• 1
  • 2
2022-05-26, 17:10
Medlem
JerryCottons avatar
Vilken "riktig" mat lagar ni nr ni r ute en lngre period? Nr ni r ute p en fjllvandring, lngre fisketur etc. Allts nr ni tltar o.s.v. Frdiga, frystorkade mltider, konserver o.s.v. rknas inte. Kom med era favoritrecept.
Senast redigerad av JerryCotton 2022-05-26 kl. 17:46.
Citera
2022-05-26, 17:15
Medlem
Korvsoppa med chiliflakes och grillat brd till r nog det godaste jag har tillrett i skogen.
Citera
2022-05-26, 17:26
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IfTheHeadFits
Korvsoppa med chiliflakes och grillat brd till r nog det godaste jag har tillrett i skogen.

Av vilken typ av korv? Menar, en falukorv r ju inte direkt top notch dag 4 i sommarvrme.
Citera
2022-05-26, 17:26
Medlem
borrizs avatar
Kolbullar
Citera
2022-05-26, 17:29
Medlem
Makaroner och kttbullar. Bara lskar det. Kan ta det flera dagar i strck. Annars ravioli p burk.
Citera
2022-05-26, 17:44
Medlem
JerryCottons avatar
Jag brukar ha med mig mjlkpulver. Frhjer en fisksoppa nr man ftt en ring eller tv.
Har ven alltid med mig torkade rter, dill, persilja etc. Tar lite plats, men frhjer vilken mltid som helst.

Min fisksoppa p fjllet

Fisk
Salt
Vatten
Mjlkpulver
Torkad dill och persilja
Lkpulver
Torkad morot och potatis
En klick smr
Vitpeppar

Koka frst fisken p benet.
Plocka upp fisken och tjonga i resten av ingredienserna.
Urbena och tillstt fisken i kokbuljongen efter att man dragit i alla andra ingredienser och reducerat vtskan litegrann.
Citera
2022-05-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Av vilken typ av korv? Menar, en falukorv r ju inte direkt top notch dag 4 i sommarvrme.
Ja det tnkte jag inte p, det var i vintras chilisoppan kom till. Men det var i alla fall en kttigare grillkorv frn Snellman. Tveksamt om ni har den i Sverige.
Citera
2022-05-26, 17:47
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IfTheHeadFits
Ja det tnkte jag inte p, det var i vintras chilisoppan kom till. Men det var i alla fall en kttigare grillkorv frn Snellman. Tveksamt om ni har den i Sverige.

Tyvrr s har vi inte tillgng till Snellmans goda korvar.
Citera
2022-05-26, 18:09
Medlem
vintertid lagar jag sllan mat ute, men gr man det s blir det gryta eller soppa ver ppeneld

sommartid blir det nstan alltid grilla.
Ibland r man ute fiskar och grillar fisken frsk med medhavda tillbehr som
frskpotatis eller potatissallad och ngon ss ,kanske romss , lite dryck i kylvska.

grillgaller och stormkk finns i bten
Samt liten aburk, hnder att man varmrker fisken med.

Vintertid r sllan, men d r det grilla ibland, eller en soppa, alternativt gryta ver ppen eld
vilket sker mkt sllan trkigt nog.

Fr ta tag i det nsta vinter.
Vara ute mer och laga mat, fr det r mysigt gra eld ute p vintern och skert med.
Och med rtt klder r inte detta ngot bekymmer heller.
Citera
2022-05-26, 18:09
Medlem
tastass avatar
Ska jag bra mat och brnsle under lngre tid brukar jag gra gryta p ingredienser jag torkat i frvg, typ kttfrs, lk, morot, paprika & chamionjon. Lgger grejerna i blt ngon timme innan och kokar sedan upp med en buljongtrning. Stller undan och lter dra medan jag fixar lite snabbris att servera med. Gott och lttburet, avservrt mycket billigare n de frystorkade alternativen.

Fr mer stationra friluftsvistelser finns det ju inte s mycket begrnsningar mer n fantasin.
Rknas kanske knappt som mat, men det r rtt trivsamt att sitta i skogen och steka pannkakor ver ppen eld.
Citera
2022-05-26, 18:12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vilken "riktig" mat lagar ni nr ni r ute en lngre period? Nr ni r ute p en fjllvandring, lngre fisketur etc. Allts nr ni tltar o.s.v. Frdiga, frystorkade mltider, konserver o.s.v. rknas inte. Kom med era favoritrecept.
Sluring eller flsk med lkss!
Citera
2022-05-26, 19:51
Medlem
JerryCottons avatar
Ok, mste nog frtydliga trdstarten d vissa inte riktigt verkar hnga med.
Ni knkar vl inte kttbullar, kylvskor, potatissallad o.s.v. med er om ni ska g flera dagar i vildmarken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in