl i nutida lag motsvara sexuellt utnyttjande), inte våldtäkt.

NJA 2008 s. 482, NJA 2008:39

Jag är tveksam till att närvaron av penetration är det lämpligaste sättet att bedöma hur grov kränkningen var.
Citera
2025-09-27, 22:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Du har fått svar massor av gånger. Läser du inte svaren du får?

Här framgår det tycker jag att det står att det dömts enbart på ord mor ord.

Dessutom är det som så att om ens bästa vän vittnar om att målsäganden har berättat att något har hänt och om vännen vittnar om hur målsäganden mått så blir åtalet starkare och det blir lättare att fälla.
1. Är verkligen en bästa vän opartisk?
2. Jag har läst flera sådana vittnesmål och jag kan säga så här att det spelar ingen roll hur målsägaren har mått utan det tolkas ändå som bevis på att det målsäganden säger är sant.
Om denne gråtit, varit apatisk, varit som normalt, skrattat, pratat lättsamt om det som har hänt har alltid setts som ett bevis på att det målsägaren säger är sant.

Citat:
Sexualbrotten är svåra att bevisa för åklagaren. Det finns ett flertal rättsfall där ord har stått mot ord. Trots detta har domstolen kommit fram till och dömt gärningsmännen för våldtäkt (NJA 2019 s. 668). Om utredningen dessutom stöder uppgifterna som en målsägande anger, så gör detta det lättare för domstolen att döma en gärningsman för våldtäkt (NJA 1991 s. 83). Exempel på detta kan vara Sms-meddelanden eller att en väninna kan vittna om hur brottsoffret mådde efter samlaget och dylikt. Om du därför har Sms-meddelanden eller har pratat med dina kompisar, så kan detta styrka åklagarens åtal mot honom.
Citera
2025-09-27, 22:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Här är fallen där HD avgör, och säger att avrunkning av kille (andra fallet) är sexuellt tvång (skulle väl i nutida lag motsvara sexuellt utnyttjande), inte våldtäkt.

NJA 2008 s. 482, NJA 2008:39

Jag är tveksam till att närvaron av penetration är det lämpligaste sättet att bedöma hur grov kränkningen var.

Så där har en kille nackdel gentemot en tjej om det nu skulle vara så att penetration krävs.

Anses en avsugning vara penetration? Penis är ju förvisso i munnen men det är ju inte killen som blir penetrerad.
Citera
2025-09-27, 22:48
Medlem
Citat:
Är det alltså tjejen som hela tiden, även i SMS konversationen berättat hur sexet ska ha gått till?

Det måste ju vara så eftersom killen inte minns något och det tycker du och rätten är bevis för att det ska ha gått till som tjejen säger?

Står det inte i lagen att det är våldtäkt om personen man har sex med befinner sig i en utsatt situation?

Ja, så är det. Jag har inte på något sätt påstått att jag är enig med rätten för att jag talar om hur den avgjort fallet.

Ja, det står så, men för att dömas för brott måste också uppsåt visas (alt grov oaktsamhet när så är föreskrivet)
Citera
2025-09-27, 22:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag är inte insatt i Flen fallet heller.

I övrigt har jag sagt hela tiden att jag håller med BRÅ och andra att det behöver komma fram ett standardförfarande gällande tolkningen och straffskalan i denna typ av brott (oaktsam våldtäkt).

Är det våldtäkt om en person har sex med en person som befinner sig i en särskilt utsatt situation?
Citera
2025-09-27, 22:51
Medlem
Citat:
Hittade det här.

Ska du citera får du tala om var källan kommer i från.
Citera
2025-09-27, 22:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, så är det. Jag har inte på något sätt påstått att jag är enig med rätten för att jag talar om hur den avgjort fallet.

Ja, det står så, men för att dömas för brott måste också uppsåt visas (alt grov oaktsamhet när så är föreskrivet)

Så i det här fallet har alltså en jury och domare i en domstol kommit fram till att kvinnans uppsåt till sexet inte varit klandervärt och som bevis för detta har de lyssnat enbart på vad kvinnan berättat hände för killen var för full för att minnas någonting
Citera
2025-09-27, 22:54
Medlem
Citat:
Så där har en kille nackdel gentemot en tjej om det nu skulle vara så att penetration krävs.

Anses en avsugning vara penetration? Penis är ju förvisso i munnen men det är ju inte killen som blir penetrerad.

Ja, det anses det vara.
Citera
2025-09-27, 22:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ska du citera får du tala om var källan kommer i från.

Är inte det fetade källan?

Citat:
För att kravet på samlag ska anses ha uppfyllts räcker det med att personernas könsdelar kommer i beröring med varandra, dvs. det krävs inte något inträngande. Oralsex uppfyller därför per automatik samlagsrekvisitet då en beröring mellan könsorganet och munnen görs (prop. 2021/22:231 s. 84). Att ni då har oralsex betyder att även detta villkor är uppfyllt. Han verkar därför ha begått en otillåten gärning och inga rättfärdigande omständigheter verkar ha funnits heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in