2022-05-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Det är därför Jureskog klagar. Folk skaffar utbildning och bra jobb istället för att slita i hans restaurang.

Nej man sitter hemma och latar sig.
Citera
2022-05-28, 21:29
Medlem
Bonnatorps avatar
Med tanke på att jag tjänar över 140:- timmen på att jobba inom vården och göra extremt lite (lite ogivande, men jag sliter verkligen inte ihjäl mig) så vill jag definitivt ha minst 250:- per timme för att stå ut med den hetsen som arbetarna på mcdonalds gör.

De springer ju runt som galningar, precis hela tiden.
Citera
2022-05-28, 21:31
.
Senast redigerad av MaddeBernadotte 2022-05-28 kl. 21:56.
Citera
2022-05-28, 21:31
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det är karaktärskapade att jobba på hamburgerrestaurang. Har själv anhöriga som skulle kunna gå och plocka fimpa på dagarna eller göra enklare arbtesmoment,men samhället ge den anhörige persion istället. Idag gör bidragen att folk inte vill anstränga sej, särskilt ibland nyanlända är det så.

Vad för karaktärsskapande försiggår på hamburgerrestauranger som du inte kan få via andra yrkesval?
Citera
2022-05-28, 21:32
Bannlyst
Företagsvinet som du benämner det som sliter nog hund på annat håll. Företaget utnyttja inte andra människor, man ger dej ett jobb, så du kan försörja dej och få mat på bordet. Har du en kollektivavtalsliknade lön, så bör du kunna försörja dej om du har rimliga omkostnader.

Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Jovisst kan man utbilda sig och ta ett annat jobb, men problemet kvarstår ju eftersom någon annan ska ersätta mig.
Alltså ska någon annan vara slav istället för mig, så frågan är ju varför företagssvinet ska få utnyttja andra människor?

Tror du inte det är själva grundproblemet att även fast människor jobbar dygnet runt, ändå inte ska kunna försörja sig?

Vad tror du själv problemet är att företagssvinet inte hittar personal till sitt skitföretag?

Kan inte företagssvinet utföra jobbet själv?
Eller den fina företagaren kanske inte vill utföra låglönejobbet själv utan tycker att andra ska göra det gratis?
Citera
2022-05-28, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Vad för karaktärsskapande försiggår på hamburgerrestauranger som du inte kan få via andra yrkesval?

What ever. Det bättre man jobba än få bidrag och sitta hemma i alla fall. Har du ett jobb, så kan du säkert ta dej vidare ett roligare jobb.
Senast redigerad av 53280 2022-05-28 kl. 21:37.
Citera
2022-05-28, 21:36
Bannlyst
Har redan ett jobb jag trivs med.. Jag är dålig på laga mat...

Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Så varför söker du dig inte till Jureskogs restauranger om det är så himla dygdigt att slita som en åsna för en spottstyver i lön? Du är ju precis den personen han söker.
Citera
2022-05-28, 21:37
Bannlyst
Sådana här kockar tror sej vara stora artister och leker diva.
Haha, de flesta kockar är alkisar, Jureskog tror sej vara storkonstnär men är en billig kock.
Han kan steka hamburgare.
Kockar är jävla pajasar, är ju endast ett hantverksyrke och sen lyfta dessa till Picasso-nivå är enbart löjligt.
Senast redigerad av fasttrain 2022-05-28 kl. 21:40.
Citera
2022-05-28, 21:41
Medlem
Citat:
Företagsvinet som du benämner det som sliter nog hund på annat håll. Företaget utnyttja inte andra människor, man ger dej ett jobb, så du kan försörja dej och få mat på bordet. Har du en kollektivavtalsliknade lön, så bör du kunna försörja dej om du har rimliga omkostnader.

Det låter ju väldigt givande att man bör kunna försörja sig ifall man tar jobbet!

Bör inte företagssvinet minska sina miljonvinster så att de som utför jobbet kan få bättre löner?
Citera
2022-05-28, 21:41
Medlem
killawifes avatar
Jag har inte själv jobbat inom restaurangbranschen men har flera vänner och bekanta som gör det och inget de berättar gör att man blir ett dugg sugen på det direkt. Det är ofta obetald övertid, massor med gnäll, dåliga scheman, chefer från helvetet och en lön som en sommarjobbare. En tjej jag brukade umgås med satt som nattportier och håvade in feta 116:- timmen, detta var för 15 år sen ungefär. Jag frågade om hon inte åtminstone fick dubbel lön pga OB men nej, det fanns inte ens nån OB. All arbetstid räknades som normal. En kille jag känner jobbar som restaurangchef och tjänar riktigt bra, men han jobbar ju jämt. 14 timmars dagar, ibland sju dagar i veckan när det är mycket att göra. Vem fan vill ha det så bara för att få en duglig lön när man kan få den lönen inom andra yrken och INTE behöva ha det så jävligt?

Så, det handlar knappast om att folk är lata. Det handlar ju om att branschen är oattraktiv. Vill man då att folk söker sig till den så får man hitta på nåt som attraherar dom. Men vad som INTE attraherar någon alls är sänkta löner.
Citera
2022-05-28, 21:42
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
What ever. Det bättre man jobba än få bidrag och sitta hemma i alla fall. Har du ett jobb, så kan du säkert ta dej vidare ett roligare jobb.
Det är inget fel att ha ett "skitjobb" men jag skulle aldrig råda någon att jobba inom resturangyrket för en skitlön när man kan få hyfsad samma lön inom vården, lagerarbete, dela ut post, vad som helst och må så väldigt mycket bättre.
Tror knappast att donken har svårt att få tag i personal.
Men Jureskog har ett helvete, varför är det så?
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-05-28 kl. 21:47.
Citera
2022-05-28, 21:45
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Dagens ungdomars ”höga ambitioner” rimmar illa med deras förväntan att de i sin tur skall förverkligas åt dem på ett silverfat. Till skillnad från vad du tycker, anser jag att Jureskog satte huvudet på spiken. Alla som har blivit något i livet har slitit hårt. Stekta vaktlar kommer ej flygande, för att parafrasera HKH, som nog dock kan ses som undantaget som får bekräfta regeln.

/AI

Man blir inte något i livet genom att steka hamburgare för dålig lön.

Vill man bli något får man lägga sitt slit på att utbilda sig och göra karriär inom ett bra yrke, eller på att bygga en framgångsrik business.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in