Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
För 13000 kronor kan ingen frisk människa förvänta sig att man köper en bil som ska fungera felfritt i massa år. Snarare får man förvänta sig att end-of-life kan infalla inom närmaste timmarna om man har otur
Ingen frisk människa, som är normalbegåvad, bör rimligen heller kunna få det jag skrev till att någon förväntar sig att en bil för 13.000:- ska fungera felfritt i massa år.
Det jag diskuterar är topic för tråden och en bil som "rasade" fem timmar efter köpet.
Citat:
Ursprungligen postat av
FranzIam
Vad fan förväntar du dig av en bil för 13 000 undrar jag?
Jag förväntar mig väl ungefär det jag skrev, att det spontant låter som köparen inte har mycket att hämta.
Jag är inte helt uppdaterad på prisläget just för Saab mer än att jag vet att andrahandsvärdet är kass och att 13.000:- för en snart 20år gammal bil med nästan 30.000 mil på mätaren som är defekt inte låter så överdrivet billigt.
Och ska man använda enbart priset som ett argument från säljarens sida måste man ställa det i relation till aktuellt marknadspris för likvärdiga varor.
Men framförallt som jag skrev är det vad man avtalat om som är viktigast och styr vad man kan förvänta sig.
Trådstarten och ts övriga inlägg i tråden är lite röriga, det är svårt att få en helhetsbild av vad exakt det är som avtalats, vad som beskrivits som defekt, vilka löften som getts i övrigt och vad som "rasat".
Jag vet inte varför merparten i alla sådana här trådar alltid tenderar att ta säljarens parti och med automatik utgår i från att köparen som har invändningar är kriminella blattar osv. När sanningen är att många Svenskar och vår, i en del avseenden, ganska oärliga affärskultur, i en hel del fall, är väl förtjänta av ett rejält ifrågasättande.
Tråden är ett bra exempel på hur många Svenskar tror att man kan sälja vilket skit som helst utan att ta något som helst ansvar för det som sålts.
Klart folk med all rätt, oavsett etnicitet, kan bli förbannade av det.