Citat:
Ursprungligen postat av
Pipsi
Du har fått svar massor av gånger. Läser du inte svaren du får?
Här framgår det tycker jag att det står att det dömts enbart på ord mor ord.
Dessutom är det som så att om ens bästa vän vittnar om att målsäganden har berättat att något har hänt och om vännen vittnar om hur målsäganden mått så blir åtalet starkare och det blir lättare att fälla.
1. Är verkligen en bästa vän opartisk?
2. Jag har läst flera sådana vittnesmål och jag kan säga så här att det spelar ingen roll hur målsägaren har mått utan det tolkas ändå som bevis på att det målsäganden säger är sant.
Om denne gråtit, varit apatisk, varit som normalt, skrattat, pratat lättsamt om det som har hänt har alltid setts som ett bevis på att det målsägaren säger är sant.
Citat:
Sexualbrotten är svåra att bevisa för åklagaren. Det finns ett flertal rättsfall där ord har stått mot ord. Trots detta har domstolen kommit fram till och dömt gärningsmännen för våldtäkt (NJA 2019 s. 668). Om utredningen dessutom stöder uppgifterna som en målsägande anger, så gör detta det lättare för domstolen att döma en gärningsman för våldtäkt (NJA 1991 s. 83). Exempel på detta kan vara Sms-meddelanden eller att en väninna kan vittna om hur brottsoffret mådde efter samlaget och dylikt. Om du därför har Sms-meddelanden eller har pratat med dina kompisar, så kan detta styrka åklagarens åtal mot honom.