2022-05-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Såg en mycket upprörande artikel idag där Johan Jureskog, en av Sveriges kändaste krögare, uttrycker sig mycket klanderfullt om arbetssökande ungdomar.

Han tycker att minimilönen inom restaurangbranschen är alldeles för HÖG och gnäller samtidigt att ingen vill jobba inom restaurang längre med slutsatsen att ungdomar är "lata slöfockar som hellre vill ligga hemma" och gråter över att "ungdomar drömmer om annat än att slita"

No shit? Klart som fan att folk har högre ambitioner i livet än att "slita" för att göda någon annans plånbok, med skräplön och dåliga villkor.

Att utsätta sitt psyke och kropp genom att göra slitiga jobb med skräplön är i mitt tycke att pissa på sig själv. Undra om Jureskog själv hade velat gå tillbaks till att flippa burgare för 130kr/h med dåliga villkor om det är så självklart?

Akut personalbrist på krogar: ”Slöfockar som går hemma”
https://www.aftonbladet.se/a/7dkAk9
Han vill bara ha massa gratis arbetskraft genom fas3 och arbetsförmedlingens jävla hittepå-grejer.
Citera
2022-05-28, 22:09
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinfascist
Det är så (arbets)livet är.
Vi sliter hund för någon annans feta plånbok. Nästan alltid.

Visst, jag har 300 kronor i timmen men företaget tar två tredjedelar av det (eftersom de fakturerar min tid till typ 1200 spänn).
En dålig arbetsmiljö och en dålig lön är inte alltid samma sak.

Att vända burgare för 130 spänn i timmen och ha tid över till min familj eller vända burgare för 300 spänn i timmen och träffa mina barn 20 minuter i veckan?
Jag vet vad jag skulle välja.
Men jag är jag.
Du är du.
Vi är alla individer.

På hamburgerställen väntas du kunna jobba helger (för kasst eller inget ob). Samt kan kallas in med kort varsel. Eller ej få några pass för restaurangen ser mindre behov just nu.
Inget jobb för den som värdesätter familjeliv. Varför nästan alla där är unga människor utan familj.
Citera
2022-05-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
På hamburgerställen väntas du kunna jobba helger (för kasst eller inget ob). Samt kan kallas in med kort varsel. Eller ej få några pass för restaurangen ser mindre behov just nu.
Inget jobb för den som värdesätter familjeliv. Varför nästan alla där är unga människor utan familj.
Jag vet.
Jag har också varit där.
En bra erfarenhet.
Den lär dig var din gräns går.
Citera
2022-05-28, 22:16
Medlem
ekerilars avatar
Får han inte tag i arbetskraft får han liksom alla andra höja lönerna, vilket kommer att slå ut ett antal aktörer på marknaden. Detta leder till att konkurrensen om arbetskraften minskar, vilket gör det lättare att få tag i personal. Just nu råder det arbetskraftsbrist. Det är bara att gilla läget.
Citera
2022-05-28, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Får han inte tag i arbetskraft får han liksom alla andra höja lönerna, vilket kommer att slå ut ett antal aktörer på marknaden. Detta leder till att konkurrensen om arbetskraften minskar, vilket gör det lättare att få tag i personal. Just nu råder det arbetskraftsbrist. Det är bara att gilla läget.

Nej det råder inte arbetsbrist. Om så var fallet hade jag fått ett restaurangjobb efter dom hundra restaurang jobb jag sökte. Tvärtom så råder arbetslöshet, och det är kapitalister som du vill ha det - för att pressa ned lönerna. Du ljuger, och det vet du. Det råder arbetslöshet i Sverige. Antagligen 15 procent. Och utlänningar räknar jag inte med.
Citera
2022-05-28, 22:27
Medlem
Kämpendahls avatar
350000 öppet arbetslösa i landet. Det borde vara huggsexa om restaurangjobben just nu.
Citera
2022-05-28, 22:32
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
350000 öppet arbetslösa i landet. Det borde vara huggsexa om restaurangjobben just nu.
Nu är det väl så att man söker "kompetent personal", inte 19 åriga Sebbe som har nudlar som paradrätt.
Citera
2022-05-28, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Ungdomar bör skaffa sig en bra utbildning så de får ett bra jobb. Steka hamburgare leder ej till några bra jobb.
Man kan inte börja på toppen. Mitt första jobb var som outbildad betongarbetare. Nu har jag efter många utbildningar ett kvalificerat toppjobb. Utbildning är överskattat utan erfarenhet. Nyutbildade ser ut som fågelholkar när dom ska börja jobba efter utbildningen
Citera
2022-05-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Man kan inte börja på toppen. Mitt första jobb var som outbildad betongarbetare. Nu har jag efter många utbildningar ett kvalificerat toppjobb. Utbildning är överskattat utan erfarenhet. Nyutbildade ser ut som fågelholkar när dom ska börja jobba efter utbildningen
Exakt.
Alla (typ) börjar på botten. Sen klättrar man.
Om man vill.
Om inte stannar man där man är och gråter.
Citera
2022-05-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Men Gud förbannat, Billy

Vet du inte att vi alla ska ja jämlik lön i det här landet?! Inte menar du att Jureskog kanske är smartare och skickligare i sin yrkesutövning än våra ungdomar, och därmed ska ha markant högre inkomst?!

Nej fy fan!
😅 Nä jag fattade ju inte det. Skämt åsido, när man läser många kommentarer här inne blir man lite orolig för landet, känns som att folk blivit indoktrinerade och tror att alla kan få toppjobb. Bara att inse fakta, några få förkunnade får toppjobb, resten får jobba på golvet, så har det varit länge och så förblir det.
En känd nationalekonom sa till mig "hungriga lejon jagar bäst" när han skulle förklara varför lika lön inte fungerar
Citera
2022-05-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag är åttiotalist. Jag tycker att "ok boomer" är en bra comeback när efterkrigstidspersoner som har glidit genom livet på en historiens största jäkla räkmacka börjar gnälla på yngre generationer. De äldre generationerna har skapat det här jäkla neoliberala marknadsmardrömssamhället, men de har inte växt upp i det eller tvingats konkurrera i det. Samhället är otroligt annorlunda idag mot för några decennier sedan. Äldre generationer har ingen som helst rätt att gnälla på yngre generationer över att vara lata. Ni har inte sprungit den här sinnessjuka hinderbanan ni har konstruerat.

Bra där
Citera
2022-05-28, 22:57
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Det ger en lön på strax under 22k i månaden som heltidsanställd. Det är inte mycket pengar, men som många är inne på finns det väldigt många som inte är självförsörjande.

Som ett första jobb skulle ett sådant jobb kunna vara bra tänker jag? Kanske inte så kul men man får en egen lön och kan söka sig vidare senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in