• 1
  • 2
2022-05-24, 06:59
Medlem
Hade en diskussion med en släkting som haft ett långt mångårigt opiat missbruk. Naturligt så har jag funderat mycket kring drogproblematik och även kriminalitet pga. situationen i vår släkt.

Ett resonemang och lösning på dagens problematik som jag själv kommit fram till är att man legaliserar all bruk av narkotika (läs bruk), ökar straffen avsevärt för stora innehav och distribution.
Sedan förstatligar man all narkotika som ett slags systembolag. Kliniker där alla som nu "vill" bruka droger kan göra det på ett säkert sätt, drogerna är subventionerade och gratis, där finns psykiatrisk hjälp att få, sängar att få vila upp sig i, enklare mål mat, dusch, möjligheter att tvätta kläder osv. Detta måste vara billigare i längden än att fortsätta bearbeta den här skiten med kriminalitet som vi gör idag?

Man plockar bort de kriminella elementen hos missbrukare och med tiden suddar man ut den kriminella stämpeln och stigman kopplat till missbruk.
Framförallt så totalt raserar man efterfrågan på narkotika och den största bidragande faktorn till den utbreda kriminalitet som nu existerar i våra "utsatta områden". Jag tror inte jävla dugg på unga killar drivs in i kriminalitet för att de inte har något annat ekonomiskt val. Majoriteten som invandrare från dessa områden blir inte kriminella. Utan de som är kriminella har aktivt valt det själva, de tycker att det är häftigt i yngre åldrar. Jag hade själv en lite pinsam glorifierad bild av kriminalitet när jag var yngre och då kommer jag från de mest välbärgade delarna av en Sveriges större städer.

Dock när jag framförde mina briljanta idéer för min släkting så dumförklarade han mig helt och hållet. Jag var naiv och saknade total insyn och förståelse för hur narkotika marknaden, vård, drog rehabilitering, kriminalitet, polis och rättsväsendet fungerar.
Jag har aldrig testat en enda drog eller hamnat i klammeriet med rättsväsendet förutom en fortkörning 2008... Kan det vara så att min släkting har helt rätt att detta är en korkad ide eller besitter han ett sånt självförakt efter att ha knarkat bort hela sin ungdom och nu bara vill se resten av samhället brinna ner?

Hade varit intressant att höra från andra som kanske haft egna drogrelaterade problem eller erfarenheter, kriminella banor relaterat till droger osv. om denna lösning?
Senast redigerad av gripen031 2022-05-24 kl. 07:05.
Citera
2022-05-24, 07:04
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gripen031
Hade en diskussion med en släkting som haft ett långt mångårigt opiat missbruk. Naturligt så har jag funderat mycket kring drogproblematik och även kriminalitet pga. situationen i vår släkt.

Ett resonemang och lösning på dagens problematik som jag själv kommit fram till är att man legaliserar all bruk av narkotika (läs bruk), ökar straffen avsevärt för stora innehav och distribution.
Sedan förstatligar man all narkotika som ett slags systembolag. Kliniker där alla som nu "vill" bruka droger kan göra det på ett säkert sätt, drogerna är subventionerade och gratis, där finns psykiatrisk hjälp att få, sängar att få vila upp sig i, enklare mål mat, dusch, möjligheter att tvätta kläder osv. Detta måste vara billigare i längden än att fortsätta bearbeta den här skiten med kriminalitet som vi gör idag?

Man plockar bort de kriminella elementen hos missbrukare och med tiden suddar man ut den kriminella stämpeln och stigman kopplat till missbruk.
Framförallt så totalt raserar man efterfrågan på narkotika och den största bidragande faktorn den utbreda kriminalitet som nu existerar i våra "utsatta områden". Jag tror inte jävla dugg på unga killar drivs in i kriminalitet för att de inte har något annat ekonomiskt val. Majoriteten som invandrare från dessa områden blir inte kriminella. Utan de som är kriminella har aktivt valt det själva, de tycker att det är häftigt i yngre åldrar. Jag hade själv en lite pinsam glorifierad bild av kriminalitet när jag var yngre och då kommer jag från de mest välbärgade delarna av en Sveriges större städer.

Dock när jag framförde mina briljanta idéer för min släkting så dumförklarade han mig helt och hållet. Jag var naiv och saknade total insyn och förståelse för hur narkotika marknaden, vård, drog rehabilitering, kriminalitet, polis och rättsväsendet fungerar.
Jag har aldrig testat en enda drog eller hamnat i klammeriet med rättsväsendet förutom en fortkörning 2008... Kan det vara så att min släkting har helt rätt att detta är en korkad ide eller är besitter han ett sånt självförakt efter att ha knarkat bort hela sin ungdom och nu bara vill se resten av samhället brinna ner?

Hade varit intressant att höra från andra som kanske haft egna drogrelaterade problem eller erfarenheter, kriminella banor relaterat till droger osv. om denna lösning?

Din släkting lyssnade förmodligen inte på vad du sa då du självklart resonerar rätt.
Citera
2022-05-24, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Din släkting lyssnade förmodligen inte på vad du sa då du självklart resonerar rätt.

