• 1
  • 2
2022-05-26, 17:10
Medlem
JerryCottons avatar
Vilken "riktig" mat lagar ni när ni är ute en längre period? När ni är ute på en fjällvandring, längre fisketur etc. Alltså när ni tältar o.s.v. Färdiga, frystorkade måltider, konserver o.s.v. räknas inte. Kom med era favoritrecept.
Senast redigerad av JerryCotton 2022-05-26 kl. 17:46.
Citera
2022-05-26, 17:15
Medlem
Korvsoppa med chiliflakes och grillat bröd till är nog det godaste jag har tillrett i skogen.
Citera
2022-05-26, 17:26
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IfTheHeadFits
Korvsoppa med chiliflakes och grillat bröd till är nog det godaste jag har tillrett i skogen.

Av vilken typ av korv? Menar, en falukorv är ju inte direkt top notch dag 4 i sommarvärme.
Citera
2022-05-26, 17:26
Medlem
borrizs avatar
Kolbullar
Citera
2022-05-26, 17:29
Medlem
Makaroner och köttbullar. Bara älskar det. Kan äta det flera dagar i sträck. Annars ravioli på burk.
Citera
2022-05-26, 17:44
Medlem
JerryCottons avatar
Jag brukar ha med mig mjölkpulver. Förhöjer en fisksoppa när man fått en öring eller två.
Har även alltid med mig torkade örter, dill, persilja etc. Tar lite plats, men förhöjer vilken måltid som helst.

Min fisksoppa på fjället

Fisk
Salt
Vatten
Mjölkpulver
Torkad dill och persilja
Lökpulver
Torkad morot och potatis
En klick smör
Vitpeppar

Koka först fisken på benet.
Plocka upp fisken och tjonga i resten av ingredienserna.
Urbena och tillsätt fisken i kokbuljongen efter att man dragit i alla andra ingredienser och reducerat vätskan litegrann.
Citera
2022-05-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Av vilken typ av korv? Menar, en falukorv är ju inte direkt top notch dag 4 i sommarvärme.
Ja det tänkte jag inte på, det var i vintras chilisoppan kom till. Men det var i alla fall en köttigare grillkorv från Snellman. Tveksamt om ni har den i Sverige.
Citera
2022-05-26, 17:47
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IfTheHeadFits
Ja det tänkte jag inte på, det var i vintras chilisoppan kom till. Men det var i alla fall en köttigare grillkorv från Snellman. Tveksamt om ni har den i Sverige.

Tyvärr så har vi inte tillgång till Snellmans goda korvar.
Citera
2022-05-26, 18:09
Medlem
vintertid lagar jag sällan mat ute, men gör man det så blir det gryta eller soppa över öppeneld

sommartid blir det nästan alltid grilla.
Ibland är man ute fiskar och grillar fisken färsk med medhavda tillbehör som
färskpotatis eller potatissallad och någon sås ,kanske romsås , lite dryck i kylväska.

grillgaller och stormkök finns i båten
Samt liten aburök, händer att man varmröker fisken med.

Vintertid är sällan, men då är det grilla ibland, eller en soppa, alternativt gryta över öppen eld
vilket sker mkt sällan tråkigt nog.

Får ta tag i det nästa vinter.
Vara ute mer och laga mat, för det är mysigt göra eld ute på vintern och säkert med.
Och med rätt kläder är inte detta något bekymmer heller.
Citera
2022-05-26, 18:09
Medlem
tastass avatar
Ska jag bära mat och bränsle under längre tid brukar jag göra gryta på ingredienser jag torkat i förväg, typ köttfärs, lök, morot, paprika & chamionjon. Lägger grejerna i blöt någon timme innan och kokar sedan upp med en buljongtärning. Ställer undan och låter dra medan jag fixar lite snabbris att servera med. Gott och lättburet, avservärt mycket billigare än de frystorkade alternativen.

För mer stationära friluftsvistelser finns det ju inte så mycket begränsningar mer än fantasin.
Räknas kanske knappt som mat, men det är rätt trivsamt att sitta i skogen och steka pannkakor över öppen eld.
Citera
2022-05-26, 18:12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vilken "riktig" mat lagar ni när ni är ute en längre period? När ni är ute på en fjällvandring, längre fisketur etc. Alltså när ni tältar o.s.v. Färdiga, frystorkade måltider, konserver o.s.v. räknas inte. Kom med era favoritrecept.
Sluring eller fläsk med löksås!
Citera
2022-05-26, 19:51
Medlem
JerryCottons avatar
Ok, måste nog förtydliga trådstarten då vissa inte riktigt verkar hänga med.
Ni kånkar väl inte köttbullar, kylväskor, potatissallad o.s.v. med er om ni ska gå flera dagar i vildmarken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in