2022-05-24, 07:42
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det är ett argument för legalisering på det sätt Ts förespråkar.
Du pratar utanför boxen. Hans släkting finns i sverige varför ska man då dravvla om andra länder.
Håll dig inom sveriges gränser.
Citera
2022-05-24, 07:46
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Ja det borde vara en självklarhet att legalisera allt. Tyvärr är det bara polisen och de knarkare som inte fixade att hantera bruket som får komma till tals. Skulle man själv öppna käften så ryker jobbet direkt och man blir uthängda av godhetsmaffian.

Jag är av uppfattningen att de flesta som missbrukar snarare självmedicinerar med massa bakomliggande orsaker.

Alla knarkare jag känner är normala Svenssons med jobb och familj som måste gå till Muhammed för att nån gång per år för att roa sig med något annat än vin… Hade gärna köpt rena produkter legalt och vi hade förmodligen sluppit massa hitte-på derivat så som Spice på 00-talet.

När diskussionen kommer upp och någon är väldigt emot det och säger att alla skulle bli missbrukare så kan man kontra med att påstå: ”är enda anledningen till att du inte testar heroin här och nu idag att det är olagligt?”

Håller med i det du skriver till 100%. Apropå vilka som får komma till tals ska inte glömma att vi knappt har någon offentlig debatt kring ämnet. Minns inte om det var uppdrag granskning eller kalla fakta som gjorde ett program i ämnet. Man tycker att debatten borde ha dragit igång efter det men det vart inte mer än nån enstaka tidningsnotis.

En lustig aspekt till det skulle kunna vara vilka det är som styr idag. Det är en genereration av folk där många fallit offer för den indoktring man utsattes för. Det är så tabubelagt med narkotika i Sverige att många blånekar att de någonsin ens skulle prova att röka cannabis, eller ens tagit ett bloss. Sen när man bjuder är det ingen som tackar nej.

Knark är knark i Sverige oavsett typ av knark. Khat är lika farligt som heroin anser många vilket är absurt. Sedan syftar ju inte heller legalisering på det sätt Ts förespråkar att folk ska springa omkring höga på gatan dagligen. Vi har en jävligt skev syn på vem som är ”knarkare” i Sverige.
Citera
2022-05-24, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gripen031
Hade en diskussion med en släkting som haft ett långt mångårigt opiat missbruk. Naturligt så har jag funderat mycket kring drogproblematik och även kriminalitet pga. situationen i vår släkt.

Ett resonemang och lösning på dagens problematik som jag själv kommit fram till är att man legaliserar all bruk av narkotika (läs bruk), ökar straffen avsevärt för stora innehav och distribution.
Sedan förstatligar man all narkotika som ett slags systembolag. Kliniker där alla som nu "vill" bruka droger kan göra det på ett säkert sätt, drogerna är subventionerade och gratis, där finns psykiatrisk hjälp att få, sängar att få vila upp sig i, enklare mål mat, dusch, möjligheter att tvätta kläder osv. Detta måste vara billigare i längden än att fortsätta bearbeta den här skiten med kriminalitet som vi gör idag?

Man plockar bort de kriminella elementen hos missbrukare och med tiden suddar man ut den kriminella stämpeln och stigman kopplat till missbruk.
Framförallt så totalt raserar man efterfrågan på narkotika och den största bidragande faktorn till den utbreda kriminalitet som nu existerar i våra "utsatta områden". Jag tror inte jävla dugg på unga killar drivs in i kriminalitet för att de inte har något annat ekonomiskt val. Majoriteten som invandrare från dessa områden blir inte kriminella. Utan de som är kriminella har aktivt valt det själva, de tycker att det är häftigt i yngre åldrar. Jag hade själv en lite pinsam glorifierad bild av kriminalitet när jag var yngre och då kommer jag från de mest välbärgade delarna av en Sveriges större städer.

