2022-05-27, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är "köplagen" som gäller mellan två privatpersoner och till skillnad från "konsumentköplagen" är det det som ni avtalat om som gäller. Men det finns ändå vissa omständigheter som inte går att förhandla bort, som ex oskäligt högt pris, saker som köparen borde ha kunnat förvänta sig osv.

Du kommer få mängder av svar där det påstås att säljer man något "i befintligt skick" är det bara att be köparen dra åt helvete. Men riktigt så enkelt är det inte.

I ditt fall bör priset varit långt under marknadspriset för motsvarande fungerande bil och så lågt att köparen inte kan förvänta sig mer än vad han fått.

Bortsett från dom defekter du beskrivit ska du inte heller ha gett några löften om att den i övrigt fungerar bra om den inte gjorde det.

Bara för att du erkänner och friskriver dig från ett fel har du inte friskrivit dig från samtliga fel.

Att du sålde den för hälften av vad du betalade för säger inte med automatik att priset för bilen i dess nuvarande skick var marknadsmässigt.

Vad fan förväntar du dig av en bil för 13 000 undrar jag?
Citera
2022-05-27, 09:23
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är "köplagen" som gäller mellan två privatpersoner och till skillnad från "konsumentköplagen" är det det som ni avtalat om som gäller. Men det finns ändå vissa omständigheter som inte går att förhandla bort, som ex oskäligt högt pris, saker som köparen borde ha kunnat förvänta sig osv.

Du kommer få mängder av svar där det påstås att säljer man något "i befintligt skick" är det bara att be köparen dra åt helvete. Men riktigt så enkelt är det inte.

I ditt fall bör priset varit långt under marknadspriset för motsvarande fungerande bil och så lågt att köparen inte kan förvänta sig mer än vad han fått.

Bortsett från dom defekter du beskrivit ska du inte heller ha gett några löften om att den i övrigt fungerar bra om den inte gjorde det.

Bara för att du erkänner och friskriver dig från ett fel har du inte friskrivit dig från samtliga fel.

Att du sålde den för hälften av vad du betalade för säger inte med automatik att priset för bilen i dess nuvarande skick var marknadsmässigt.
För 13000 kronor kan ingen frisk människa förvänta sig att man köper en bil som ska fungera felfritt i massa år. Snarare får man förvänta sig att end-of-life kan infalla inom närmaste timmarna om man har otur
Citera
2022-05-27, 13:06
Medlem
Update!

Jag skrev fint och artigt att jag kommer inte häva köpet eller stå för eventuella kostnader som uppkommer efter min tid som ägare.

Jag skrev även och hänvisade till köplagen och upplysningsplikt samt undersökningsplikt.

Och skrev även att det var aldrig prat om vinterdäck i affären, varken i annonsen eller i meddelanden.

Jag hoppades då på att det skulle vara slut där,
Men verkar som jag ska tydligen gå på rättegång haha och han skulle minsann kolla med sin advokat…. Hahaha

Hade lust och skriva att jag torkar mig med hans 13 000kr och be han dra åt helvete.
Citera
2022-05-27, 14:13
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe33331
Update!

Jag skrev fint och artigt att jag kommer inte häva köpet eller stå för eventuella kostnader som uppkommer efter min tid som ägare.

Jag skrev även och hänvisade till köplagen och upplysningsplikt samt undersökningsplikt.

Och skrev även att det var aldrig prat om vinterdäck i affären, varken i annonsen eller i meddelanden.

Men verkar som jag ska tydligen gå på rättegång haha och han skulle minsann kolla med sin advokat…. Hahaha

Hade lust och skriva att jag torkar mig med hans 13 000kr och be han dra åt helvete.

Haha, hade en sympatisk person fått haveriet på väg från mig med en bil jag sålt så hade jag kanske funderat på det. Men bara det att han i efterhand kräver vinterdäck gör ju att sympatierna försvinner fort. Hans enda hopp är att han kan påvisa att du kände till fel som du inte berättade om, vilket bortsett från att det är extremt svårbevisat, inte verkar vara fallet av din berättelse. Så du kan nog vara ganska lugn oavsett. Hade han köpt av en firma hade det varit värre, fast då hade det nog funnits tydliga avtal om repobjekt utan förväntad funktionalitet.

Det enda man får värdera är risken att få en galning på halsen, men han kommer nog ge sig efter att ha pratat med sin jurist.
Citera
2022-05-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
För 13000 kronor kan ingen frisk människa förvänta sig att man köper en bil som ska fungera felfritt i massa år. Snarare får man förvänta sig att end-of-life kan infalla inom närmaste timmarna om man har otur

Ingen frisk människa, som är normalbegåvad, bör rimligen heller kunna få det jag skrev till att någon förväntar sig att en bil för 13.000:- ska fungera felfritt i massa år.

Det jag diskuterar är topic för tråden och en bil som "rasade" fem timmar efter köpet.

Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam

Jag förväntar mig väl ungefär det jag skrev, att det spontant låter som köparen inte har mycket att hämta.

Jag är inte helt uppdaterad på prisläget just för Saab mer än att jag vet att andrahandsvärdet är kass och att 13.000:- för en snart 20år gammal bil med nästan 30.000 mil på mätaren som är defekt inte låter så överdrivet billigt.

