2022-05-28, 17:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Samma Jureskog bölade direkt när corona bröt ut:

” Jag är irriterad på företag som låtsas som att de är i ekonomisk nöd. I t.ex. Stockholm så har både Stureplansgruppen och Rolfs kök uppmanat folk att fortsätta gå ut och äta.

Det beror på att de är lunchkrog också, och att det är just lunchkrogarna som har haft det värst, för folk har varit hemma i över 2 år och jobbat hemifrån och då ätit rester istället.
Citera
2022-05-28, 17:52
Medlem
JustZlatans avatar
130 kr/h är fan bra. Vad snackar ni om? Det är 20 papp i månaden för 40 h i veckan.
Citera
2022-05-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockabilly65
Så vad kallar du arbetslösa som går på försörjningsstöd då? Ta du och läs några böcker ska du se att din läsförståelse och även allmänkunskap hoppat upp ett snäpp.
Grattis, har du hittat flaskbotten?
Jag förstår verkligen inte vad folk på försörjningsstöd har att göra med Jureskogs uttalande. Du har säkerligen någon vettig punkt långt där inne invävt bland alkoholångorna, men jag är nog inte på rätt promillenivå för att förstå din avancerade tankebana tyvärr.
Citera
2022-05-28, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Grattis, har du hittat flaskbotten?
Jag förstår verkligen inte vad folk på försörjningsstöd har att göra med Jureskogs uttalande. Du har säkerligen någon vettig punkt långt där inne invävt bland alkoholångorna, men jag är nog inte på rätt promillenivå för att förstå din avancerade tankebana tyvärr.

Kolla siffrorna för arbetslöshet och fundera på vad han menar. Är du dum på riktigt eller driver du med mig? Du svarade mig inte, vad kallar du en människa som väljer bidrag framför jobb?
Citera
2022-05-28, 17:58
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Har inte token själv gått ut med att han gör just Sveriges bästa burgare?

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Han har ju själv varit i USA för att där tävla om "världens bästa hamburgare" - är ganska förmätet att ens försöka detta, "för vad är egentligen världens bästa burgare" om jag får parafrasera hans eget uttalande om att det inte går att utse "Sveriges bästa burgare"...?

Jo, enligt honom själv är han världsmästare på hamburgare. Han är självgodheten personifierad.
Citera
2022-05-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
Är det de? Har du sett priserna i Sverige? Går livet ut på att jobba? Vid varje generation så är det en reset. Ingen kommer någonsin ur arbetsfällan. Och det är by design.

Fundera på det du.

Priserna blir höga om lönerna för enkla tjänster är höga.
Citera
2022-05-28, 18:04
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Såg en mycket upprörande artikel idag där Johan Jureskog, en av Sveriges kändaste krögare, uttrycker sig mycket klanderfullt om arbetssökande ungdomar.

Han tycker att minimilönen inom restaurangbranschen är alldeles för HÖG och gnäller samtidigt att ingen vill jobba inom restaurang längre med slutsatsen att ungdomar är "lata slöfockar som hellre vill ligga hemma" och gråter över att "ungdomar drömmer om annat än att slita"

No shit? Klart som fan att folk har högre ambitioner i livet än att "slita" för att göda någon annans plånbok, med skräplön och dåliga villkor.

Att utsätta sitt psyke och kropp genom att göra slitiga jobb med skräplön är i mitt tycke att pissa på sig själv. Undra om Jureskog själv hade velat gå tillbaks till att flippa burgare för 130kr/h med dåliga villkor om det är så självklart?

Akut personalbrist på krogar: ”Slöfockar som går hemma”
https://www.aftonbladet.se/a/7dkAk9

Det är väl en reaktion över att det inte gick så bra med hans hamburgarhak som han trodde.

Efter corona så har de som jobbat inom restaurang bytt jobb och har nu ingen anledning att byta tillbaka. Johan borde istället fråga sig varför det är så.
Citera
2022-05-28, 18:11
Medlem
Hur kan man tro att man är för "värdig" eller för "fin" för att "slita" för skitpengar om alternativet är att inte få något jobb alls, uppenbarligen är det i så fall det ända man duger till.
Citera
2022-05-28, 18:12
Medlem
Kluffs avatar
Inte konstigt när restaurangbranschen ser ut som den gör. Skitlön, dålig OB, udda arbetstider, stressigt och slitigt, även om man jobbar på ett lite finare ställe. Dubbelpass ("långpanna") är inte ovanligt, t.ex. om ens kollega är sjuk. Sen är det en jäkla alkoholkultur också - många super flera dagar i veckan, och ett par städ-öl på arbetsplatsen är inte ovanligt heller. Efter stängning så klart!
Citera
2022-05-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
Är det så?
Jag som trodde att det hette inflation. Något man fick lära sig om i 3e klass på grundskolan.
Tänka sig vad man får lära sig saker på flashbacks's idiotforum.

Inflation är en generell prisökning.

Lönekostnaden är ofta en stor del av den totala kostnaden för en vara eller tjänst.

Vill man ha någorlunda billig restaurangmat kan inte personalen ha fantasilöner.
Citera
2022-05-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
130 kr/h är fan bra. Vad snackar ni om? Det är 20 papp i månaden för 40 h i veckan.

Du vet väl om att man ska betala skatt på det också va?
Eller har du aldrig haft ett arbete?
Lägg på 10 000 så närmar vi oss en normal vuxenlön.
Sedan är det sällan som man bara jobbar 40 timmar i veckan på restaurang.

Tror dock att du trollar 😉
Senast redigerad av Rolfilainen 2022-05-28 kl. 18:28.
Citera
2022-05-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Ok då tycker inte jag du har mandat att kalla alla i branschen för analfabeter och idioter.
Gör ett 16timmars pass på valfri finkrog.. jag lovar att du kommer gråta när du går därifrån din jävla pajas.. SÄTT DIG NER!!

Ja idag som 48år skulle jag nog sätta mig ner massor av ggr. Som 18 åring hade jag klarat det, instegsjobb.....Inget som någon vill jobba med frivilligt. Att du är kvar i branschen eller någon dotter/son/hen/ eller annat kön av de 87 vi har. Ja det är tragiskt men att man jobbar hårt är inte= lön tyvärr. Kunskap som efterfrågas= hög lön. Vad förstår du inte? Så rör dig hur du vill, bara blattar och svenskar med dålig självkänsla som sätter sig på andra med SITT NER😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in