Dock när jag framförde mina briljanta idéer för min släkting så dumförklarade han mig helt och hållet. Jag var naiv och saknade total insyn och förståelse för hur narkotika marknaden, vård, drog rehabilitering, kriminalitet, polis och rättsväsendet fungerar.
Jag har aldrig testat en enda drog eller hamnat i klammeriet med rättsväsendet förutom en fortkörning 2008... Kan det vara så att min släkting har helt rätt att detta är en korkad ide eller besitter han ett sånt självförakt efter att ha knarkat bort hela sin ungdom och nu bara vill se resten av samhället brinna ner?

Hade varit intressant att höra från andra som kanske haft egna drogrelaterade problem eller erfarenheter, kriminella banor relaterat till droger osv. om denna lösning?
Varför ska det vara gratis? Vem ska betala alla drogtillverkning, sängar och enklare mål mat? Ska skatten höjas?
Citera
2022-05-24, 08:11
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Orsaken till att man inte fokuserar på de som smugglar in stora partier droger in i Sverige dvs de som förser Sverige med droger är för att polisen inte vågar.
De gängen är tyngre beväpnade än polisen.
Har du inte sett klipp när privatpersoner filmar polisen insatser?
Typ 10st från insatsstyrkan för att gripa EN ensam obeväpnad knarklangare.
Fattar du?
De lägger feta resurser på ofarliga obeväpnade människor.
Sist de försökte rodda i den organiserade kriminella världen sluta de med ett nackskott.

Så ja legalisera så kan inkompetenta polisen fokusera på annat och kanske göra ett bra jobb för en gångs skull så de får respekten de ännu ej har förtjänat.
Jag tror faktiskt majoriteten av befolkningen hellre ser polisen hitta deras stulna cykel än plockar en sjuk missbrukare med 2g hash.
Ja Malcom Kyeyune tog upp detta bra när han gästade Aron Flam i avsnittet "Om våld".

Man kan inte skicka polisen mot tungt beväpnade våldsverkare, det har man militären till. Polisen fungerar bara mot personer som inte är villiga att använda så mycket våld.
Citera
2022-05-24, 08:21
Medlem
Problemet är att du ses som kriminell om du brukar narkotika. Folk kan hälla i sig vodka som vatten men rör du ett piller så ska du leva i skam . Tycker du har en bra poäng men legalisera som Portugal skapar också sina problem.
Citera
2022-05-24, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja Malcom Kyeyune tog upp detta bra när han gästade Aron Flam i avsnittet "Om våld".

Man kan inte skicka polisen mot tungt beväpnade våldsverkare, det har man militären till. Polisen fungerar bara mot personer som inte är villiga att använda så mycket våld.

Det är polisen som gjort det möjligt för gängen att ha tillgång till vapen.
Citera
2022-05-24, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gripen031
Hade en diskussion med en släkting som haft ett långt mångårigt opiat missbruk. Naturligt så har jag funderat mycket kring drogproblematik och även kriminalitet pga. situationen i vår släkt.

Ett resonemang och lösning på dagens problematik som jag själv kommit fram till är att man legaliserar all bruk av narkotika (läs bruk), ökar straffen avsevärt för stora innehav och distribution.
Sedan förstatligar man all narkotika som ett slags systembolag. Kliniker där alla som nu "vill" bruka droger kan göra det på ett säkert sätt, drogerna är subventionerade och gratis, där finns psykiatrisk hjälp att få, sängar att få vila upp sig i, enklare mål mat, dusch, möjligheter att tvätta kläder osv. Detta måste vara billigare i längden än att fortsätta bearbeta den här skiten med kriminalitet som vi gör idag?

Man plockar bort de kriminella elementen hos missbrukare och med tiden suddar man ut den kriminella stämpeln och stigman kopplat till missbruk.
Framförallt så totalt raserar man efterfrågan på narkotika och den största bidragande faktorn till den utbreda kriminalitet som nu existerar i våra "utsatta områden". Jag tror inte jävla dugg på unga killar drivs in i kriminalitet för att de inte har något annat ekonomiskt val. Majoriteten som invandrare från dessa områden blir inte kriminella. Utan de som är kriminella har aktivt valt det själva, de tycker att det är häftigt i yngre åldrar. Jag hade själv en lite pinsam glorifierad bild av kriminalitet när jag var yngre och då kommer jag från de mest välbärgade delarna av en Sveriges större städer.