Och ska man använda enbart priset som ett argument från säljarens sida måste man ställa det i relation till aktuellt marknadspris för likvärdiga varor.

Men framförallt som jag skrev är det vad man avtalat om som är viktigast och styr vad man kan förvänta sig.

Trådstarten och ts övriga inlägg i tråden är lite röriga, det är svårt att få en helhetsbild av vad exakt det är som avtalats, vad som beskrivits som defekt, vilka löften som getts i övrigt och vad som "rasat".

Jag vet inte varför merparten i alla sådana här trådar alltid tenderar att ta säljarens parti och med automatik utgår i från att köparen som har invändningar är kriminella blattar osv. När sanningen är att många Svenskar och vår, i en del avseenden, ganska oärliga affärskultur, i en hel del fall, är väl förtjänta av ett rejält ifrågasättande.

Tråden är ett bra exempel på hur många Svenskar tror att man kan sälja vilket skit som helst utan att ta något som helst ansvar för det som sålts.

Klart folk med all rätt, oavsett etnicitet, kan bli förbannade av det.
Citera
2022-05-27, 17:23
Medlem
godboys avatar
Alltså en bil för 13K, det är ju självklart frågan om en gammal bil och säljaren har ju också uppgett att den är delvis trasig. Att tanka felkoder ur ett sånt objekt är inte alltid ens meningsfullt, för man kommer få hur många som helst.

Med tanke på pris och ålder samt given information till köparen så är det osannolikt att det skulle bli en negativ juridisk följd för TS.
Citera
2022-05-27, 17:34
Medlem
killawifes avatar
Bränslepumpen kostar 1100 på biltema. Det tar en halvtimme att byta den. Vad håller idioten på med?
Citera
2022-05-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe33331
Update!

Han ska alltså anlita en advokat för ett bilköp på 13000...

Låter mest som att han försöker skrämma dig...
Citera
2022-05-27, 19:41
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam

Beror på.
Använder min V70 2005 dagligen, den har gått 53000 mil och allt utom en elytterspegel fungerar, även AC:n funkar.Reparerade ett styrstag för 15mån sedan, övrigt inget.
Skulle troligen få typ 13 för den (besiktades för 3 veckor sedan u.a.) givet milen men är övertygad om att den har 15000 mil till att ge, så jo det finns vettiga bilar som är i "botten" vad gäller lågt pris.
Citera
2022-05-27, 20:58
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
En bil för 13k behöver inte vara ett rat, långt ifrån, fattar inte varför ni är så många som klankar ner på det. Däremot tycker jag 13k låter för mycket för den där SAAB:en men strunt samma. Jag säljer och köper bilar lite nu och då, bara via facebook marketplace, gratis och jag väljer vilka jag etablerar kontakt med av alla som messar mig, man ser profiler och har blivit lätt luttrad med åren så intuitionen är hyfsat skarp.
Plus att allt är i skrift, sen är jag alltid ärlig med vad jag säljer också och hävdar någon något annat och jag kan känna på något sätt att det föreligger någon sanning i det missnöje nu någon skulle kunna känna så har jag handlöst återkallat affären, det har däremot aldrig hänt.
Däremot har jag själv blivit blåst ett par gånger men aldrig orkat bry mig nämndvärt, jag har till skillnad från din köpare bara gått vidare, åtgärdat sagda fel som jag kunnat räkna med och sedan bara sålt vidare bilen med information om vad jag just åtgärdat.
Tråkigt, klimatet i köp och säljvärlden har blivit kall och hård, visst har jag haft mycket med sk icke-svenskar att göra när jag sålt bilar, men jag har helt enkelt inte svarat dem efter mina erfarenheter tidigare då det bara ska klagas på en redan billig bil och prutas och klagas på redan sagda fel jag skrivit om i annons, haha...
Trevlig helg och släpp det där
Citera
2022-05-27, 21:18
Medlem
Som många påpekar låter 13000 för den bilen med dom felen som en för hög summa. Jag tänker inte kalla TS för en lögnare men min intuition säger att vi kanske får en färgad del av historien här.
Citera
2022-05-28, 09:39
Medlem
Eftersom det har varit flera frågetecken kring prissättningen, så ska jag nu förklara. Bilen lades upp till försäljning med ett pris på 16 000kr

Sen skrev jag att priset går att diskutera och även att den är defekt
Sen kan inte jag stå för hur folk prutar på priset.

Bör även tilläggas att bilen var en Saab 9-3 aero 2.8L V6 med steg 2 optimering vilket gav dryga 315 hästar. Och den är besiktigad till slutet av året och även skattad. Och motor och växellåda gick bra när den lämnade min uppfart, den gick så bra att de var så intresserade av bilen och köpte den. Sen kan inte jag stå för vad som sker efter att den lämnat min uppfart.

Han kan sälja bilen i delar och han kommer tjäna tillbaka sina pengar, men han ska istället vara jobbig och spela på att jag är så ung och det var min andra bil.

Men jag kommer stå på mig så långt det går, för jag tycker att på vissa sätt ska man inte bete sig. Speciellt när jag varit så ärlig jag har kunnat vara. Mycket mer ärlig än en invandrare i en förort hade varit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in