2022-05-26, 19:36
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hade bett köparen fara och flyga. Du har påpekat fel och brister, den köparen kan lika gärna bytt ut delar som varit trasigt på en annan bil och försöker lura dej. Nästa gång skriver du 2 kvitton ett till dej ett till den andra med datum regnr såld i provkört och godkänt skick och informerad om bilens skick säljes utan garanti fullo betald och priset sedan säljare och köparens underskrift lika dant på bägge kvittona så slipper du tattare som försöker lura säljare. Hade en som hörde avser efter 2 år och sa att oljan är svart och däcken var slut! Har inte skällt så mycket på någon i hela mitt liv och hamnade på svarta listan all inte sälja till den personen

Du låter extremt naiv. Vi förstår alla att du förmodligen vågar låta barsk mot "Bosse 57" med ryggproblem. Vad gör du när 3 personer knackar på din dörr klockan 21.15 på en söndag med blodspängda ögon.

Min poäng är att självklart ska inte TS köpa tillbaka bilen MEN om han sålt till fel person kan det bli problem.
Citera
2022-05-26, 22:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Man säger att smålänningar är snåla, men undra inte om utlänningarna är dubbelt upp.

Man förstår att det är helt omöjligt att bedriva affärer i utvecklingsländer, jag menar den mängd tid det går åt för ett samhälle om alla skulle hålla på på samma sätt. Oändligt.

Påminner mig om en situation på Kanarieöarna.
En kompis visade intresse för en Kucci-väska och det blev diskussion om priset.
När det till slut inte blev någon affär så skrek nasaren på relativt bra svenska:

-Jävla smålänning.
Citera
2022-05-26, 22:49
Medlem
Bluebeast72s avatar
Är ditt liv mer värt än 13 lax är frågan du får ställa dig. Du slipper alla problem med återköp, din plånbok misshandlar dig inte.
Citera
2022-05-26, 22:55
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Be honom dra åt helvete! Vad fan tror han när han köper en trasig bil?

Sådär. Ordentligt och välgrundat svar!

Bara att låsa tråden nu
Citera
2022-05-26, 22:59
Medlem
Sen jag var barn har jag fått höra en sak gång på gång på gång när det gäller bilaffärer, gissar att många av ni som du läser redan vet vad det är och för ni som inte gör det så låter det så här:

Gör inte bilaffärer med babbeluringar!! Lägg även till zigenarer, polacker m.m. För att göra det ännu enklare gör inte bilaffärer med annat än svenskar!

Man kan möjligtvis köpa bil av utlänningar om man själv är en duktig bilmek, eller har med en, dock på egen risk och bli inte förvånad när ni sen hittar fusklagningar och skit.

Invandrare har en helt annan inställning, modus och kultur än svenskar när det kommer til bilaffärer. När dom ringer så säger du att bilen är såld och så lägger du på = problem solved. Annars är det snart du som sitter och skriver en liknade tråd här på fb.
Citera
2022-05-26, 23:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
När det till slut inte blev någon affär så skrek nasaren på relativt bra svenska:

-Jävla smålänning.

Tror rätt säkert att din situation är hämtad från Sällskapsresan. En spanjor som säger "jävla smålänning!" när någon av rollfigurerna försöker pruta på värdelös turist-pryl. Kanske den där cigarett-åsnan.
Citera
2022-05-27, 00:05
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du låter extremt naiv. Vi förstår alla att du förmodligen vågar låta barsk mot "Bosse 57" med ryggproblem. Vad gör du när 3 personer knackar på din dörr klockan 21.15 på en söndag med blodspängda ögon.

Min poäng är att självklart ska inte TS köpa tillbaka bilen MEN om han sålt till fel person kan det bli problem.
Jodå det har dykt upp trähattar och tjafsat men fått åka hem igen och jag har förklarat att det är ingen idé att hota eller försöka lura mej och det har funkat i 37 år som jag har köpt och sålt fordon bildelar och annat.

