2022-05-28, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Såg en mycket upprörande artikel idag där Johan Jureskog, en av Sveriges kändaste krögare, uttrycker sig mycket klanderfullt om arbetssökande ungdomar.

Han tycker att minimilönen inom restaurangbranschen är alldeles för HÖG och gnäller samtidigt att ingen vill jobba inom restaurang längre med slutsatsen att ungdomar är "lata slöfockar som hellre vill ligga hemma" och gråter över att "ungdomar drömmer om annat än att slita"

No shit? Klart som fan att folk har högre ambitioner i livet än att "slita" för att göda någon annans plånbok, med skräplön och dåliga villkor.

Att utsätta sitt psyke och kropp genom att göra slitiga jobb med skräplön är i mitt tycke att pissa på sig själv. Undra om Jureskog själv hade velat gå tillbaks till att flippa burgare för 130kr/h med dåliga villkor om det är så självklart?

Akut personalbrist på krogar: ”Slöfockar som går hemma”
https://www.aftonbladet.se/a/7dkAk9

Betala en bra lön erbjud även bra villkor och förmåner. Då får han personal.
Citera
2022-05-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det ger en lön på strax under 22k i månaden som heltidsanställd. Det är inte mycket pengar, men som många är inne på finns det väldigt många som inte är självförsörjande.

Som ett första jobb skulle ett sådant jobb kunna vara bra tänker jag? Kanske inte så kul men man får en egen lön och kan söka sig vidare senare.

Det är t.o.m. dåligt efter skatt…
Citera
2022-05-28, 23:22
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Man kan inte börja på toppen. Mitt första jobb var som outbildad betongarbetare. Nu har jag efter många utbildningar ett kvalificerat toppjobb. Utbildning är överskattat utan erfarenhet. Nyutbildade ser ut som fågelholkar när dom ska börja jobba efter utbildningen

Ska man nå toppen måste man välja rätt vägar. Genom att steka hamburgare klättrar du ingenstans intressant. Det är inte afro-amerikaner och white trash med trippla minimum wage-jobb som når toppen i USA.

Varför behövde du många utbildningar för att få jobb inom någonting kvalificerat? Är du efterbliven? Ta en kandidat-examen eller yrkeshögskola så har du helt andra möjligheter än att jobba på hamburgerkedjor.

Citat:
Ursprungligen postat av vinfascist
Exakt.
Alla (typ) börjar på botten. Sen klättrar man.
Om man vill.
Om inte stannar man där man är och gråter.

Människor kanske inte delar dina ambitioner att klättra i någon sketen hamburgerrestaurang. De vill klättra någon helt annanstans.

Citat:
😅 Nä jag fattade ju inte det. Skämt åsido, när man läser många kommentarer här inne blir man lite orolig för landet, känns som att folk blivit indoktrinerade och tror att alla kan få toppjobb. Bara att inse fakta, några få förkunnade får toppjobb, resten får jobba på golvet, så har det varit länge och så förblir det.
En känd nationalekonom sa till mig "hungriga lejon jagar bäst" när han skulle förklara varför lika lön inte fungerar

Om du tror det bästa är att alla utom ett fåtal jobbar med lågkvalificerade låglönejobb så kan du flytta till ett fattigt land i tredje världen.
Citera
2022-05-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Ska man nå toppen måste man välja rätt vägar. Genom att steka hamburgare klättrar du ingenstans intressant. Det är inte afro-amerikaner och white trash med trippla minimum wage-jobb som når toppen i USA.

Varför behövde du många utbildningar för att få jobb inom någonting kvalificerat? Är du efterbliven? Ta en kandidat-examen eller yrkeshögskola så har du helt andra möjligheter än att jobba på hamburgerkedjor.

Människor kanske inte delar dina ambitioner att klättra i någon sketen hamburgerrestaurang. De vill klättra någon helt annanstans.

Om du tror det bästa är att alla utom ett fåtal jobbar med lågkvalificerade låglönejobb så kan du flytta till ett fattigt land i tredje världen.
Borde inte bemöda mig att svara en så pass efterbliven person som dig, men jag har tråkigt så jag gör det ändå. Jag har två magisterexamen inom olika områden, kanske bäst att förtydliga för dig att med magister menas alltså inte en lärare
Citera
2022-05-28, 23:28
Medlem
F.Hansens avatar
Det finns en anledning till att kökspersonalen i dagens Sverige mest består av invandrare som inte förstår västerländsk mat eller franska tekniker och arbetsmetoder. De jobbar för låga löner och leverar inte nått som är speciellt värdefullt.
Sen har vi svenskar som är misfits, att jobba i kök är det bästa av deras möjliga usla jobbval.

Sist har vi de som faktiskt har ambitioner och även tallang och det är de som kan jobba för en skitlön för att de ser att resan blir värt det i slutändan.