Jodå han hörde vartenda ord, loud and clear! Hans malliga och översittande svar "NEJ! du förstår inte" Han såg liksom nöjd ut efteråt på något sätt för det var svårt att egentligen argumentera vidare för min del. Jag har ju trotts allt inte levt det livet han har?
Citera
2022-05-24, 07:10
Medlem
Orsaken till att man inte fokuserar på de som smugglar in stora partier droger in i Sverige dvs de som förser Sverige med droger är för att polisen inte vågar.
De gängen är tyngre beväpnade än polisen.
Har du inte sett klipp när privatpersoner filmar polisen insatser?
Typ 10st från insatsstyrkan för att gripa EN ensam obeväpnad knarklangare.
Fattar du?
De lägger feta resurser på ofarliga obeväpnade människor.
Sist de försökte rodda i den organiserade kriminella världen sluta de med ett nackskott.

Så ja legalisera så kan inkompetenta polisen fokusera på annat och kanske göra ett bra jobb för en gångs skull så de får respekten de ännu ej har förtjänat.
Jag tror faktiskt majoriteten av befolkningen hellre ser polisen hitta deras stulna cykel än plockar en sjuk missbrukare med 2g hash.
Citera
2022-05-24, 07:11
Medlem
Treantprotectors avatar
I Sverige är du kriminell om du så bara använt narkotika.
Citera
2022-05-24, 07:11
Medlem
sebastian66s avatar
Sanningen är ju lite den med att diskutera med en som kör på droger brukar aldrig sluta bra.
Det finns INGEN av dessa som kommer att erkänna att andra har rätt. Många tycker ju såklart landet har fel har strikta regler och paragrafer. Hårda straff etc och alla andra saker.
Det finns liksom ingen chans att ens ha en diskution med en som leker med droger. Nivån är för låg. Det bästa är alltid att sätta hårt mot hårt. Hårda straff in i buren med hela packet. Hyr ut tjänsten att sitta av straffet i asien afrika Sibirien.
Man sparar in massa pengar slipper bekymret med.
Citera
2022-05-24, 07:17
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Sanningen är ju lite den med att diskutera med en som kör på droger brukar aldrig sluta bra.
Det finns INGEN av dessa som kommer att erkänna att andra har rätt. Många tycker ju såklart landet har fel har strikta regler och paragrafer. Hårda straff etc och alla andra saker.
Det finns liksom ingen chans att ens ha en diskution med en som leker med droger. Nivån är för låg. Det bästa är alltid att sätta hårt mot hårt. Hårda straff in i buren med hela packet. Hyr ut tjänsten att sitta av straffet i asien afrika Sibirien.
Man sparar in massa pengar slipper bekymret med.

Om vi jämför Sveriges narkotikapolitik med Portugals då? Om man jämför lite statistik vilket av dessa länder har störst narkotikaproblematik.
Citera
2022-05-24, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Orsaken till att man inte fokuserar på de som smugglar in stora partier droger in i Sverige dvs de som förser Sverige med droger är för att polisen inte vågar.
De gängen är tyngre beväpnade än polisen.
Har du inte sett klipp när privatpersoner filmar polisen insatser?
Typ 10st från insatsstyrkan för att gripa EN ensam obeväpnad knarklangare.
Fattar du?
De lägger feta resurser på ofarliga obeväpnade människor.
Sist de försökte rodda i den organiserade kriminella världen sluta de med ett nackskott.

Så ja legalisera så kan inkompetenta polisen fokusera på annat och kanske göra ett bra jobb för en gångs skull så de får respekten de ännu ej har förtjänat.
Jag tror faktiskt majoriteten av befolkningen hellre ser polisen hitta deras stulna cykel än plockar en sjuk missbrukare med 2g hash.

Ganska tydligt att du hyser ett avsky för polisen och rättsväsendet. Ett nackskott? Ungen som sköt hade tur (otur) att kulan träffade polisen Andreas just där den gjorde. Biskop är in Rocinha i Rio de Janeiro... vakna för fan eller sluta trolla!
Citera
2022-05-24, 07:20
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Om vi jämför Sveriges narkotikapolitik med Portugals då? Om man jämför lite statistik vilket av dessa länder har störst narkotikaproblematik.
Varför ska man dra in andra länder? detta handlar ju om sverige det finns minst 20 andra länder med problem. Ha en bra dag.
Citera
2022-05-24, 07:22
Medlem
Ja det borde vara en självklarhet att legalisera allt. Tyvärr är det bara polisen och de knarkare som inte fixade att hantera bruket som får komma till tals. Skulle man själv öppna käften så ryker jobbet direkt och man blir uthängda av godhetsmaffian.

Jag är av uppfattningen att de flesta som missbrukar snarare självmedicinerar med massa bakomliggande orsaker.

Alla knarkare jag känner är normala Svenssons med jobb och familj som måste gå till Muhammed för att nån gång per år för att roa sig med något annat än vin… Hade gärna köpt rena produkter legalt och vi hade förmodligen sluppit massa hitte-på derivat så som Spice på 00-talet.

När diskussionen kommer upp och någon är väldigt emot det och säger att alla skulle bli missbrukare så kan man kontra med att påstå: ”är enda anledningen till att du inte testar heroin här och nu idag att det är olagligt?”
Citera
2022-05-24, 07:22
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför ska man dra in andra länder? detta handlar ju om sverige det finns minst 20 andra länder med problem. Ha en bra dag.

Det är ett argument för legalisering på det sätt Ts förespråkar.
Citera
2022-05-24, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Jag är av uppfattningen att de flesta som missbrukar snarare självmedicinerar med massa bakomliggande orsaker.

Ja kanske i åldrar från 20-25 och uppåt. Men i yngre åldrar det först skall experimenteras så tror jag inte någon börjar bruka droger för att självmedicinera.

Sedan är ju problemet, vid vilken ålder kan en person gå och droga på en klinik? 18? 20? 21? eller yngre om man redan har ett beroende?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in