2022-05-29, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IfTheHeadFits
Ja det tnkte jag inte p, det var i vintras chilisoppan kom till. Men det var i alla fall en kttigare grillkorv frn Snellman. Tveksamt om ni har den i Sverige.

Hrr du. Snellman r inge vidare jmfrt med exempelvis rjyripa frn Tampere. De kan minsann gra korv! 👍🏻🙂 snellman r iofs okej.. men inte mer...
Citera
2022-06-03, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
S du slpar med dig konserver och potter och lagar tortellini i vildmarken? Recept?

Tror att moderatorerna kan lsa trden s att jag kan starta en VERTYDLIG trd gllande mnet.

Enda konserverna r nn tub med tomatpur, samma jag anvnder hemma, och ibland nn tub med harissa.

Potatis br jag normalt inte omkring p vandring, men ibland har jag liknande produkter fr ngon fin bjudmiddag.

Tortellini fljer jag instruktionerna p psen med torkad tortellini, ibland har jag med "riktig" ost.

Var allt det helt fel? Tyckte jag lste din ts.. Och bnorna fr man bltlgga, inte konserv det heller. Jag r rtt kinkig med ondig vikt men gillar ta gott.
Citera
2022-06-04, 12:55
Bannlyst
Det blir oftast en bit falukorv som jag skivar upp och grillar. I Sverige tar ju mnnen p sig frklde varje sommar och tror sig vara grillkungar. Ofta i rutig flanellskjorta fr att accentuera sin "arbetarbakgrund".
genom att tnda grillen och vnda p kttet.

Men lt mig sga det till er som kanske r intresserade. Mnga butiker gr sin egen potatissallad. I en liten burk, eller stor. Man kan givetvis gra sig sin egen, men dr jag bor har butikens egna varit jttegod. Man behver inte gr allt sjlv.
Citera
2022-06-04, 18:15
Bannlyst
Jag ljg lite i mitt senaste inlgg. Godaste maten jag ngonsin tit var nystekt rding och stekt potatis och stekt gg uppe i Laisvall i Norrbotten ver en vedeldad braskamin. En kapten frn K4 Jgarregementet i Arvidsjaur tillagade det , och det blev frvnansvrt gott

Det var precis det jag behvde vid tillfllet!

Citat:
Ursprungligen postat av Lekskolan
Det blir oftast en bit falukorv som jag skivar upp och grillar. I Sverige tar ju mnnen p sig frklde varje sommar och tror sig vara grillkungar. Ofta i rutig flanellskjorta fr att accentuera sin "arbetarbakgrund".
genom att tnda grillen och vnda p kttet.

Men lt mig sga det till er som kanske r intresserade. Mnga butiker gr sin egen potatissallad. I en liten burk, eller stor. Man kan givetvis gra sig sin egen, men dr jag bor har butikens egna varit jttegod. Man behver inte gr allt sjlv.
Senast redigerad av Lekskolan 2022-06-04 kl. 19:11.
Citera
2022-06-04, 18:23
Medlem
neuron-drones avatar
Vi brukar fixa s man kan laga ver eld. Sedan gr vi sdant som pasta med rda linser, buljongtrning och kryddor. Lter kanske inte jttespnnande men allt r gott ute och man behver ofta en ganska stor mngd med mat fr att bli mtt.

Godaste jag tit r pannkaka p pulver med drplockade blbr. Fast vet inte om det duger eftersom det r mix. Men man kan vl gra sitt eget pannkakspulver om det inte duger.
Citera
2022-06-04, 21:39
Medlem
Sladdarens avatar
Nytt fr mig men finns nt som heter Mjukkonserv

