2022-05-26, 20:02
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Ska jag bra mat och brnsle under lngre tid brukar jag gra gryta p ingredienser jag torkat i frvg, typ kttfrs, lk, morot, paprika & chamionjon. Lgger grejerna i blt ngon timme innan och kokar sedan upp med en buljongtrning. Stller undan och lter dra medan jag fixar lite snabbris att servera med. Gott och lttburet, avservrt mycket billigare n de frystorkade alternativen.

Fr mer stationra friluftsvistelser finns det ju inte s mycket begrnsningar mer n fantasin.
Rknas kanske knappt som mat, men det r rtt trivsamt att sitta i skogen och steka pannkakor ver ppen eld.

Samma hr, torkar en hel del rvaror. Buljongtrningar eller pulver kan vara guld vrda fr snabb energi eller smaksttning. Tyvrr s finns inte den bsta buljongpulvret kvar p marknaden (Lidls ekologiska).
Har nstan alltid med mig torkade trattisar i pulverform eller KJ, enkelt att svnga ihop en ss eller soppa av det.
Citera
2022-05-26, 20:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Sluring eller flsk med lkss!
Vill du ha sluringen som soppa eller mer likt pannkaka?
Citera
2022-05-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ok, mste nog frtydliga trdstarten d vissa inte riktigt verkar hnga med.
Ni knkar vl inte kttbullar, kylvskor, potatissallad o.s.v. med er om ni ska g flera dagar i vildmarken?

Vill du styla s fish `n chips kanske, annars en stende enkel fr mig r tortellini med tomatss, det knns riktigt. Bnor i tomatss gillar jag ocks om det lagas med omtanke.

Men alternativen r ju ondliga!

(Skrev i nn trd hr med ett par som torkade vldigt mycket sjlva innan turer, inte jag som startade trden men jag fick vldigt informativa svar angende torkning av diverse)

Gillar att baka brd ocks. Och steker mycket polenta. Fast det gr kanske mer t snacks/tillbehr.

edit: omformuleringar
Senast redigerad av hodde 2022-05-26 kl. 20:09.
Citera
2022-05-26, 23:42
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Vill du styla s fish `n chips kanske, annars en stende enkel fr mig r tortellini med tomatss, det knns riktigt. Bnor i tomatss gillar jag ocks om det lagas med omtanke.

Men alternativen r ju ondliga!

(Skrev i nn trd hr med ett par som torkade vldigt mycket sjlva innan turer, inte jag som startade trden men jag fick vldigt informativa svar angende torkning av diverse)

Gillar att baka brd ocks. Och steker mycket polenta. Fast det gr kanske mer t snacks/tillbehr.

edit: omformuleringar

S du slpar med dig konserver och potter och lagar tortellini i vildmarken? Recept?

Tror att moderatorerna kan lsa trden s att jag kan starta en VERTYDLIG trd gllande mnet.
Citera
2022-05-26, 23:50
Medlem
Liberationfronts avatar
Brukar gra vad jag kallar en bullfitta.

Det r typ en slags deg som jag formar som ett korvbrd. Fast lite mer bullig. Som en bullfitta. Sen grillar jag den/p en hll. Sen grna en korv i mitten. Bullfitta med kttkorv.
Citera
2022-05-27, 08:21
Medlem
448s avatar
Ngra recept

(FB) Vilken konserver r godast/smartast att ha nr man tltar?
Citera
2022-05-27, 09:14
Medlem
r sllan ute i naturen under lngre perioder. Men fisk, potatis med lk/morot/dill etc bakat i aluminiumfolie r riktigt gott.
Citera
2022-05-27, 09:44
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vill du ha sluringen som soppa eller mer likt pannkaka?
Harritsoppai
Citera
2022-05-27, 09:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Harritsoppai
Nu mste jag erknna att du stter mig p det hala......
Citera
2022-05-27, 14:12
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
S du slpar med dig konserver och potter och lagar tortellini i vildmarken? Recept?

Tror att moderatorerna kan lsa trden s att jag kan starta en VERTYDLIG trd gllande mnet.
D det str i din trdstart att du nskar tips p "riktig" mat och inte konserver eller frystorkat s blir det nog viss frvirring ver vad du menar tror jag.

Det finns ven trdar om matlagning utomhus i forumet Friluftsliv och vildmark som kanske kan vara ngot fr dig?

/Moderator
Citera
2022-05-27, 19:39
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
D det str i din trdstart att du nskar tips p "riktig" mat och inte konserver eller frystorkat s blir det nog viss frvirring ver vad du menar tror jag.

Det finns ven trdar om matlagning utomhus i forumet Friluftsliv och vildmark som kanske kan vara ngot fr dig?

/Moderator

Nu handlar ju detta om matlagning och inte om vildmark per se och det gr att laga "riktig" mat jag gav ett exempel p detta.

Tror att kre mod fr ta p sig lsglasgonen. Frystorkade ingredienser r ok, skriver i trdstarten "frdiga, frystorkade mltider, konserver o.s.v. rknas inte". S att skriva att man ter en frdig frystorkad pse med chili con carne eller en burk ravioli gr bort. Trden handlar ju inte om raketforskning direkt. Lsfrstelse krvs dock.
Citera
2022-05-29, 01:02
Medlem
Sladdarens avatar
Tex bl band mexicansk soppa med brd och mjukost p tub..

r man ute p vandring ska det g fort och snabbt plus hllbart..

Antingen torkat eller frystorkat, pulver grejer osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in