Men visst har jag blivit lurad några gånger när jag köpt något men jag kunde kollat skicket bättre men jag har aldrig gått till säljaren och tjafsat
Citera
2022-05-27, 01:43
Medlem
Jamiltons avatar
Efter att nästan blivit misshandlad när jag sålde min senaste bil bestämde jag mig för att aldrig sälja till någon invandrare igen. Hittade en kille som jag visste var utlänning men han verkade reko på meddelande med bra svenska.
Sen kom det ändå en Orten kille som blev förbannad när vi skulle göra ägarbytet. Aldrig igen asså, de va sista droppen kan jag säga. Han slängde iväg registreringsbeviset och körkortet ur handen på mig och började puttas o grejjer. Tur att hans vän var med som lugnade ner honom. Min största mardröm efter detta är att han skulle höra av sig angående brister på bilen i efterhand likt det TS fått erfara. FYFAN
Citera
2022-05-27, 07:05
Medlem
F Lars Backs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

-Jävla smålänning.

Han kanske hade lärt sig repliken genom att kolla på Sällskapsresan...
Citera
2022-05-27, 07:57
Medlem
Bör tilläggas att det var inte invandrare som köpte bilen
De var svenskar allihop.

Har inte svarat på hans meddelanden för jag tycker det är så himla dumt. Att köpa en defekt bil för att sedan klaga på att den är defekt. Speciellt när det stod tydligt i annonsen.

Han menar nu på att eftersom att vinterdäck inte ingick i affären så ska han ha ersättning på 3000 spänn. Det är ju förfan maj!

Var aldrig på tal om vinterdäck heller, stod varken i annonsen eller att han frågade om det.

Men kanske skickar iväg ett argt sms senare idag, för sånt här gör mig riktigt förbannad. Känns som att han spelar på att det är min andra bilförsäljning någonsin och jag är 20 år.

Det finns verkligen idioter till allt
Citera
2022-05-27, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe33331
Bör tilläggas att det var inte invandrare som köpte bilen
De var svenskar allihop.

Har inte svarat på hans meddelanden för jag tycker det är så himla dumt. Att köpa en defekt bil för att sedan klaga på att den är defekt. Speciellt när det stod tydligt i annonsen.

Han menar nu på att eftersom att vinterdäck inte ingick i affären så ska han ha ersättning på 3000 spänn. Det är ju förfan maj!

Var aldrig på tal om vinterdäck heller, stod varken i annonsen eller att han frågade om det.

Men kanske skickar iväg ett argt sms senare idag, för sånt här gör mig riktigt förbannad. Känns som att han spelar på att det är min andra bilförsäljning någonsin och jag är 20 år.

Det finns verkligen idioter till allt

Om du ska svara så (och kanske vara lite mer seriös än i mitt förra inlägg) så ha en hövlig ton och förklara att bilen såldes i det skick den var, du upplyste om felen samt att det var känt att vinterhjul inte i gick (hur kunde han missa det liksom).

Annars ignorera bara, men kan kanske vara skönt att få det avslutat. Men han ska inte ha en spänn tillbaka. Ersättning för vinterhjul som inte i gick...

Sålde en hoj i nerplockat skick en gång för några tusen, och var tydlig med att det är det här du köper som du ser framför dig, dvs en hög med delar, lådor med skruvar osv. Sa att det mesta är med, men det kan saknas delar. Han kollade inte ens i lådorna utan lastade in allt i bilen och drog.

Sen hör han likväl av sig och frågar efter delar som saknades...
Citera
2022-05-27, 09:12
Medlem
Han kan inte kräva något. Du är skyldig att upplysa om fel du känner till, köparen är skyldig att undersöka bilen. En bil som går på ca 13k och som gissningsvis är äldre kan man ju som köpare rimligtvis misstänka har en massa fel. Fel som inte dykt upp på besiktning är rimligtvis inte kända för dig, och du har upplyst om att bilen är defekt. Du vet ju inte heller vad fan han har gjort med bilen under den tid den var i hans ägo.
Någon ersättning för frånvaro vinterdäck ska han såklart inte ha om det inte var så att ni specificerade att vinterdäck skulle medfölja. Urdumt.
Han får väl ta det vidare juridiskt om han inte är nöjd.
Senast redigerad av FranzIam 2022-05-27 kl. 09:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in