60% invandrare, 30% misfits/fuckups och 10% som faktiskt är bra.

Sen har han ju rätt i att ungdomar är lata. Svenska ungdomar, de flesta, pallar inte ett restaurangkök som går bra, oavsett lön.
Citera
2022-05-28, 23:29
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Borde inte bemöda mig att svara en så pass efterbliven person som dig, men jag har tråkigt så jag gör det ändå. Jag har två magisterexamen inom olika områden, kanske bäst att förtydliga för dig att med magister menas alltså inte en lärare

Att du har två magisterexamen stämmer naturligtvis inte.

Men för den som vill bli något i livet är det bättre att utbilda sig än att följa ditt råd och låglönejobba på hamburgerrestaurang.
Citera
2022-05-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Vill han själv stå och steka hamburgare för 120kr i timmen? Nehe? Inte? Hans barn då? Nehe, inte dom heller? Vilka slöfockar.

Uruselt argument. Till att börja med kanske han började med att steka hamburgare en gång i tiden, det är mer än vad jag vet. Sedan är det HAN som ligger ute med alla pengarna för att restaurangerna ska fungera. Han tar med alla ord alla riskerna. Skulle han börja flippa hamburgare så har han kanske inte tid att ta hand om företaget som gör att företaget och alla andra blir av med sitt jobb.
Citera
2022-05-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Det är t.o.m. dåligt efter skatt…

Har man ingen eller liten erfarenhet kan 22 efter skatt aldrig vara dåligt.
Citera
2022-05-28, 23:31
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Golvet för obildad arbetskraft inom vården ligger där ca 120-130 kronor i ingångslön, nu sommartid med bonusar.

Det är betydligt skonsammare att jobba på ett äldreboende än i restaurang samt överlag bättre arbetsmiljö. Att springa omkring som servis på en full restaurang är inte glamour.

Fulla människor som tjafsar, tafsar och är allmänt vulgära - 12 timmar i rad släpande på ölbackar, torka spya och nedbajsade toaletter. De förtjänar varenda krona.

Sällan bonusar för vanlig timpersonal eller sommararbete.

Vet inte vad det skiljer mot delade turer inom hemtjänsten, extra pass för att täcka upp, torka spyor och torka folk i röven, lyfta överviktiga människor och deras rättigheter i sjukhussängen, vända var tredje timme för liggsår osv….

Restaurangpersonal kan ha lägre lön för vad de gör om det ska ställas i kontrast till andra yrken, en nyexad polis efter tre års studier har 30kr mer i timmen jämfört med servitrisen som tar mot beställningar och bär ut mat. Du förklarar ytterligheter inom sunkiga hak och krogar. Det är knappast så det är på Jureskogs AGs.

Jobbar du själv inom restaurang eller har anhöriga?
Citera
2022-05-28, 23:32
Känner de som jobbar fö 130kr timmen. Effektiva och bra. Men de beskriver arbetskompisar som personer som knappt är värd 50kr timmen i förmåga. Så sjukt är det.
Citera
2022-05-28, 23:37
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Uruselt argument. Till att börja med kanske han började med att steka hamburgare en gång i tiden, det är mer än vad jag vet. Sedan är det HAN som ligger ute med alla pengarna för att restaurangerna ska fungera. Han tar med alla ord alla riskerna. Skulle han börja flippa hamburgare så har han kanske inte tid att ta hand om företaget som gör att företaget och alla andra blir av med sitt jobb.

Okej, just Jureskog kan inte steka hamburgare för 120 kr. Men alla andra ska kunna göra det. Annars är de lata.

Till skillnad från resten av mänskligheten har Jureskog massa viktiga saker för sig som skulle bli lidande om han ägnade sig åt något så simpelt som att steka hamburgare för låg lön.

Vilken hamburgerkedja jobbar du själv för eller är du en latmask?

Själv är jag en sådan där slöfock som valt att jobba med något roligare och bättre betalt än hamburgare.
Citera
2022-05-28, 23:38
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Nu är det väl så att man söker "kompetent personal", inte 19 åriga Sebbe som har nudlar som paradrätt.

man måste väl ändå inte vara någon raketforskare stå och flippa lite burgare ? herregud det klarar väl dom flesta människor av nästan kan man tycka ? problemet är att det är sjukt svårt få såna jobb trots att dom skriker efter personal, jävla bullshit dom kommer bara kräva man ska ha 5-10 års erfarenhet av liknande jobb så en 19-20 åring idag lär aldrig få in en fot på såna ställen även om man vill, man måste ha kontakter då kan man va halvt efterbliven och så har man jobb lätt. byråkratin i det här landet suger hästkuk

i usa kan kan man få såna här jobb samma dag "show me what u can"...
Senast redigerad av swebarb 2022-05-28 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in