Verkar vara helt frdiglagad mat som hller i 3 r ej torkat
Citat:
Mjuka konserver r frdiglagad mat av hg kvalitet som sedan packas i ett skyddande laminat som ger ca 3 rs hllbarhet. En mjukkonserv vger dubbelt s mycket som en frystorkad matrtt, s det r inget alternativ fr den som vill vandra ltt eller lngt
http://inivildmarken.se/frystorkat-vs-mjukkonserv/

https://www.engelsons.se/4553-blaband-mjukkonserv

S d har vi lsningen att skaffa sdana psar och rtt helfrslutning - apparat (borde finnas som liksom brnner fast en lufttt och stark frslutning av plast eller annat gummi) och d kan tillaga vad tusan ni vill som varmrtt i kket och stoppa ner i psen nr det kallnat och lta paketet ligga ute i skogen i nn lda i hur lnge ni vill eller iaf 3 r i alla vder. Eller nr det krisar s vet ni vars ni har gmt maten i nn trlda under mossen typ nr Ryssen kommer

Vad r det fr sak

Men det blir ganska tungt att slpa p om ni ska g lngt p vandring i flera dagar upp till en vecka

S allt som r torrt och torkat r vl enklare med lite konserver
Senast redigerad av Sladdaren 2022-06-04 kl. 21:42.
Citera
2022-06-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Hrr du. Snellman r inge vidare jmfrt med exempelvis rjyripa frn Tampere. De kan minsann gra korv! 👍🏻🙂 snellman r iofs okej.. men inte mer...

rjyripa frn Tampereen lihajaloste har en ktthalt p 61%, jag fredrar oftast en kttigare korv.
Citera
2022-06-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
rjyripa frn Tampereen lihajaloste har en ktthalt p 61%, jag fredrar oftast en kttigare korv.

Hmm, r det bara 61% ktt? I s fall r jag nnu mer imponerad av dem. Det r ju nd en av finlands godaste korv. Rent smakmssigt allts. Och lagom stark ocks.
Citera
2022-06-05, 14:50
Medlem
neuron-drones avatar
Jag brukar inte ta ktt nr jag campar eftersom min kamrat r veg. Men vill jag ha ktt kper jag lkorv. Kan hacka ner i min gryta. Eller bara gnaga p. De str sig bra i rumstemp och har mycket smak.
Citera
2022-06-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vilken "riktig" mat lagar ni nr ni r ute en lngre period? Nr ni r ute p en fjllvandring, lngre fisketur etc. Allts nr ni tltar o.s.v. Frdiga, frystorkade mltider, konserver o.s.v. rknas inte. Kom med era favoritrecept.

Fisk, nyfngad fretrdesvis, grna sik eller ring, ljromstoast och fjllripa.
Citera
2022-06-06, 11:51
Medlem
klybans avatar
Nr det blev en massa fiske, s hade man gjort i ordning psar som man bara stekte p och kokade klart.
En favorit var ryggbiff och stekpotatis, och dr man satte pepparmixkant p ryggbiffen och mexikansk grillkrydda p potatisen innan man kte ut.

Det blev som en ritual och en hjdpunkt med fisket, fr fisken den nappade ju inte varje dag alltid.
Sen blev det en del pulvermos med korv, och speciellt om man var ute lngre.
Citera
2024-09-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nytt fr mig men finns nt som heter Mjukkonserv

Verkar vara helt frdiglagad mat som hller i 3 r ej torkat

http://inivildmarken.se/frystorkat-vs-mjukkonserv/

https://www.engelsons.se/4553-blaband-mjukkonserv

S d har vi lsningen att skaffa sdana psar och rtt helfrslutning - apparat (borde finnas som liksom brnner fast en lufttt och stark frslutning av plast eller annat gummi) och d kan tillaga vad tusan ni vill som varmrtt i kket och stoppa ner i psen nr det kallnat och lta paketet ligga ute i skogen i nn lda i hur lnge ni vill eller iaf 3 r i alla vder. Eller nr det krisar s vet ni vars ni har gmt maten i nn trlda under mossen typ nr Ryssen kommer

Vad r det fr sak

Men det blir ganska tungt att slpa p om ni ska g lngt p vandring i flera dagar upp till en vecka

S allt som r torrt och torkat r vl enklare med lite konserver
Bumpar hr istllet fr att starta ny trd, ngon som har tit mjukkonserv och hur smakade det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in