2022-05-20, 21:22
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Kommer bli hemskt för många. Men tyvärr, svenskar gör allt vad banker, stat och övrigt etablissemang ber dom om. Svenskarna är ett lättlurad släkte. Nu ska de få betala för det

Det är inte signifikant för svenskar.

Har du sett filmen The big short?
Den handlar om amerikaner som det går åt helvete för
Citera
2022-05-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är man uppe på de höga prisnivåerna så blir även små procentuella förändringar ganska stora pengar. Det måste man räkna med som köpare och man måste se till att ha förmågan att hantera sådana prisförändringar vid en eventuell försäljning.

Jag kan ta mig själv som ett exempel. Vi köpte ny villa strax efter nyår, och sålde samtidigt vår befintliga. Vi både köpte dyrt, men sålde även det gamla huset dyrt, så på samma marknad så att säga. Fick nog tom. bättre för vårt hus än vad vi trodde. Nya huset kostade 16m, men vi kunde köpa det utan lån. Vi planerar att bo här i 10-15 år och därefter flytta ut på landet. 16m är vad vi var villiga att "satsa", och att vi troligen skulle köpa på en topp var vi inställda på. Men av olika anledningar ville vi inte skjuta på flytten/livet ett år eller två (dålig skoltajmning framför allt).

Och den dagen vi flyttar, obelånade, så ser jag framför mig att vi även då kommer sälja och köpa på "samma" marknad. Ja, om alla priser gått ned så borde vi ändå kunna köpa ett hus på landet som motsvarar vad man i dagsläget kan få för 16m utan att man blir påverkad.
Citera
2022-05-20, 21:25
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreAll
Haha kan bara hålla med! Har man ridit på vågen senaste 20 åren svider 10% inte ens lite...

Det är trist för unga människor och städers utveckling när bara rika har råd att bo i staden.
Nu räcker det inte längre med ett väldigt välbetalt jobb för att kunna köpa ens ett litet boende i Stockholm.

En nyexaminerad 23-åring som vill köpa 23 m2 måste nig vara beredd på att lägga upp 2,5 miljoner i lån och 450.000 kontant.
Hur fan får man tag på 450.000 om man är ung och saknar förmögna föräldrar?

Stadens liv och puls kommer att bli tristare med bara rika människor
Citera
2022-05-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det är trist för unga människor och städers utveckling när bara rika har råd att bo i staden.
Nu räcker det inte längre med ett väldigt välbetalt jobb för att kunna köpa ens ett litet boende i Stockholm.

En nyexaminerad 23-åring som vill köpa 23 m2 måste nig vara beredd på att lägga upp 2,5 miljoner i lån och 450.000 kontant.
Hur fan får man tag på 450.000 om man är ung och saknar förmögna föräldrar?

Stadens liv och puls kommer att bli tristare med bara rika människor

Har ett syskon som precis gjorde den resan. Köpte sin första lägenhet i Stockholms innerstad för ca 3m. Men han hade pannben. Under 3 års tid sparade han ihop 500 tkr genom att spara 10k per månad och ha tur med investeringarna. Under tiden bodde han inneboende billigt.
Citera
2022-05-20, 21:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
30%??? Då är vi nere på 2020 års priser.
Du är medveten om vi har en global recession i juli och totalt global ekonomiskt armageddon inom 6 månader.
Krävs mycket mer för armageddon.
Typ världskrig. Lätt att fantisera fram problem och inte se hur stark kapitalism är. Marknaderna anpassar sig fort.
Citera
2022-05-20, 21:37
Medlem
Jag hoppas dock inte att det blir fri hyressättning i Sverige, samtidigt som priser sjunker. Det är som gjort för att en stor aktör ska komma in och köpa upp allt (ex: se Kanada) och tvinga alla att bli hyresgäster.
Citera
2022-05-20, 21:40
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Har ett syskon som precis gjorde den resan. Köpte sin första lägenhet i Stockholms innerstad för ca 3m. Men han hade pannben. Under 3 års tid sparade han ihop 500 tkr genom att spara 10k per månad och ha tur med investeringarna. Under tiden bodde han inneboende billigt.

Kudos till brorsan, starkt jobbat!

Men..
Om han säljer nu så har han antagligen förlorat tre års hårda besparingar, det kommer väl att gå upp igen men ingen kul sits om han tvingas att sälja.

Som investeringsklimatet ser ut nu så räcker det inte längre att spara hårt och investera.
Fan, hade jag varit ung i dag hade jag flyttat till ett land där man kan bo anständigt.

Det är inte kul att klämma 4 år för att bli civilingenjör och hamna i nån gudsförgäten förort med gigantiska lån.
Samtidigt är det ingen mänsklig rättighet att få bo i stan.

Svårt det här med boende..
Citera
2022-05-20, 21:51
Medlem
Så länge folk har jobb så är det nog ingen jättefara, men allt blir ju bräckligare och med lite arbetslöshet på det här så kommer allt rasa och då går det fort.

