Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-26, 20:02
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Ska jag bära mat och bränsle under längre tid brukar jag göra gryta på ingredienser jag torkat i förväg, typ köttfärs, lök, morot, paprika & chamionjon. Lägger grejerna i blöt någon timme innan och kokar sedan upp med en buljongtärning. Ställer undan och låter dra medan jag fixar lite snabbris att servera med. Gott och lättburet, avservärt mycket billigare än de frystorkade alternativen.

För mer stationära friluftsvistelser finns det ju inte så mycket begränsningar mer än fantasin.
Räknas kanske knappt som mat, men det är rätt trivsamt att sitta i skogen och steka pannkakor över öppen eld.

Samma här, torkar en hel del råvaror. Buljongtärningar eller pulver kan vara guld värda för snabb energi eller smaksättning. Tyvärr så finns inte den bästa buljongpulvret kvar på marknaden (Lidls ekologiska).
Har nästan alltid med mig torkade trattisar i pulverform eller KJ, enkelt att svänga ihop en sås eller soppa av det.
Citera
2022-05-26, 20:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Sluring eller fläsk med löksås!
Vill du ha sluringen som soppa eller mer likt pannkaka?
Citera
2022-05-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ok, måste nog förtydliga trådstarten då vissa inte riktigt verkar hänga med.
Ni kånkar väl inte köttbullar, kylväskor, potatissallad o.s.v. med er om ni ska gå flera dagar i vildmarken?

Vill du styla så fish `n chips kanske, annars en stående enkel för mig är tortellini med tomatsås, det känns riktigt. Bönor i tomatsås gillar jag också om det lagas med omtanke.

Men alternativen är ju oändliga!

(Skrev i nån tråd här med ett par som torkade väldigt mycket själva innan turer, inte jag som startade tråden men jag fick väldigt informativa svar angående torkning av diverse)

Gillar att baka bröd också. Och steker mycket polenta. Fast det går kanske mer åt snacks/tillbehör.

edit: omformuleringar
Senast redigerad av hodde 2022-05-26 kl. 20:09.
Citera
2022-05-26, 23:42
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Vill du styla så fish `n chips kanske, annars en stående enkel för mig är tortellini med tomatsås, det känns riktigt. Bönor i tomatsås gillar jag också om det lagas med omtanke.

Men alternativen är ju oändliga!

(Skrev i nån tråd här med ett par som torkade väldigt mycket själva innan turer, inte jag som startade tråden men jag fick väldigt informativa svar angående torkning av diverse)

Gillar att baka bröd också. Och steker mycket polenta. Fast det går kanske mer åt snacks/tillbehör.

edit: omformuleringar

Så du släpar med dig konserver och potäter och lagar tortellini i vildmarken? Recept?

Tror att moderatorerna kan låsa tråden så att jag kan starta en ÖVERTYDLIG tråd gällande ämnet.
Citera
2022-05-26, 23:50
Medlem
Liberationfronts avatar
Brukar göra vad jag kallar en bullfitta.

Det är typ en slags deg som jag formar som ett korvbröd. Fast lite mer bullig. Som en bullfitta. Sen grillar jag den/på en häll. Sen gärna en korv i mitten. Bullfitta med köttkorv.
Citera
2022-05-27, 08:21
Medlem
448s avatar
Några recept

(FB) Vilken konserver är godast/smartast att ha när man tältar?
Citera
2022-05-27, 09:14
Medlem
Är sällan ute i naturen under längre perioder. Men fisk, potatis med lök/morot/dill etc bakat i aluminiumfolie är riktigt gott.
Citera
2022-05-27, 09:44
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vill du ha sluringen som soppa eller mer likt pannkaka?
Harritsoppai
Citera
2022-05-27, 09:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Harritsoppai
Nu måste jag erkänna att du sätter mig på det hala......
Citera
2022-05-27, 14:12
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Så du släpar med dig konserver och potäter och lagar tortellini i vildmarken? Recept?

Tror att moderatorerna kan låsa tråden så att jag kan starta en ÖVERTYDLIG tråd gällande ämnet.
Då det står i din trådstart att du önskar tips på "riktig" mat och inte konserver eller frystorkat så blir det nog viss förvirring över vad du menar tror jag.

Det finns även trådar om matlagning utomhus i forumet Friluftsliv och vildmark som kanske kan vara något för dig?

/Moderator
Citera
2022-05-27, 19:39
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Då det står i din trådstart att du önskar tips på "riktig" mat och inte konserver eller frystorkat så blir det nog viss förvirring över vad du menar tror jag.

Det finns även trådar om matlagning utomhus i forumet Friluftsliv och vildmark som kanske kan vara något för dig?

/Moderator

Nu handlar ju detta om matlagning och inte om vildmark per se och det går att laga "riktig" mat jag gav ett exempel på detta.

Tror att käre mod får ta på sig läsglasögonen. Frystorkade ingredienser är ok, skriver i trådstarten "färdiga, frystorkade måltider, konserver o.s.v. räknas inte". Så att skriva att man äter en färdig frystorkad påse med chili con carne eller en burk ravioli går bort. Tråden handlar ju inte om raketforskning direkt. Läsförståelse krävs dock.
Citera
2022-05-29, 01:02
Medlem
Sladdarens avatar
Tex blå band mexicansk soppa med bröd och mjukost på tub..

Är man ute på vandring ska det gå fort och snabbt plus hållbart..

Antingen torkat eller frystorkat, pulver grejer osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in