2022-05-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe33331
Hej kära flashbackare

Jag köpte en bil för någon månad sedan
Men till min förskräckelse så lossnade delar av avgassystemet mitt på motorvägen under gårdagen.
Och bilen började gå ryckigt/skakigt

Jag lade då upp bilen för ungefär hälften av priset jag köpt den för.

Fick en intressent nästan direkt som hämtade bilen dagen efter.
Jag hade tydligt påpekat i annonsen att bilen var defekt i avgassystemet och gick ryckigt. Jag avrådde även köparen från att köra långt med bilen. Vilket han ändå valde att göra.

Får veta 5 timmar efter köpet att bilen har rasat och soppapumpen är trasig och att det fanns felkoder sedan min tid som ägare.
Jag själv äger inget diagnosverktyg, så visste inte om felkoderna alls.

Nu säger köparen att han ska lämna in bilen för att få en prisuppgift. Och om den är för hög så kräver köparen att jag ska köpa tillbaka bilen

Bör tilläggas att bilen såldes för 13000kr och jag påpekade väldigt tydligt att den var defekt, dåliga tändstift, hål i avgassystemet.

Måste jag köpa tillbaka bilen?
Hur skulle ni ha gjort?
Jag vet att det finns köplagen eller vad den heter. Och att köparen har undersökningsplikt men blir ändå nojjig när dessa saker händer

Hur hade ni gjort?

Moderator får flytta på tråden om den är i fel kategori

Tack!

Regel nummer ett är att inte sälja någonting till eller beblanda sig med sånna.

Du står mot en arbetslös dagdrivare som aldrig kommer ge sig och som inte drar sig för att skapa problem för dig oavsett metod.

Dumt gjort.
Citera
2022-05-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Eftersom 90% av alla meddelanden kommer första dagen efter att bilen annonseras tar det ju inte jättemycket tid.

Man får 19: Ey kompis du får 65%
Och en som skriver: "Hej mitt namn är Hamleys och jag är intresserad av att titta på din bil"

Jag sålde precis min Mercedes årsmodell 2018 och det gick över förväntan.

Sammanlagt:
5 annonser
80 st Ey Brorschan
5 st ska kolla med frugan
2 st som kollade
1 köpte.

Allt inom en vecka, en ny annons varje dag.
Jag fick 6% mer än vad Mercedes erbjöd

har du försökt sälja en bil i 30k klassen? för 13 år sedan var det 100 ey bryshan och möjligen en svensk... blev såld till slut efter mycket huvudvärk och flera dagar.
Fast nu med meddelande systemet kanske det är bättre? förr fick man ju köpa ett kontant korts sim som alla idioter ringde på och sedan kasta eftersom annars blir man aldrig av med dom.
Citera
2022-05-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
har du försökt sälja en bil i 30k klassen? för 13 år sedan var det 100 ey bryshan och möjligen en svensk... blev såld till slut efter mycket huvudvärk och flera dagar.
Fast nu med meddelande systemet kanske det är bättre? förr fick man ju köpa ett kontant korts sim som alla idioter ringde på och sedan kasta eftersom annars blir man aldrig av med dom.

Hur skulle du kunna sälja bilen problem och krångelfritt till en Svensk om inga Svenskar ringde på bilen och inte invandrarna fanns och drev upp priset på bilar som uppenbarligen ytterst få Svenskar vill köpa, tänker du?
Citera
2022-05-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur skulle du kunna sälja bilen problem och krångelfritt till en Svensk om inga Svenskar ringde på bilen och inte invandrarna fanns och drev upp priset på bilar som uppenbarligen ytterst få Svenskar vill köpa, tänker du?

Hittade ju en svensk som jag sålde till. ingen invandrare drev upp priset eftersom ALLA telefon prutade i olika mån "eyy 5000kr bryshan ja hemta nu".
Säljer man för ett skäligt pris så brukar man få det i slutändan men att svara på 511 samtal där hälften knappt kan engelska frestar på tålamodet.
Citera
2022-05-25, 18:03
Medlem
Citat:
Hittade ju en svensk som jag sålde till. ingen invandrare drev upp priset eftersom ALLA telefon prutade i olika mån "eyy 5000kr bryshan ja hemta nu".
Säljer man för ett skäligt pris så brukar man få det i slutändan men att svara på 511 samtal där hälften knappt kan engelska frestar på tålamodet.

Du skrev "möjligen EN Svensk" så jag tolkade det som:

1. Att det kanske inte ens var en enda svensk som ringde på bilen.

2. Att ingen Svensk ville köpa den, för du bör väl rimligen ha kommit ihåg om Svensken som "möjligen ringde" köpte den?

Vi lever i en marknadsekonomi, om det bara finns en enda person (svensk) i landet som vill köpa en sak faller priset.
Citera
2022-05-25, 22:47
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Man säger att smålänningar är snåla, men undra inte om utlänningarna är dubbelt upp.