Det är en sak att bli arbetslös och i värsta fall tvinga sälja huset och gå ur problemet med ett par hundra lax på fickan att köpa hus för när arbetsmarknaden är bättre. Så som det har fungerat i decennier. Mot för att råka ut för samma sak men utgången blir ett par hundra lax i skulder eller i värsta fall miljoner.
Citera
2022-05-20, 21:59
Medlem
Citat:
Radhus ja, men det var folk som köpte betydligt dyrare objekt som sedan mer än halverades i pris och de blev tvungna att sälja till det nya priset pga arbetslöshet (arbetslösheten skenade då), de kunde hade helt enkelt inte råd med det nya huset. Det förstörde deras ekonomi för resten av livet och jag tror nog det finns några sådana kvar som lider av detta ekonomiskt fortfarande.

För 30 år sedan var tiden en annan. 500k för ett radhus utanför Gbg var rätt mycket på en tiden.
Har du någon som helst erfarenhet av fastighetsköp vid den tiden?

Fortfarande.
Nej. Få, mycket få, i förhållande till övriga, blev tvingade från sin i stora förluster.
Den absoluta jättemajoriteten bodde kvar i sina hus, betalade en hög ränta, men bodde och arbetade precis som vanligt.
Citera
2022-05-20, 22:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
För 30 år sedan var tiden en annan. 500k för ett radhus utanför Gbg var rätt mycket på en tiden.
Har du någon som helst erfarenhet av fastighetsköp vid den tiden?

Fortfarande.
Nej. Få, mycket få, i förhållande till övriga, blev tvingade från sin i stora förluster.
Den absoluta jättemajoriteten bodde kvar i sina hus, betalade en hög ränta, men bodde och arbetade precis som vanligt.
Ja faktiskt har jag det. Jag vet att man fick en liten villa i Enskede i Stockholm för 900 kkr på den tiden. Men det fanns också dyrare objekt på emot ett par tre miljoner som folk förköpte sig på. Jag vet att de flesta bodde kvar och klarade sig, men det var väl inte dem vi talade om?
Citera
2022-05-20, 22:39
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ja faktiskt har jag det. Jag vet att man fick en liten villa i Enskede i Stockholm för 900 kkr på den tiden. Men det fanns också dyrare objekt på emot ett par tre miljoner som folk förköpte sig på. Jag vet att de flesta bodde kvar och klarade sig, men det var väl inte dem vi talade om?

Folk har jämt låtit bostaden kosta mycket. På 90-talet var räntorna gigantiska men kostnaderna var ganska likställda dagens kostnader procentuellt av den disponibla inkomsten

Får man ut 25.000 efter skatt så är många beredda att lägga 12-15.000 i månaden för att kunna bo hyfsat.

Men det finns andra lösningar:
I Rinkeby får man en 3:a med bra planlösning för ca 2 miljoner.
Mycket som är jäkligt bra med Rinkeby:

- Tunnelbana
- Välplanerade lägenheter
- Stabila BRF med bra ekonomi
- Låg avgift

Å andra sidan så klingar namnet illa och är allmänt osäkert.
Knappast en intressant värdeutveckling heller
Men det finns lösningar för den som vill bo billigt i närheten av Stockholm
Citera
2022-05-20, 22:43
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nybyggnationen av bostäder spås falla med hela 30 % kommande år. Det var redan brist på bostäder innan och dessutom ökar Sveriges befolkning stadigt (mest i Europa procentuellt sätt). Så efterfrågan kommer bli fortsatt starkt pga alla dessa faktorer ===>> motverkar prisnedgången.

Du skall nog se att befolkningsökningen kommer stanna totalt, invandringen efter valet kommer närmast bli noll då samhället och stat fått så mycket högre utgifter i och med krig och inflation.

Mindre nybyggnation kommer även betyda att kommun och stat inte kommer kunna sälja mer tomter vilket kommer leda till mindre intäkter för dessa.

Detta kommer göra att dessa kommer behöver strama åt inom sektorer vilket även blivit mer ansträngd i och med inflationen.

Vilket kommer leda till att folks löner inte kommer öka när inflationen är högre vilket gör oss "fattigare" (vi har det egentligen alldeles för bra här i landet). I värsta folk att folk i vissa sektorer kommer bli av med sina jobb.

Vilket kommer leda till att stat och kommun kommer få sänka priserna på sina mark och tomter rejält för att inte tappa för mycket inkomster vilket kommer göra det billigare att bygga nytt, speciellt villor.

Vilket kommer leda till att andra bostäder kommer sjunka i pris.

Vilket...

Då har vi inte ens gått in på högre räntor.
Fortsätter detta nu ett par år så kan vi se en rejäl sättning på priserna. Har man inga mer ess i rockärmen nu vilket det inte verkar så kan tiden vara inne för detta. Men vem vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in