Dock när jag framförde mina briljanta idéer för min släkting så dumförklarade han mig helt och hållet. Jag var naiv och saknade total insyn och förståelse för hur narkotika marknaden, vård, drog rehabilitering, kriminalitet, polis och rättsväsendet fungerar.
Jag har aldrig testat en enda drog eller hamnat i klammeriet med rättsväsendet förutom en fortkörning 2008... Kan det vara så att min släkting har helt rätt att detta är en korkad ide eller besitter han ett sånt självförakt efter att ha knarkat bort hela sin ungdom och nu bara vill se resten av samhället brinna ner?

Hade varit intressant att höra från andra som kanske haft egna drogrelaterade problem eller erfarenheter, kriminella banor relaterat till droger osv. om denna lösning?

Du tänker helt rätt, har själv ingen problematik, men odlar egen och brukar cannabis regelbundet, är 40+, egenföretagare numera ekonomiskt oberoende, lever i kärnfamilj, ej skijd eller eller så, mijöpartist,, ovaccinerad, utflyttad från Sverige till varmare land, tidigare aktiv inom hemvärnet, regelbundet fysiskt aktiv, äventyrare.

Så som du ser, inga problem att kombinera ett fantastiskt liv med cannabis, ganjan sätter snarare guldkant, som ett gott vin eller god mat.
Citera
2022-05-24, 09:07
Medlem
StonedMonkeys avatar
Tror ditt förslag är det som blir bäst för samhället längden, dels pågrund av harm reduction dels pågrund av att man stryper stor del av kassaflödet till kriminella nätverk.
Citera
2022-05-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Varför ska det vara gratis? Vem ska betala alla drogtillverkning, sängar och enklare mål mat? Ska skatten höjas?

Snabb googling så kostar brottligheten i Sverige oss skattebetalare 55-60 miljarder årligen, säg att du får ner brottsligheten med blyga 10% iaf, så att omfördela 5-6 miljarder?

Du vet att vissa saker får kosta pengar, t.ex. Som vård och omsorg... Det är ungefär som klimatkrisen, det hade gått att lösa bra mycket snabbare än vad som projekteras om inte allt var vinst drivande. Jag skulle även kunna tänka mig att betala en hundring extra varje månad i skatt för just något sådant.
Citera
2022-05-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Det är polisen som gjort det möjligt för gängen att ha tillgång till vapen.

Men i vilken förvrängd verklighet lever du i? Eller är det jag som är helt förvirrad? Kan inte du förklara på vilket sätt Polisen skapat dessa förutsättningar för gängen att beväpna sig?
Citera
2022-05-24, 09:16
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer

Alla knarkare jag känner är normala Svenssons med jobb och familj som måste gå till Muhammed för att nån gång per år för att roa sig med något annat än vin…

De knarkare jag har träffat har varit klassiska knarkargubbetyper.
Citera
2022-05-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Problemet är att du ses som kriminell om du brukar narkotika. Folk kan hälla i sig vodka som vatten men rör du ett piller så ska du leva i skam . Tycker du har en bra poäng men legalisera som Portugal skapar också sina problem.

Som jag förstår det var det inte primärt att få bukt med kriminalitet eller missbruk vid legaliseringen utan de sanitära problem som missbrukare oftast har samt öka välmående. Det gick på ren human linje istället för en mer kalkylerad och praktiskt linje som jag beskrev. Förstå mig rätt, jag ser det inte främst ur ett humant perspektiv utan är egoist till högsta grad. Jag anser att samhället jag lever i idag skulle gynnas av ett sådant tillvägagångsätt... sedan utesluter inte det ena det andra. Alla vinner liksom förutom alla dessa kriminella sub-raser till människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in