Man förstår att det är helt omöjligt att bedriva affärer i utvecklingsländer, jag menar den mängd tid det går åt för ett samhälle om alla skulle hålla på på samma sätt. Oändligt.
Citera
2022-05-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du skrev "möjligen EN Svensk" så jag tolkade det som:

1. Att det kanske inte ens var en enda svensk som ringde på bilen.

2. Att ingen Svensk ville köpa den, för du bör väl rimligen ha kommit ihåg om Svensken som "möjligen ringde" köpte den?

Vi lever i en marknadsekonomi, om det bara finns en enda person (svensk) i landet som vill köpa en sak faller priset.
alla andra ville omöjligen betala det pris jag ville ha... inte ens i närheten hur håller det priset uppe. om du lägger ut en sak för 100 kr och 100 personer ringer dig och ger dig på bud på 5 kr och sedan kommer en som vill lägga 90 kr, hur ökar alla dessa som vill ge 5 kr?
Citera
2022-05-26, 04:53
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Ääh vafan så där jävla jobbigt är det ju inte!
Även om det är mycket jobbiga små bilhandlare som direkt kan sortera bort så går det att hantera.
I och med att man ganska enkelt kommunicerar via meddelandefunktionen på blocket så går det utmärkt bra att skita i att svara spekulanter som skriver dåligt eller verkar ha en trist ton.

Det är bara att vänta på ett meddelande som verkar vara från en trevlig person innan man tar telefonkontakt.

Jag håller med dig, men det förutsätter att man inte lägger ut mobilnummer samt raderar bort regnummer på bilen. Har sålt några bilar på Blocket genom åren - allt från riktigt billig till riktigt dyr. Jag var väldigt tydlig i annonserna med utrustning och skick, underströk också att priset var färdigprutat och klart - skulle inte gå ner en krona från det begärda priset.

Fick massor av svar, närmare 100 st på den dyraste bilen och runt 50 på den billigaste bilen. 80% var skit - halvtokiga iranier och annat i arabväg som ville göra otroligt märkliga bytesaffärer. Så de besvarade jag inte. Däremot så sorterade jag fram de 3-4 som jag helst ville sälja till. Det blev affär direkt på alla bilarna och inga som helst prutningsförsök heller.

Så Blocket är lite vad man gör det till. Lägger man ut telefonnummer så får man skylla sig själv att man har hela Järvafältet i luren minuten efter annonsen publicerats...

Men gör man däremot rätt så är det en utmärkt försäljningsplattform för det mesta, inkl bilar.
Citera
2022-05-26, 05:28
Medlem
Var det Ali Baba som köpte - hur högt eller lågt var priset?
Citera
2022-05-26, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe33331
Hej kära flashbackare

Jag köpte en bil för någon månad sedan
Men till min förskräckelse så lossnade delar av avgassystemet mitt på motorvägen under gårdagen.
Och bilen började gå ryckigt/skakigt

Jag lade då upp bilen för ungefär hälften av priset jag köpt den för.

Fick en intressent nästan direkt som hämtade bilen dagen efter.
Jag hade tydligt påpekat i annonsen att bilen var defekt i avgassystemet och gick ryckigt. Jag avrådde även köparen från att köra långt med bilen. Vilket han ändå valde att göra.

Får veta 5 timmar efter köpet att bilen har rasat och soppapumpen är trasig och att det fanns felkoder sedan min tid som ägare.
Jag själv äger inget diagnosverktyg, så visste inte om felkoderna alls.

Nu säger köparen att han ska lämna in bilen för att få en prisuppgift. Och om den är för hög så kräver köparen att jag ska köpa tillbaka bilen

Bör tilläggas att bilen såldes för 13000kr och jag påpekade väldigt tydligt att den var defekt, dåliga tändstift, hål i avgassystemet.

Hur skulle ni ha gjort?
Jag vet att det finns köplagen eller vad den heter. Och att köparen har undersökningsplikt men blir ändå nojjig när dessa saker händer

Hur hade ni gjort?

Moderator får flytta på tråden om den är i fel kategori

Tack!

Misstänker att det var en blatte som köpte bilen. Regel 1 sälj aldrig en bil till en blatte. Blir alltid problem.
Regel 2. Sälj inte bil privat. Numera är det stor risk att bli blåst. Visst bilfirmor betalar sämre. Men det är bra mycket tryggare.
Citera
2022-05-26, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Blocket är idag en krigszonen och det är väldigt få svenskar där. Sålt ett par bilar där för över 10 år sedan och FYFAN säger jag bara. Var nog en enda som kunde svenska "skapligt".
Bättre att skrota skiten om det är en "vanlig" bil.

Även om man säger alla fel på bilen och även att den kanske inte bör köras så ringer dom och hotas ett par veckor efter för att bilen gått sönder när man sagt alla fel och de kört med den trots detta.
"eyy bryshan vi ska kutta dig" och liknade fick man höra ett antal gånger.

Alternativet är att hitta rätt köpare vilket kostar mer i tid än det är värt.

Kan bara skriva under på det. Precis så ligger det till. Är garanterat därför privatannonserna blivit färre också. Även äldre bilar förmedlas numera via handlare och KVD. Att sälja bil på blocket är ett smärre helvete. Det är som att sätta in en kontaktannons efter kriminella psykfall. En gammal defekt saab med 28 tusen mil på mätaren hade jag skickat till skroten. Kan inte riktigt fatta hur TS betalade 26 tkr för den strax innan denne sålde den för 13 tkr. Borde inte varit värd det. 10-15 hel. 5 tkr för en defekt. Dvs samma som skroten betalar.
Citera
2022-05-26, 18:55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Köper man en bil för 13 000 kr så är man införstådd med att man köper en lott. Den rullar ett tag och sen får man skrota den. Hur länge den rullar..ibland har man tur, ibland inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in